Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginnen met een flashback

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier, en schrijf pas echt enkele jaren. Ik merk dat mijn kwaliteiten verbeteren maar toch ben ik nog een beginnende schrijfster. En ik heb namelijk wat advies nodig voor wat ik het beste kan doen. Ik schrijf momenteel een verhaal in de verleden tijd, omdat het zich ook in het verleden afspeelt. Het verhaal draait om een 11-jarig meisje. En ik heb een stukje voorgeschiedenis voor haar. En ik ben daar mee begonnen het verhaal. Het speelt zich in het begin van het verhaal af als dat meisje 1 jaar oud is. Dus heb ik dat stuk voornamelijk vanuit haar moeder geschreven en je komt voor een deel haar gevoelens te weten. Nu heb ik 3 verschillende 'scènes' in die flashback. Nou, ik weet eigenlijk niet of je het een flashback kunt noemen in verband met dat dit meer op haar moeder draait. Maar ik weet niet hoe ik die tijd sprongen het best kan verwerken. Heeft iemand hier tips voor, of advies? En dan heb ik nog een vraag, hoe kan ik vanuit daar weer het best terugspringen naar het 11-jarige meisje? Ik dacht zelf door middel van een nieuw hoofdstuk, maar ik ben bang dat de flashback te kort is voor één hoofdstuk. Die voorgeschiedenis heeft grote invloed op haar, en zij weet wat er gebeurd is toen, van haar moeder, maar haar moeder heeft nooit het hele verhaal verteld. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast heel erg bedankt!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hoofdstuk is prima, tenzij de tekst die daarna komt rechtstreeks betrekking heeft op die flashback, als het met elkaar verbonden is op de een of andere manier ieg. Een witregel mag ook, daarmee geef je aan dat je van tijd en plaats wisselt. Als je flashbak klein is kan dat ook. En dit kan ook: 'Nee, natuurlijk niet,' zei Ester, maar ze dacht terug aan al die keren dat het Jazeker was geweest. Vooral die ene keer, de eerste keer. Dat was op school, toen ze samen met Katja elke pauze sigaretten rookte in de fietsenstalling. Op een dag bracht Katja sigaretten mee die een vreemde, zoete smaak hadden. Wie stond er bij stil dat er behalve tabak nog een ander ingredient in het dunne papier was gewikkeld, zijzelf in elk geval niet. En toen de leraar Engels haar met toegeknepen ogen aankeek en vroeg of ze nu misschien eindelijk eens stil kon zijn, had ze nog niet gedacht dat haar plotselinge spreekvaardigheid iets te maken kon hebben met de pauze in de fietsenstalling. Inmiddels wist ze wel beter. 'Ga mee dan,' zei Timo en ze knikte en schudde de gedachte aan vroeger weg. Natuurlijk ging ze mee.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Sem, Die 'flashback' klinkt ideaal als een proloog. En die mag zo kort of zo lang zijn als je wilt.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Sem, Die 'flashback' klinkt ideaal als een proloog. En die mag zo kort of zo lang zijn als je wilt.
Ik heb het inderdaad nu een proloog genoemd. In de vorm van een hoofdstuk, @Ceridwen bedankt voor de tip!, nu nog de rest van wat ik al had aanpassen zodat het niet te dubbel wordt.