Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

duur reactie uitgeverijen

Bijna zes maanden geleden stuurde ik mijn manuscript naar een zestal uitgeverijen. Ik kreeg reeds één reactie, die negatief was. Van de andere uitgeverijen hoorde ik nog niets. Ik vraag mij af of ik te ongeduldig ben. Op de sites van uitgeverijen lees ik dat reacties komen na twee tot drie maanden. Moet ik mij al aan een negatief antwoord verwachten, gezien de tijdsduur? Of is dit juist positief? Is het ook mogelijk dat ik totaal geen reactie krijg? Zijn er mensen die ervaring hebben met lange wachttijden?? Sofie

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh, moeilijk om een antwoord op je vragen te geven. Als jij het naar een uitgeverij hebt gestuurd die op de site vermeldt dat reacties na twee tot drie maanden komen, dan vinden ze het vast niet erg dat je na bijna zes maanden even telefonisch contact opneemt of er nog een reactie komt. Hopelijk ben je dan snel iets wijzer. Gewoon even de stoute schoenen aantrekken ;).

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je gelijk... Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje en ik wil niet te opdringerig overkomen. Maar aan de andere kant droom ik net als zovelen om mijn boek uit te geven. Ik moet wel toegeven dat ik van nature een tikje ongeduldig ben! Bedankt voor je voorstel, misschein trek ik wel mijn stoute schoenen aan. Op hoop van zege, dan!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zes maanden wachten is echt niet ongeduldig. Als ze zelf op hun site aangeven binnen twee á drie maanden, mag je ze best even mailen/bellen. Dat staat alleen maar professioneel en nee heb je, ja kun je krijgen! Succes met het aantrekken van de schoenen! :D

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat je na zes maanden de meeste reacties toch wel binnen hebt. Ik zou ook even contact opnemen als ik jou was, waarbij je dan vermeldt dat je inderdaad al een half jaar wacht.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pak dit wel tactisch aan. Vertel dat je begrijpt dat ze het druk hebben, leg uit dat je script er een half jaar ligt en dat je benieuwd bent of ze het al gelezen hebben.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weg

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
na een half jaar kun je inderdaad best eventjes bellen of mailen! als je het erg eng vind is mailen het makkelijkst. Maar met bellen heb je eerder antwoord! succes!!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou voor mailen kiezen, omdat dat minder direct is heb je meer tijd om te bedenken wat je moet zeggen. Als je gaat bellen en je bent bijv. zo gespannen dat je niet uit je woorden kan komen kan je het niet meer overdoen. Als je mailt en je kan niet uit je woorden komen, dan schrijf je het gewoon overnieuw op.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Uitgevers mogen contact opnemen met schrijver Rudolf Paul: http://schrijf.trouw.nl/schrijfblogs/naam/rudolfp…
Ik geloof dat er over jouw gewoonte om linkjes naar je eigen verhalen/blogs te plaatsen al veel geschreven is (en geklaagd). Toch zie ik het niet echt minder worden. Ik heb hier echt geen trek meer in. Geef gewoon ontopic antwoord en betrek er eens geen externe bron bij. Oh en complimenten aan iedereen die zich ingehouden heeft niet te reageren op het linkje. toevoeging: nee, zo is het niet beter. Hou eens een keer op met constant jezelf en je eigen schrijfsels te promoten en geef eens info waar de vraagsteller wat aan heeft. Naar die info hoef je niet te zoeken hoor, niet reageren is gewoon toegestaan.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weg

