Start » Forum » Dialogen in een verhaal

Dialogen in een verhaal

7 reacties [Laatste bericht]
Ludo
Laatst aanwezig: 23 weken 4 uren geleden
Sinds: 10 Jul 2007

Dialogen in een verhaal

Kan er iemand mij zeggen hoe de lay-out voor dialogen in een verhaal er moeten uitzien? Leestekens, andere lijn, vraagzinnen, e.d.

Ik schrijf op www.legeton.be, digitale ontmoetingsplaats van auteurs en lezers. De Lege Ton van Diogenes, ongebonden eigenzinnig.

Reacties

Spirit
Laatst aanwezig: 5 jaren 20 weken geleden
Sinds: 31 Jul 2010

Mijn tip is om een willekeurig boek open te slaan en te kijken hoe de schrijver het aanpakt. big grin

Grom.

marondesh
Laatst aanwezig: 44 weken 4 dagen geleden
Sinds: 18 Apr 2011

ghehe, met Spirit eens!

Harryhol
Laatst aanwezig: 4 weken 6 dagen geleden
Sinds: 26 Jul 2010

"Mijn tip is om een willekeurig boek open te slaan," zei Spirit, "en te kijken hoe de schrijver het aanpakt." Ze grijnsde.
Marondesh gniffelde.
"Met Spirit eens!"

Hekate
Laatst aanwezig: 3 jaren 4 weken geleden
Sinds: 10 Jun 2010

Kijk dan wel dat je zeker een Nederlandstalig boek openslaat, want dit kan erg verschillen van land tot land.

De meeste uitgeverijen gebruiken de ELDA-regel, eerst leesteken dan aanhalingsteken, al is dat geen officiele taalregel. Op een nieuwe regel beginnen wanneer een nieuw personage aan bod komt is standaard (eventueel met inspringen), maar een witregel tussenlaten zoals Harryhol doet, zou ik niet doen en heb ik ook nog niet vaak gezien.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Harryhol
Laatst aanwezig: 4 weken 6 dagen geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Hekate schreef:

Kijk dan wel dat je zeker een Nederlandstalig boek openslaat, want dit kan erg verschillen van land tot land.

De meeste uitgeverijen gebruiken de ELDA-regel, eerst leesteken dan aanhalingsteken, al is dat geen officiele taalregel. Op een nieuwe regel beginnen wanneer een nieuw personage aan bod komt is standaard (eventueel met inspringen), maar een witregel tussenlaten zoals Harryhol doet, zou ik niet doen en heb ik ook nog niet vaak gezien.

Ah sorry voor de verwarring. De witregels waren bedoeld om duidelijk te maken dat er een nieuwe regel start. Zag er in het kleine edit venster raar uit. Ik haal de witregels weg :-)

Jamie
Laatst aanwezig: 2 jaren 7 weken geleden
Sinds: 1 Jun 2010

Ik zou zeggen:

'Mijn tip is om een willekeurig boek open te slaan,' zei Spirit, 'en te kijken hoe de schrijver het aanpakt.' Ze grijnsde.
Marondesh gniffelde. 'Met Spirit eens!'

Enkele aanhalingstekens dus en nieuw personage wel op een nieuwe regel, maar als hij eerst iets doet en dan pas spreekt kan het volgens mij achter elkaar.

Hier zijn trouwens al veel topics over, waaronder deze twee:

http://www.schrijvenonline.org/forum/104279
http://www.schrijvenonline.org/forum/105103

AnnemarijeKlomp...
Laatst aanwezig: 4 jaren 5 weken geleden
Sinds: 13 Jul 2010

ga als je in boek kijkt uit van de Nederlandse boeken. Het verschilt inderdaad nogal eens.

hier nog een link naar tips en trucs:

http://www.onzetaal.nl

Story teller

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!