Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

pod of uitgever?

ik ben bezig aan een boek en dat heb ik ook ter beroodeling ingezonden naar een uitgeverij. Ik helemaal blij toen hun mij mailden dat ze het wel willen uitgeven als het af is. Was de 1e uitgever die ik mailde dus ja dat was een meevaller. Ze hebben alles in huis, grafische afdeling, hulp voor je teksten etcetera.....MAAR mijn onderwerp van het boek zal maar een kleine oplage nodig zijn en dat is ook wat ik zelf wil (voor de 1e druk) Nu heb ik een ander bedrijf gevonden die eigenlijk hetzelfde doet als de uitgeverij alleen dat gaat via POD ik snap hier niet zoveel van ;weet alleen dat het voor kleinere oplages beter is en een uitgever altijd duurder is... Wie kan me iets wijzer maken? Trisha

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een beetje ambitie hebt moet je niet aan POD beginnen. Knijp je handen maar dicht met die uitgever. Als ik je schrijfstijl zie, ben ik wel erg benieuwd wat voor boek je schrijft.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
iweet alleen dat het voor kleinere oplages beter is en een uitgever altijd duurder is
Dit snap ik niet: Als je naar een uitgever gaat en zij willen je boek uitgeven, zijn zij degenen die daarin gaan investeren. Jij bent dan altijd het goedkoopst uit: jij betaalt de uitgever niet, de uitgever betaalt jou. Of het een kleine oplage wordt zal de uitgever beslissen, zij hebben als het goed is meer inzicht in de verkoopkansen, en dus de winst die ze gaan maken. Of de uitgever verlies gaat draaien op jouw boek, daar hoef jij je niet druk om te maken. Jammer van de misgelopen royalties, maar jij zult geen verlies lijden. Bij POD ben je altijd duurder uit, opdat jij de opdachtgever bent en dus betaalt om uitgegeven/gedrukt te worden. Soms betaal je in geld, soms moet je informatie geven (e-mailadressen) en over het algemeen moet je zelf investeren in promotie, marketing en verkoop, wat je bij een uitgever minder hebt. Gezien je taalgebruik, en "de eerste keer beet", je eigen inschatting van "kleine doelgroep" en vooral je opmerking "uitgever is altijd duurder" denk ik dat je uitgever geen reguliere uitgever is, maar een verkapte POD-uitgever. En dat de POD waar je het over hebt, "alles in huis", iets meer biedt dan een gemiddelde POD.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En soms lijkt het alsof je niets betaalt en krijg je royalties, maar zijn de boeken een stuk duurder dan noodzakelijk en moet je zelf investeren in zaken als redactie en promotie. Dat is dus mijn hele punt met POD en EB' ers: ze zijn niet duidelijk. Uitgeverij dit, wij geven uw boek uit dat. Het klinkt alsof het allemaal hetzelfde is en de schrijver maar hoeft te kiezen. Logisch dat mensen -schrijvers, biebs, journaliste, lezers- in de war raken.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was de 1e uitgever die ik mailde dus ja dat was een meevaller.
