Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cover

Ik weet niet waar ik dit anders moest plaatsen, maar als het fout is verplaats het gerust. Dus waar het eigenlijk echt over gaat. Ik ben al een tijdje bezig met een ontwerper om mijn cover van mijn boek te laten maken. Er zijn nu twee voorbeeldjes ongeveer af, maar wij tweeën twijfelen erover. Daarom zou ik graag jullie mening willen omdat de cover de mensen moet aanspreken en overtuigen om het te kopen. Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en is dus een historische roman. Ik heb hieronder de link geplaatst dus, wat vinden jullie ervan? Kan het goed dienen als cover? Past het bij het thema? Je kunt op beide covers klikken als je ze wil vergroten. 1:http://img31.imageshack.us/img31/5050/daadenverraadcover.th.jpg 2:http://img689.imageshack.us/img689/9575/daadenverraadcover1.th.jpg Als er tips zijn, zijn die ook altijd welkom. Alvast bedankt, Kevin

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nog even over de cover. Ik vind de balken waarin de titel staat afbreuk doen aan de cover. Het oogt goedkoop. De kleuren vind ik ook minder passend. Ik bedoelde andere letters dan de voorbeelden. Maakt verder niet uit.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Tja. Zou tevens ook gaan voor de titel Heer van Foix. Verloren Tijd vind ik minder. Ik zou dus inderdaad ook de titel niet in die balken plaatsen, oogt 'stickerachtig' voor mijn gevoel.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je niet ergens in je verhaal een mooie zin of een relevant beeld dat geschikt is als titel? Wat is de essentie van je verhaal, in een zin? In een woord? Kun je daar niet op doorborduren voor een titel?
Deze gedachte ondersteun ik 100% Als je dat aan de proffessionele vormgever geeft zal de kans op een -juiste titel- IN een -mooie/passende- cover groot zijn. Als je ivm kostenbesparing het zelf wil doen kan een heel andere groep mensen je -laagdrempelig- helpen. Je pakt die zin, dat woord zoals @Harryhol beschrijft. Niets meer. Niets minder. Je zoekt een beginnend beeldendkunstenaar. Gewoon op internet. Gewoon op hun forum. Je zoekt de mensen die net als de beginnend schijver iets willen. Je maakt duidelijk wat kosten/onkosten mogen zijn. Nu gaat de beeldendkunstenaar aan de slag. In de groep beginnende beeldendkunstenaars zijn mensen die heel graag hun ontwerp op jouw boek zouden willen laten zien. Zo zou er een persoon kunnen zijn die voor jouw boek de exacte cover maakt op basis van 1 woord of 1 zin. Een kostenloze ruil is mogelijk. Jij de cover. Gratis. Met op de omslag de naam van de cover-ontwerper. Hij/zij het [1] boek. Gratis. Met een toevoeging aan zijn CV voor zolang als het boek zal leven. Als de ontwerper ooit een ster wordt in zijn/haar expertice zal die jouw boek meeslepen in zijn succes. Als jouw boek een succes wordt zal dat de cover-ontwerper meeslepen in jouw succes. Dat lijkt/is een ietwat utopische Win-Win situatie. Echter, het verleden en dus ook de toekomst zal volgens mij uitwijzen dat er 1001 successen waren en zullen komen. Ook als het zoiets kleins -lijkt- te zijn als een titel en de cover Voor @Hayyhol. Ik heb jouw reactie eruit gepakt als inspiratie voor mijn reactie. Als ik dat mogelijk verkeerd verwoord of ik je ergens kwets is dat beslist niet de bedoeling. Jouw basis gedachte is 100% en daarna volgen allerlei gedachtenspinsels van mij die mijn verantwoording zijn. Als ik expertise denk te hebben in het