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weg

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat je ook rustig kunt bellen, Sofie. je krijgt altijd een aardige secretaresse of telefoniste. Je vraagt aan haar of ze intern na kan gaan of je manus nog ergens ligt. Vaak heb je dan wel een week later een afwijzing, was het inderdaad ergens onder op een stapel terechtgekomen. Ik vind een half jaar wachten weinig hoop meer geven, maar het kan ook heel goed zijn dat het nog helemaal niet bekeken is en dat ze na jouw telefoontje denken: hoe hebben we dat over het hoofd kunnen zien. Veel succes ermee.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sofie, ik zou zeker bellen, vanwege wat anderen zeggen, maar ook vanwege een mogelijkheid die nog niemand genoemd heeft, namelijk dat je manuscript niet ontvangen zou kunnen zijn! De KPN is niet onfeilbaar. Met die vraag zou je dus kunnen beginnen, of ze het ontvangen hebben en zo ja, of ze iets kunnen zeggen op welke termijn je een reactie kunt verwachten, aangezien je het een half jaar geleden getuurd hebt.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb vandaag al mijn moed bijeen geraapt en het ene telefoontje na het andere gepleegd. De mensen aan de andere kant van de lijn waren inderdaad telkens heel aardig. Eén persoon gaf zelf toe dat zes maand wachten wel erg lang was. Bij elk telefoontje werd er beloofd mij in de loop van de week iets te laten weten, hetzij met een mailtje hetzij met een briefje. Het is wel zo dat ik er nu niet veel meer van verwacht. Na zo'n lange tijd denk ik niet dat mijn manuscript indruk gemaakt heeft. :-( Alhoewel, de eerste reactie die ik kreeg was wel negatief, maar de commentaar op mijn schrijfstijl was wel positief. De reden waarom die uitgeverij mijn werk niet wilde publiceren was dat er bij hen reeds een boek in dat genre uitgegeven werd en dat dit boek blijkbaar niet goed verkocht. Daarom wilden ze met mijn boek geen risico nemen. Ik blijf in elk geval proberen. Ik heb mijn boek in een eerste ronde verstuurd, maar er staan nog wat uitgeverijen op mijn lijstje. Dus er is nog hoop, hé ;-) Bovendien ben ik al aan een nieuw project bezig. Het is en blijft een droom om ooit mijn werk in een boekhandel te zien liggen!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat goed dat je hebt gebeld, Sofie, en zo'n complimenteuze afwijzing is nooit weg. Goed voor je zelfvertrouwen ook. En natuurlijk is er hoop, ga voor die droom! Je leest hier genoeg van mensen die het uiteindelijk lukt, dus wie weet! Ik ben trouwens benieuwd naar welk soort verhalen je schrijft, heb je dat al ergens geschreven?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat ik wat laat ben met mijn advies inmiddels, maar goed dat je gebeld hebt, Sofie! En inderdaad, gewoon opnieuw proberen, ofwel het sturen naar nieuwe uitgeverijen, ofwel met een nieuw manuscript. Veel succes!