Wat voor uitgever was het dan? Voor zover ik weet willen de meeste uitgeverijen de manuscripten per post ontvangen. Ik heb hier verder zelf geen ervaring mee, maar van kennissen en uit de verhalen hier en op andere websites begrijp ik dat mensen vaak voor POD o.i.d. kiezen op het moment dat ze zijn afgewezen door uitgeverijen. Het op de markt brengen van je boek via een uitgeverij lijkt me toch absoluut wenselijker dan via POD, vanwege de hierboven al door anderen genoemde verschillen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt pas voor POD kiezen als je ook weet wat je kiest. Als je zonder ervaring x uitgeverijen aanschrijft, pod en regulier door elkaar, al gehoord hebt dat het moeilijk is, en er mailt er eentje: 'Kom maar' terug, dan ben je toch over the moon zo blij? Maar dan is er geen sprake van shoppen naar de POD / uitgeverijdrukkerij die het beste bij je project past, en ook niet van een eerlijke keus tussen snel via pod of met veel geduld regulier.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De scheiding ligt niet zo hard meer, maar grofweg is het zo. Reguliere uitgever: je betaalt niks en krijg royalties POD/EB: je betaalt kosten en krijgt royalties of een zelf vastgesteld deel van de winst Er zijn nog veel meer verschillen, maar daarvoor zou ik gewoon eens goed in dit subforum rondkijken. Over het algemeen is een reguliere uitgever de beste plek als je het groot wilt aanpakken, maar je krijgt er niet zomaar een contract. Zij nemen (financieel) risico, dus ze moeten heel erg overtuigd zijn van de kwaliteit van je werk.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb nog niet gehoord dat een reguliere uitgever voor een kleine oplage gaat. Als jij ergens voor moet betalen, kun je rustig aannemen dat het geen reguliere uitgever is. Of een reguliere uitgever met een pod-systeem. Die schijnen er ook te zijn. Dan zeggen ze dat ze het wel uit willen geven, maar dat ze er niet veel van verwachten en vragen daarom een investering. Kijk maar uit dat ze je niet financieel uitkleden. Bij een pod heb je het nog enigszins in de hand en in eigen beheer weet je helemaal waaraan je toe bent. Ik vind het niet fris ruiken. Misschien kun je iets meer vertellen, zodat ik mijn mening kan bijstellen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt pas voor POD kiezen als je ook weet wat je kiest. Als je zonder ervaring x uitgeverijen aanschrijft, pod en regulier door elkaar, al gehoord hebt dat het moeilijk is, en er mailt er eentje: 'Kom maar' terug, dan ben je toch over the moon zo blij? Maar dan is er geen sprake van shoppen naar de POD / uitgeverijdrukkerij die het beste bij je project past, en ook niet van een eerlijke keus tussen snel via pod of met veel geduld regulier.
Ik ben zeker wel over the moon zo blij alleen ik weet niet wat wijsheid is... POD of de uitgever kiezen!!! Evert: Het is een verhalenbundel cq soort biografie over het leven van mijn zoon die als hobby karpervissen heeft. Ik beschrijf zijn levensloop dus de avonturen die hij beleeft vanaf het begin dat hij ging vissen tot..... Dille: Mag ik de naam neerzetten of is dat reclame?? Anders kom ik daar op terug Tja: duidelijk in welke zin?? Ben nu ook al info aan het zoeken bij Free musketeers en Boekscout maar ik denk dat ik beter gewoon verder kan gaan tikken aan mijn manu!!! Ik zie door de bomen het bos niet meer.. kom jou wel regelmatig tegen hier op het forum dus ik neem aan dat je wel wat wijzer bent dan ik op dit gebied.. ;) alle info welkom!!! Iedereen vast dank en ik hoop dat ik eruit kom! Trisha