ontwerpen van een Cover voor een Boek zou ik op SO rondzwerven en mijn diensten aanbieden. Maar wel eerlijk ruilen. Niet pakken van een ander. Respect tonen naar elkaars intellectuele eigendom. NB Zo zou een jochie of meisje van 16 jaar met een onhandige topic/expressie/emotie een perfecte beginnende coverontwerper of regisseur van een film kunnen die een script of boek nodig heeft. Want op SO hebben wij alles in huis voor een boek en script. Desnoods en met veel plezier maken wij een verhaal opmaat. Zo kunnen we ook naar een topic kijken. Hallo, wie ben jij? Wat kunnen we voor je doen? Wij schrijven alles! De titel. 200 woorden. 2000 woorden En wat KAN jij? Heb je ervaring in het maken van 1 beeld? Heb je ervaring in het maken van een 3 uur film? Documantaire? Art-House? Je bent hier op SO aan het juiste adres. Welkom. Hmm. Soms draaf ik ietwat te ver door. Fantasy.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jee Yrret, wat haal jij een oud topic naar boven. Als ik een verhaal heb geschreven ga ik op zoek naar een geschikte cover voor mijn verhaal. Waarom? Omdat ik dat gewoon leuk vind. Duizenden en duizenden foto's, posters en noem maar op,heb ik langs zien komen. Ondanks mijn ongeduld heb ik daar alle geduld voor. Toen ik uiteindelijk iets vond voor mijn verhaal (dat speelde zich in Curaçao af) vond ik het niet meer dan logisch om daar een cover van te maken. Ik heb contact gehad met een vrouw die in Curaçao woonde en die heeft mij geholpen, zowel met foto's als informatie. Toen ik het ms opstuurde (in dit geval naar Boekscout) hebben ze de cover bewerkt en van de foto was nauwelijks nog iets over. De cover was best oké, maar om de foto nu min of meer weg te werken heb ik ze niet in dank afgenomen. Ik had er niets over te zeggen. Wel een beetje sneu voor die vrouw die me zo heeft geholpen. Ik heb haar trouwens wel een boek gestuurd. Ik vind het prima als een uitegever zich met de cover bemoeit, maar laten ze zich dan ook met de rest bemoeien. Nee, geen Boekscout meer voor mij met al hun rechten.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee Yrret, wat haal jij een oud topic naar boven. Als ik een verhaal heb geschreven ga ik op zoek naar een geschikte cover voor mijn verhaal. Waarom? Omdat ik dat gewoon leuk vind. Duizenden en duizenden foto's, posters en noem maar op,heb ik langs zien komen. Ondanks mijn ongeduld heb ik daar alle geduld voor. Toen ik uiteindelijk iets vond voor mijn verhaal (dat speelde zich in Curaçao af) vond ik het niet meer dan logisch om daar een cover van te maken. Ik heb contact gehad met een vrouw die in Curaçao woonde en die heeft mij geholpen, zowel met foto's als informatie. Toen ik het ms opstuurde (in dit geval naar Boekscout) hebben ze de cover bewerkt en van de foto was nauwelijks nog iets over. De cover was best oké, maar om de foto nu min of meer weg te werken heb ik ze niet in dank afgenomen. Ik had er niets over te zeggen. Wel een beetje sneu voor die vrouw die me zo heeft geholpen. Ik heb haar trouwens wel een boek gestuurd. Ik vind het prima als een uitegever zich met de cover bemoeit, maar laten ze zich dan ook met de rest bemoeien. Nee, geen Boekscout meer voor mij met al hun rechten.
Toen ik uiteindelijk iets vond voor mijn verhaal (dat speelde zich in Curaçao af) vond ik het niet meer dan logisch om daar een cover van te maken. Ik heb contact gehad met een vrouw die in Curaçao woonde en die heeft mij geholpen, zowel met foto's als informatie.
