Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Titel voor verhalenbundel

Eindelijk heb ik hem compleet, mijn eerste verhalenbundel. Ik heb heel lang nagedacht over de titel en nu had ik er eindelijk een, maar toen bleek er een (redelijk bekend en volgens mij erg populair) boek te bestaan met dezelfde titel. Balen! De titel die ik had bedacht, is tevens de titel van het verhaal dat ik als eerste wilde opnemen. Nu vraag ik me af, is het bij een verhalenbundel erg vreemd als je de titel kiest van een verhaal dat bv. ergens halverwege het boek zit, of maakt dat niet uit? De volgorde van de verhalen wil ik eigenlijk niet meer veranderen. Help, ik krijg hoofdpijn :eek: Ik neem trouwens aan dat ik er niet mee wegkom door "... en andere verhalen" aan mijn titel toe te voegen. Dan geldt het nog steeds als plagiaat, toch? Wel goed voor de vindbaarheid op internet ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de bundel naar een uitgever stuurt, en deze besluit om hem op de markt te brengen, maakt het niet zo veel uit hoe je je manuscript noemt, aangezien de titel uiteindelijk toch wel verandert in samenwerking met de marketing mensen. Als je een POD boek overweegt maakt het helemaal niet uit, want alleen je vrienden en familie gaan hem lezen. Kies in dat geval dus gewoon de titel die je zelf het mooist vindt. Tof trouwens dat je een hele bundel compleet hebt. Zijn het verhalen met een gemeenschappelijk thema of is het een bloemlezing?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu vraag ik me af, is het bij een verhalenbundel erg vreemd als je de titel kiest van een verhaal dat bv. ergens halverwege het boek zit, of maakt dat niet uit?
Gefeliciteerd met je bundel! :thumbsup: En natuurlijk kun je de titel van een ander verhaal als titel van de bundel gebruiken! Geen enkel bezwaar.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eenzelfde titel gebruiken is in Nederland niet verboden. Het is alleen marketingtechnisch niet zo handig.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eenzelfde titel gebruiken is in Nederland niet verboden. Het is alleen marketingtechnisch niet zo handig.
Dat hangt af van het genre en hoe specifiek de titel is. Een titel valt namelijk net zozeer onder copyright als de inhoud van het boek. Het lijkt me bijvoorbeeld onverstandig om een boek 'Het Stenen Bruidsbed' of 'De Avonden' te noemen. Maar een titel als 'Liefde' of 'Woede' of 'Nachtmerrie' 'De Schreeuw' wordt vaker gebruikt. Wat genre betreft: als er een kookboek bestaat met de naam 'Honger' wil dat niet zeggen dat een roman met die titel misverstanden kan oproepen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een snelle reacties allemaal, fijn! Ik wil de bundel inderdaad als POD-boek uitgeven, maar ik hoop stiekem op wel iets meer lezers dan alleen vrienden en familie, ik wil zelf de marketing gaan doen. Het bestaande boek is een uit het Engels vertaald fantasyboek, en mijn verhalen zijn ook een beetje fantasy-achtig, in die zin dat er magische/wonderbare dingen in gebeuren (dat is meteen de rode draad, dus ze hebben allemaal eenzelfde thema). Niet helemaal hetzelfde genre als het bestaande boek dus, maar ook weer niet zo verschillend als een kookboek oid, helaas. Ik overweeg toch om dan maar de titel van een ander verhaal te gebruiken. Ik ga weer nadenken ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een snelle reacties allemaal, fijn! Ik wil de bundel inderdaad als POD-boek uitgeven, maar ik hoop stiekem op wel iets meer lezers dan alleen vrienden en familie, ik wil zelf de marketing gaan doen.
Doe eens een google search om te kijken hoe veel Nederlandse eigen beheer uitgaven succes hebben.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eenzelfde titel gebruiken is in Nederland niet verboden. Het is alleen marketingtechnisch niet zo handig.
Dat hangt af van het genre en hoe specifiek de titel is. Een titel valt namelijk net zozeer onder copyright als de inhoud van het boek.