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik bedoelde, Trisha, is, zonder je minder blij te willen maken, dat het steeds onduidelijk wordt of een uitgeverij een uitgeverij is of een pod, omdat de pods graag erg onduidelijk doen zodat ze maar veel boeken krijgen om te drukken. Daar is op zich niets mis mee, zij moeten ook geld verdienen, maar het is voor de schrijver zo vervelend als hij denkt te maken te hebben met een reguliere uitgeverij en het blijkt dan toch een pod of een verkapte pod te zijn. Terwijl je, als je de keuze bewust maakt, gewoon heel blij kunt zijn met wat je krijgt. Uhm, vergelijk het maar met het kopen van een Louis Voitton handtas, en er dan op internet achterkomen dat Voitton dat model nooit gemaakt heeft, en dat het dus nep moet zijn. Mooie, goede nep, en de tas is ook nog net zo mooi als gisteren, maar niet dat waar je het voor kocht. Was je nu verliefd geworden op de nep-tas, wetende dat ie nep was, dan was ie nog steeds mooi geweest, toch?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Dille: Mag ik de naam neerzetten of is dat reclame?? Anders kom ik daar op terug
Ik denk niet dat dat reclame is. Maar ik hoef ook eigenlijk niet zozeer de naam te weten, hoor, ik ben vooral benieuwd naar wat voor soort uitgeverij het is. Vanwege de punten die je erover hebt geschreven; dat het geld zou kosten, dat je je ms hebt gemaild (als ik het me goed herinner). Je schrijft over Boekscout en Freemusketeers, maar nogmaals: naar mijn idee hebben de meeste schrijvers liever een contract met een uitgever! Wat zijn jouw afwegingen wat dit betreft? Dat je ms blijkbaar uitgeefpotentie heeft is natuurlijk bovenal heel leuk voor je! En ik vind het ook bewonderenswaardig dat je jezelf niet desperaat in de armen van de eerste de beste uitgever stort, maar dat je goed nadenkt en advies vraagt over welke route jou het beste resultaat geeft. Ik wens je veel succes met je besluit! (en laat je weten hoe het verder gaat?)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn tegenwoordig ook gewoon reguliere uitgeverijen die manuscripten per email accepteren. Mijn uitgeverij bijvoorbeeld. En ook The House of Books accepteert ze gewoon. En zullen er meer zijn en steeds meer komen. Het is dus geen reden om te denken dat het een pod of eigen beheer uitgeverij is als je je manuscript via mail mag insturen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn tegenwoordig ook gewoon reguliere uitgeverijen die manuscripten per email accepteren. Mijn uitgeverij bijvoorbeeld. En ook The House of Books accepteert ze gewoon. En zullen er meer zijn en steeds meer komen. Het is dus geen reden om te denken dat het een pod of eigen beheer uitgeverij is als je je manuscript via mail mag insturen.
Dat is waar, maar ik vind het wel een beetje 'verdacht' dat ze onmiddellijk na één mailtje zeiden: ja hoor, we geven het wel uit als het af is! Een reguliere uitgeverij die iets in je werk ziet, wil meestal in ieder geval meer van je lezen en zal je vaak ook uitnodigen om langs te komen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Dille: Mag ik de naam neerzetten of is dat reclame?? Anders kom ik daar op terug
Ik denk niet dat dat reclame is. Maar ik hoef ook eigenlijk niet zozeer de naam te weten, hoor, ik ben vooral benieuwd naar wat voor soort uitgeverij het is. Vanwege de punten die je erover hebt geschreven; dat het geld zou kosten, dat je je ms hebt gemaild (als ik het me goed herinner). Je schrijft over Boekscout en Freemusketeers, maar nogmaals: naar mijn idee hebben de meeste schrijvers liever een contract met een uitgever! Wat zijn jouw afwegingen wat dit betreft? Dat je ms blijkbaar uitgeefpotentie heeft is natuurlijk bovenal heel leuk voor je! En ik vind het ook bewonderenswaardig dat je jezelf niet desperaat in de armen van de eerste de beste uitgever stort, maar dat je goed nadenkt en advies vraagt over welke route jou het beste resultaat geeft. Ik wens je veel succes met je besluit! (en laat je weten hoe het verder gaat?)