Het zou inderdaad gewoon iets leuks moeten zijn. Gewoon een heel leuke foto van een gekleurd huisje waar een dame lekker in de schaduw een sigaar rookt of een eenzame boom die al 200 jaar meebuigt met de warme wind en een jongetje die naar het vaste land kijkt en droomt van de mensen die in Zuid-Amerika terug kijken naar hem. Dit wetende van jouw ervaring met een dame op Curaçao zou ik na die inspanning die jij beschrijft een BOEKscout direct afwijzen als mijn vertegenwoordiger van mijn boek. Ik eis een 100% cover, die 100% aan mijn eisen voldoet. Als dat het portret is van mijn overgrootvader op Curaçao dan eis ik 100%. Als het een ditaal plaatje is van een draakje die een slavenhandelaar marteld op volle zee... dan eis ik ook 100% Boekscout of wie dan ook maar heeft niets te willen. Ik ben de baas. Ga maar op je knie als je mijn boek met mijn stoffen omslag wil uitgeven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgever is verantwoordelijk voor de publicatie en de verkoop van het boek. Dat wenst de uitgever dan ook te doen op een manier die hem het meeste verkochte boeken en dus winst zal opleveren (of waarvan hij denkt dat het het meeste zal opleveren). Daar neemt een uitgever een vormgever voor in de arm. Er kan met de schrijver over gesproken worden, maar het is de uitgever die uiteindelijk over de cover beslist. Misschien wanneer je naam alleen al een bestseller oplevert, dat de uitgever dan naar je luistert, maar als je schrijven nog in de kinderschoenen staat is het wellicht verstandiger een vakgebied waar je geen bal van snapt (grafische vormgeving) aan vakmensen over te laten.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verdenk sommige uitgeverijen ervan dat ze anders toch ook weinig weten van dat vakgebied. Je komt toch een hoop belabberde kaften tegen - zó erg, dat je jezelf gaat afvragen of er toch wel iemand over nagedacht heeft. En ik ben een kaften-mens. Een boek met een oerlelijke kaft laat ik sneller staan. Een boek met een mooie kaft wekt mijn nieuwsgierigheid.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ze gezegd hadden dat zij voor de kaft zorgden, had ik het prima gevonden. Het had me heel veel tijd gescheeld, maar het was geen verspilde tijd.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgever is verantwoordelijk voor de publicatie en de verkoop van het boek.Dat wenst de uitgever dan ook te doen op een manier die hem het meeste verkochte boeken en dus winst zal opleveren (of waarvan hij denkt dat het het meeste zal opleveren). Daar neemt een uitgever een vormgever voor in de arm.
Stel dat die sufferd van een uitgever een suffert van een vormgever in de arm neemt en op bais van commercieel succes besluit het zoveelste rode mondje vol verlangen op de cover zet. Omdat de winst zo belangrijk is voor de uitgever. Ik zou dus als wannabe schrijver ook rekening moeten houden met de ordinaire lustgevoelens van die uitgever. Geld!
Er kan met de schrijver over gesproken worden, maar het is de uitgever die uiteindelijk over de cover beslist. Misschien wanneer je naam alleen al een bestseller oplevert, dat de uitgever dan naar je luistert, maar als je schrijven nog in de kinderschoenen staat is het wellicht verstandiger een vakgebied waar je geen bal van snapt (grafische vormgeving) aan vakmensen over te laten.
Prima dat de uitgever uiteindelijk beslist. Als dat de spelregels zijn. Maar ik houd die beslissing als een havik in de gaten. In een vakgebied waar ik mogelijk geen bal verstand van zou kunnen hebben is het zinvol 1001 taken aan vakmensen over te laten. Juist kritisch zijn op onderdelen waar ik geen bal verstand van zou kunnen hebben zorgen ervoor dat ik in een heel korte tijd mijn kennis kan opbouwen om een beslissing wel uit handen te geven of niet. Voor mij persoonlijk is een harde stelling dat ik niemands mening, expertice, vak, klakkeloos zomaar aanneem als een feit. Een titel als uitgever, vormgever en nog een paar 1000 titels zeggen mij in eerste instantie niets. Ik val niet om van verbazing. Voorlopig buig ik nog niet. Ook op gebeiden waar ik geen bal van weet, waar over trouwens een ander niet kan oordelen [omdat een ander geen bal verstand heeft mij] praat/schrijf ik met veel plezeir mee. Wellicht is het verstandiger dat ik bescheiden zou zijn. Uit ervaring is echter gebleken dat teveel schoften dat beschouwen als een uitnodiging om je te schofferen. Dat zijn vooral mensen die zichzelf zo fantastisch vinden als bv een uitgever, een vormgever of een schrijver.