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf voor kinderen en jongeren. Mijn eerste manuscript was een modern sprookje met een filosofische inslag voor kinderen vanaf 11 jaar. Nu ben ik bezig met een jeugdroman, waar ik eventueel ook een educatieve uitgave aan wil koppelen. Mijn job? ;-) Ik ben leerkracht! Ik geef les aan jongeren tussen 11 en 14 jaar. Ik leg heel vaak mijn oor te luisteren en vang veel op van hun interesses, hun zorgen, twijfels en probleempjes. Dat is wel heel goed om gericht te kunnen schrijven. Eigenlijk heb ik altijd al geschreven. Als kind tikte ik mijn sprookjes op de schrijfmachine van mijn opa (die schreef voor een medisch tijdschrift en publiceerde ook boeken) Later, als meisje van vijftien schreef ik lange epistels in dagboeken en uitte ik mijn gevoelens via gedichten. Tijdens mijn studies als leerkracht schreef ik voornamelijk poëzie en kortverhalen. Af en toe deed ik eens mee aan een wedstrijd en zo nu en dan won ik daar eens een prijs mee. Maar na mijn studies zijn de langere verhalen gekomen. Na heel wat probeersels wilde ik nu eens de sprong wagen en uitgevers aanspreken.... Ik ben wel een beetje benieuwd naar de projecten van andere mensen in dit forum. Hoe ze tot schrijven gekomen zijn en of er van jullie al mensen zijn die iets gepubliceerd hebben... Ik heb gezien dat Rianne het heel goed doet:-) Moet wel heel fijn zijn om erkenning te krijgen van je werk!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, alweer een leerkracht, je bevindt in goed gezelschap. Als je eens rondsnuffelt bij boekpresentaties, vind je meer info over de projecten van medeforummers en zul je zien dat er velen succesvol zijn. En filosofische sprookjes, kan me er eigenlijk niet zo veel bij voorstellen. Alle sprookjes zijn toch min of meer filosofisch door hun diepere betekenis, of is dat niet wat je bedoelt?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanx! Ik heb wat rondgekeken en heel wat interessante dingen gelezen! Ik ben blij dat ik op dit forum verzeild ben geraakt. Er lijken heel wat toffe mensen deel te nemen... Wat mijn boek betreft ben ik misschien niet duidelijk geweest. Het is een verhaal dat zich deels afspeelt in het echte leven, deels in een sprookjeswereld. Het thema van het boek is vriendschap, doodgaan en rouwverwerking. Het stukje filosofie zit hem in de voorstelling van een leven na de dood en de invulling ervan in mijn boek. Al deze ingrediënten maken van mijn boek een fantasyverhaal met een serieuze dubbele bodem...Misschien grijp ik toch wat te hoog en is het inderdaad te ingewikkeld voor kinderen. Maar als leerkracht verbaas ik mij er telkens weer over wat voor een rake kijk kinderen soms hebben over de wereld. ik denk dat ze veel meer "aankunnen" dan wat volwassenen soms denken. Met mijn tweede boek probeer ik wat minder te "zweven" en probeer ik een heel realistisch verhaal te schrijven. De uitgeverij die me heel wat feedback gaf, zei dat dit soort verhalen meer in de markt ligt. Ik weet het eigenlijk niet. Ik bekijk heel regelmatig de kinderafdeling in boekenwinkels en ik had de indruk dat fantasy voor kinderen toch heel sterk in de lift zat?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg vandaag van een grote uitgever pas na drie maanden een ontvangstbevestiging met de vraag geduldig te zijn. Ze waren nogal achter met de manuscripten. :confused: Tja, wat kun je dan nog zeggen over tijd.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's waar.... Ik heb -met uitzondering van één uitgeverij- geen enkele ontvangstbevestiging gehad. Maar via mail en telefonisch contact vertelde bijna elke uitgeverij me hetzelfde: geduld hebben! Maar het is soms best frustrerend, natuurlijk! Al die spanning en dan het verlangen om een brief in de bus te vinden met positief nieuws.... Ik kan al lang niet meer bijhouden hoeveel keer ik vol verwachting naar onze brievenbus holde. Na een tijdje was ik zo getraind dat ik het bromfietsje van de postbode al op een kilometer afstand hoorde ;-) Maar dat zorgt er natuurlijk niet voor dat je sneller iets van een uitgeverij in je bus vindt.... Wat schrijf jij DeEllis? Ook kinderboeken?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mijn boek betreft ben ik misschien niet duidelijk geweest. Het is een verhaal dat zich deels afspeelt in het echte leven, deels in een sprookjeswereld. Het thema van het boek is vriendschap, doodgaan en rouwverwerking. Het stukje filosofie zit hem in de voorstelling van een leven na de dood en de invulling ervan in mijn boek. Al deze ingrediënten maken van mijn boek een fantasyverhaal met een serieuze dubbele bodem...Misschien grijp ik toch wat te hoog en is het inderdaad te ingewikkeld voor kinderen. Maar als leerkracht verbaas ik mij er telkens weer over wat voor een rake kijk kinderen soms hebben over de wereld. ik denk dat ze veel meer "aankunnen" dan wat volwassenen soms denken. Met mijn tweede boek probeer ik wat minder te "zweven" en probeer ik een heel realistisch verhaal te schrijven. De uitgeverij die me heel wat feedback gaf, zei dat dit soort verhalen meer in de markt ligt. Ik weet het eigenlijk niet. Ik bekijk heel regelmatig de kinderafdeling in boekenwinkels en ik had de indruk dat fantasy voor kinderen toch heel sterk in de lift zat?
Sjips, verkeerde knopje en weg tekst. In de herhaling. Sorry voor mijn late reactie, ik was dit topic op de eoa manier uit het oog verloren. Ik heb geen idee of fantasy meer of minder in trek is, maar ik weet wel dat het aanbod van manuscripten in dat genre overweldigend is. Dus het verhaal moet iets heel bijzonders hebben om op te vallen. En na het succes van Potter, Scipio etc. kan ik me voorstellen dat die markt toch momenteel wat verzadigd is. Maar misschien dat het afhankelijk is van de leeftijdsgroep? Op zich kunnen kinderen heel veel aan, het is dus lastig te zeggen of verhalen te zwaar en/of te complex voor ze zijn. Hangt erg van de verpakking af. Ben je al begonnen met een meer realistisch verhaal? Zo ja, hoe bevalt het?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Sofie, Ik zag ineens mijn naam voorbij komen. Ik had dit topic even niet meer gevolgd i.v.m. drukte. Wilde je iets van me weten? Groetjes, Rianne

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat een halfjaar wachten vaker regel dan uitzondering is. Gewoon blijven schrijven, nergens op gaan zitten wachten. Dat is zó frustrerend.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier zijn al verschillende topics over. Daaruit bleek dat een positief antwoord vaak heel snel kwam, binnen 1 of 2 weken. negatieve antwoorden duurden vaak maandenlang.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vorige week een positief bericht gekregen, en daar heb ik ook lang op moeten wachten. Het duurde zo lang omdat ze het hele manuscript gelezen hebben. Dus het hoeft echt niet altijd negatief te zijn!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee wat gaaf Eversleeping! Vertel eens wat meer (nee, hoor, ik ben hélémáál niet nieuwsgierig ;) ). Mischien in een nieuw topic zodat we hier niet teveel afdwalen.