Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Perspectief

Hallo, Ik wil een korte tekst schrijven die in het verleden plaatsvond. Er komen 3 personen in voor: Mijn tante, ikzelf en mijn opa. Mag je als je in de verleden tijd verteld "we" gebruiken als het om mijn tante en ik gaat en mijn opa vermelden als "hij". Een voorbeeld: Lieve en Merely waren op bezoek geweest bij familie en opa kwam hen ophalen op de parking. Overal lag het wit van de sneeuw en omdat wachten soms lang kan duren begonnen we sneeuwballen te gooien naar elkaar. De sneeuwballen vlogen in het rond en onze handschoenen werden er nat van. Kan ik op die manier mijn tekst verder afwerken want ben wat aan het twijfelen. Merely

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een beetje verwarrend. Opa kwam hen komt ophalen, hij was er dus al. Daarna heb je het over wachten, alsof opa er toch nog niet is en je tante en jij tijdens het wachten sneeuwballen zijn gaan gooien, of dat opa, Lieve en jij samen op iets wachtten en ondertussen zijn gaan sneeuwballen gooien. Los daarvan: 'we' kan prima als het over 2 personen (of meer gaat), maakt niet uit wie het zijn en of je het in VT of TT schrijft :)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjaan. Ik begon te twijfelen omdat ik eens een opmerking heb gekregen dat ik niet in opeens in het "we" perspectief mag overgaan. Het was wel een tekst in het "hij/zij" perspectief geschreven en wou iets vertellen wat beide personen deden. Ik geef je een vb. 'Ik zie jou graag', zegt Maya en geeft oma een dikke kus. 'Ik ben zo blij dat jij bij me bent, want ik mis opa ook heel erg', zucht oma. 'We trekken er ons wel doorheen'. Het is al laat geworden en we vertrekken naar huis. Daarom begon ik te twijfelen aan mijn tekst. groetjes Merely

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat kan dus niet. Je kunt niet eerst over Merely en Lieve schrijven en dan 'wij' gebruiken als je diezelfde personen bedoelt. Dat heeft overigens verder niets met verleden of tegenwoordige tijd te maken.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ via. Mag je het dan omschrijven als volgt: Mijn tante en ik waren op familiebezoek geweest en stonden te wachten op opa op de parking. Omdat wachten soms lang kan duren begonnen we sneeuwballen te gooien naar elkaar. bedankt voor de info. Kathy

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo kan het wel. Maar het is dus wel belangrijk dat je nadenkt over welk perspectief je gebruikt en dit ook consequent hetzelfde blijven doen in een verhaal.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het hele verhaal in de ik-vorm (eerste persoon) schrijft, dan heb je het over wij, ik en ons. Mijn tante en ik waren op familiebezoek geweest en stonden te wachten op opa op de parking. Omdat wachten soms lang kan duren begonnen we sneeuwballen te gooien naar elkaar. Als je het hele verhaal in de hij/zij-vorm (derde persoon) schrijft, dan heb je het over zij en hun. Lieve en Merely waren op familiebezoek geweest en stonden te wachten op opa op de parking. Overal lag het wit van de sneeuw en omdat wachten soms lang kan duren begonnen ze sneeuwballen te gooien naar elkaar. De sneeuwballen vlogen in het rond en hun handschoenen werden er nat van.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies zoals Ceridwen hierboven uitlegt, kan je 'we' prima gebruiken in een verhaal in het ik-perspectief. De 'we' staat dan voor de ik-persoon samen met iemand anders. Als je het verhaal in de derde persoon (hij/zij) schrijft, dan gebruik je (voor het meervoud) ze. In die constructie kan je 'we' of 'ik' trouwens wel gebruiken in de dialogen. Bijvoorbeeld: Lieve en Merely waren op familiebezoek geweest en stonden te wachten op opa op de parking. Overal lag het wit van de sneeuw en omdat wachten soms lang kan duren begonnen ze sneeuwballen te gooien naar elkaar. De sneeuwballen vlogen in het rond en hun handschoenen werden er nat van. Na een tijdje gooide Lieve haar natte handschoenen op de grond. 'Ik heb er geen zin meer in, mijn vingers zijn helemaal bevroren.' 'Ah, toe nou,' zei Merely. 'Nog eventjes, daarna gaan we iets anders doen.' Ik hoop dat je het snapt. Zoek anders eens op de term 'perspectief'. Er zijn talloze topics over dit belangrijke onderwerp en daar moeten vast ook veel voorbeelden bij zitten. Veel succes.