Dan is het nog steeds niet verboden, want een titel valt (in het overgrote deel van de gevallen) niet onder een werk zoals beschreven in de wet (dit overigens in tegenstelling met Duitsland). En copyright kennen we in Nederland niet.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je best de titel van een verhaal kunt nemen dat ergens halverwege je boek staat, waarom niet? Als het een mooie pakkende titel is die goed past bij de bundel, zie ik geen probleem.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eenzelfde titel gebruiken is in Nederland niet verboden. Het is alleen marketingtechnisch niet zo handig.
Dat hangt af van het genre en hoe specifiek de titel is. Een titel valt namelijk net zozeer onder copyright als de inhoud van het boek.
Dan is het nog steeds niet verboden, want een titel valt (in het overgrote deel van de gevallen) niet onder een werk zoals beschreven in de wet (dit overigens in tegenstelling met Duitsland). En copyright kennen we in Nederland niet.
We hebben hier auteursrecht, en daar vallen titels ook onder, in bepaalde gevallen. Het is iets strikter dan ik zelf beschreef, maar grofweg klopte het wel. Van de site Lira.nl:
Is mijn titel ook beschermd door het auteursrecht? Het criterium waaraan een titel/naam moet voldoen om auteursrechtelijke bescherming te genieten is dat het een oorspronkelijk werk moet zijn dat het persoonlijk stempel van de maker draagt. Het oordeel hierover hangt af van de omstandigheden en berust uiteindelijk bij de rechter, maar om een idee te geven: volgens de literatuur zal er mogelijk wel auteursrecht rusten op de titel: Het leven is vurrukkulluk vanwege de originele spellingswijze. Om dezelfde reden is er auteursrecht aangenomen op de term S1ngle. Auteursrecht wordt echter minder snel aangenomen op een bestaand woord of een zin. Zo zijn bijvoorbeeld ‘lest best’, ‘Seven-Up lest best’ en ‘Drie Dwaze Dagen’ afgewezen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En het overgrote deel van de gevallen is zo onspecifiek dat het gewoon is toegestaan. Het is niet handig om vanaf de site van Lira te verwijzen, de wet staat gewoon online en die is veel duidelijker.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En het overgrote deel van de gevallen is zo onspecifiek dat het gewoon is toegestaan. Het is niet handig om vanaf de site van Lira te verwijzen, de wet staat gewoon online en die is veel duidelijker.
Ik zie niet in wat er bij een vraag over auteursrecht verwarrend is aan het verwijzen naar een site van een organisatie die zich bezig houdt met auteursrecht.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een snelle reacties allemaal, fijn! Ik wil de bundel inderdaad als POD-boek uitgeven, maar ik hoop stiekem op wel iets meer lezers dan alleen vrienden en familie, ik wil zelf de marketing gaan doen. Het bestaande boek is een uit het Engels vertaald fantasyboek, en mijn verhalen zijn ook een beetje fantasy-achtig, in die zin dat er magische/wonderbare dingen in gebeuren (dat is meteen de rode draad, dus ze hebben allemaal eenzelfde thema). Niet helemaal hetzelfde genre als het bestaande boek dus, maar ook weer niet zo verschillend als een kookboek oid, helaas. Ik overweeg toch om dan maar de titel van een ander verhaal te gebruiken. Ik ga weer nadenken ;)
Een andere mogelijkheid: verwerk een groot contrast in de titel. Het wekt niet alleen nieuwsgierigheid op, maar leidt vaak ook tot unieke resultaten. "Spinnen en spiraaltjes" is een (willekeurig gekozen) voorbeeld. Het contrast is zó enorm dat het veel vragen oproept en wellicht voldoende dat men ook het verhaal wil lezen. Zulke titels triggeren in ieder geval mijn interesse. Een bundel waarin magische/wonderbare dingen gebeuren biedt legio mogelijkheden. Succes!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
"Spinnen en spiraaltjes" is een (willekeurig gekozen) voorbeeld.
:D Met als ondertitel: gevallen in de sportschool
Zulke titels triggeren in ieder geval mijn interesse.
Tegelijkertijd spreken ze een bepaalde doelgroep aan.
Nu vraag ik me af, is het bij een verhalenbundel erg vreemd als je de titel kiest van een verhaal dat bv. ergens halverwege het boek zit, of maakt dat niet uit?
Dat kan best. NB: Lira baseert zich natuurlijk op de wet.