Dille dank voor de reaktie. De uitgever (ShakerMedia) heb ik via google ontdekt en gewoon heel brutaal gemaild met de vraag of ze mijn ms eens wilden lezen. Het dilemma in mijn geval is simpelweg:financieel.... ik wil gewoon zeker weten dat ik niet ergens een adder onder het gras vind of andere vreemde zaken. Het gaat wel om een boek vandaar dus mijn afwegingen. Maar als ik het goed heb mag ik gewoon in me handjes klappen met ShakerMedia en verder gaan schrijven>??? ADVIES ;))

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je op de (overigens niet heel duidelijke) site van Shaker Media kijkt, zie je vrij snel dat het geen reguliere uitgeverij is. Je moet overal voor betalen: redactie, zetten, productie, omslag, alles. Je moet ook bijna alles zelf regelen, als ik het zo lees, er staat alleen dat zij je in contact kunnen brengen met de juiste mensen. Als je het lastig vindt om het verschil te zien: bij een reguliere uitgeverij hoef je nooit te betalen om je boek uitgegeven te krijgen. Het spijt me om je teleur te moeten stellen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's apart, ergerde ik me daar zoveel jaar geleden op precies dezelfde manier aan. Trisha, pod-uitgevers geven alles wat hen aangeboden wordt (mits binnen de grenzen van de wet). Hun winst zit in de productie per boek en de andere diensten die je al dan niet afneemt. Ze weten dat ze de boeken toch wel kwijtraken, want ze drukprinten ze pas als er eentje bestelt wordt. Ga je met een pod in zee, zoek er dan eentje die de diensten biedt die jij nodig hebt en waarvan de prijs je aanstaat. Er zijn er heel veel, dus je hoeft echt niet tegen de eerste ja te zeggen. Jij bent de klant, jij bent de baas. Verder schrijven zou ik hoe dan ook doen, je hebt er plezier in en je leert ervan. Als het helemaal af is, dan komt het hele uitgeverij verhaal weer om de hoek kijken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In deze rubriek kom ik veelal Freemusketiers of Boekscout tegen. Een POD-uitgever met compassie voor de schrijver is bijvoorbeeld Kirjaboek. Zowel bij de POD als de reguliere uitgevers gaat het uiteindelijk om de kassa. Als je manuscript niet bij een reguliere uitgever aan bod komt (past niet in het fonds), dan valt de potentiële schrijver terug op een POD-uitgever. Maar daar moet voor betaald worden..Ik lees in deze rubriek over het aanleveren van vijftig of tachtig e-mail adressen van personen, die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een boek zullen afnemen. Kom je in handen van een POD-uitgever, dan wil men tegen betaling best redigeren of andere klussen eraan doen. Het eindproduct, het boek, neemt de schrijver euforisch in ontvangst om ermee te gaan koketteren. Het boek zelf verdwijnt in de webwinkel van de POD-uitgever, die met een beetje geluk naast het ISBN nummer ook een exemplaar naar de Koninklijke Bibliotheek stuurt. Sommige POD-uitgevers hebben aansluiting bij het Centraal Boekhuis in Culemborg, maar dat is virtueel. Anders dan wanneer je boek bij een echte uitgever zou zijn uitgegeven, want dan staat daar een pallet met je boeken ter beschikking van de boekhandel. Die boeken zijn bij bestelling via bijvoorbeeld BOL.com de volgende dag leverbaar. Via POD-uitgevers duurt dat bijna een week. Immers de boekhandel of andere leveranciers moet het boek eerst bestellen bij betreffende POD-uitgever, die laat het drukken en levert dan pas. Voorts wordt bij POD-uitgevers niet aan boekpromotie gedaan. Tegen betaling willen ze wel flyers o.i.d aanleveren. De promotie die je als schrijver zelf doet levert vrijwel nooit resultaat op. Zo is ook mijn ervaring na drie boeken. Het laatste, een zeer bruikbaar “Handboek en reisgids” van een zeer gewild land, geschreven na meer dan dertig jaar reiservaring in dat land, komt in de verkoop niet verder dan een versleten rijstkorrel. Ondank stukken in de krant en uitgebreide radioreportage. Mijn ervaring is, als je je manuscript bij een reguliere uitgever niet in het boekenfonds kunt krijgen, dan zal je boek zelfs geen droog brood opleveren. Hoeft voor mij (71) ook niet. Ik heb nog nooit cijfers gezien van omzetten bij POD-uitgevers. Als auteur heb je totaal geen kijk op de royalty’s en of het getal dat je ziet ook de werkelijk verkochte exemplaren weergeeft. Dat laatste is dus een kwestie van blind vertrouwen.