Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verder na afwijzing

Wat doen jullie nadat jullie een afwijzing van een uitgever hebben gekregen? Met frisse moed verder? Het manuscript aan de kant gooien? Ik had vandaag een afwijzing en merk dat ik er behoorlijk van in een dip raak. groet, Anna

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat was het voor aanwijzing, eentje zonder opmerkingen over je verhaalf zelf of met? Ik heb er even over nagedacht, even gedipt, daarna moed verfrist en verder gegaan. Het scheelt wel dat dat niet het verhaal was waar ik jaren mee bezig ben geweest :) als dat een afwijzing krijgt weet ik niet hoe ik reageer.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die dip kan ik me best voorstellen. Als je overtuigd bent van je manuscript, kun je een paar andere uitgevers proberen die een fonds hebben waar je verhaal in zou kunnen passen. Als je twijfelt, zou je een deel van je manuscript naar een beoordelaar kunnen sturen, of hier een paar stukken op proeflezen plaatsen. Aan de kant gooien kan altijd nog - niet te snel opgeven!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, ik heb mijn manuscript aan de kant gegooid na een afwijzing, omdat de afwijzing heel erg opbouwend was en verbeterpunten aangaf. Ik zou helemaal opnieuw moeten beginnen met het schrijven van het verhaal om alles erin te kunnen verwerken en daar had ik geen zin in. Het leek me zinniger om aan een nieuw verhaal te beginnen met de tips in mijn achterhoofd. Maar ik heb ook een keer een afwijzing gehad - ging over hetzelfde manuscript - van een uitgeverij die zo goed als geen Nederlandstalig werk bleek uit te geven (stond niet op de website vermeld) en alleen maar hoogstaande blablabla uitgaf. Ik vond dat ik die afwijzing beter kon negeren, want waarschijnlijk zou iedereen zonder naamsbekendheid zo'n brief van de uitgeverij ontvangen. Bovendien leek het alsof het manuscript zelf niet eens was aangeraakt. Ik denk dat het ligt aan het soort afwijzing dat je krijgt. Ik verwachtte mijn afwijzingen al, dus ik zat niet in de put, en ik snap ook goed waarom ik ben afgewezen. Mag ik vragen wat voor afwijzing jij had? Was het een bemoedigende, persoonlijke met verbeterpunten, of eentje van het kaliber 'past niet in ons fonds'? Schrijven is iets wat je voor je eigen plezier moet doen, vind ik. Laat dat plezier niet afpakken door het verlangen om uitgegeven te worden. Wist je dat J.K. Rowling door zo ongeveer elke uitgeverij in Groot-Brittannië is afgewezen voor ze uiteindelijk een uitgever vond die het risico wilde nemen om Harry Potter te publiceren? Kortom: zit er niet teveel mee. Lees je manuscript eens opnieuw door, laat het anderen lezen, en als jij denkt dat je manuscript het uitgeven waard is, probeer het gewoon nog een keer. Het oordeel van een uitgever is subjectief. Er zijn op SOL verhalen te vinden van mensen wiens manuscript afwijzing na afwijzing kreeg voor het uiteindelijk is uitgegeven. Kijk maar eens bij "Boekpresentaties".

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé bedankt allemaal, het was idd een reactie met inhoudelijke kritiekpunten, waar ik zeker wat mee kan. Kritiek verwerken is echter even slikken, en daar heb ik denk ik wat tijd voor nodig. Ik probeer het positief te zien: nu ik weet wat er mankeert aan het manuscript kan ik mezelf 'verbeteren'. Wel moeilijk om het me niet persoonlijk aan te trekken, schrijven is nu eenmaal erg persoonlijk. Ik denk dat het goed is om wat meer gebruik te maken van feedback van lezers, voor ik mijn manuscirpt de wijde wereld instuur :-) Ik zal weer van me laten horen dus! (spreek mezelf moed in). groet, Anna

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een afwijzing met feedback is juist goed, dat betekent dat ze je willen aanmoedigen. Ik zou daar blijer mee zijn dan met een algemene afwijzing, als ik jou was. Nu heb je tips die je kunt gebruiken én weet je waar uitgeverijen vooral op letten!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad: kennelijk vonden ze het de moeite waard om je werk te lezen en jou een brief te schrijven. Een wolk met een zilveren randje dus; zeker niet opgeven!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het helemaal met Spirit en Odeysseia eens. Ik heb een keer een afwijzing gehad na negen maanden met een standaardbrief. Dan ben je veel onzekerder over wat je met je MS zal doen. Jij kan nu gericht herschrijven en het aan een andere uitgever aanbieden. Veel succes ermee.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterker nog, als je het helemaal in hun stijl herschrijft, zou je zelfs kunnen overwegen het aan dezelfde uitgever aan te bieden. (Tenzij ze hebben gezegd dat het niet in hun fonds past o.i.d.)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg gisteren ook een afwijzing. Wel balen, maar goed. Ze gaven wel wat punten van aandacht waar ik wat mee kan. Steven

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net mijn manuscript gemaild. Ben dus nog in afwachting van wat de uitgever er van zal vinden. Ik heb er al wel over nagedacht wat te doen als het afgewezen wordt. Dingen die je dan kan doen: -Herschrijven, zeker als er interesse is, maar behoorlijk wat verbeterpunten zijn -Andere uitgevers proberen -Dit verhaal aan de kant gooien en een nieuw verhaal schrijven. Wat je doet is denk ik afhankelijk van de reactie die je gekregen hebt en de hoeveelste uitgever het is. Is het de eerste uitgever en krijg je een "past niet in ons fonds" terug, zou ik gewoon een volgende uitgever proberen. Wist je dat JK Rowling wel een stuk of tien uitgevers gehad had met allemaal een afwijzing voordat ze eindelijk een uitgever vond die het wel uit wilde geven?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wil nog niet zeggen dat die 10 uitgevers niets zagen in Harry Potter. Als mevrouw Rowling eerst een uitgever aanschreef die geen kinderboeken uitgeeft, en daarna eentje die zijn budget voor dat jaar al opgemaakt had, en daarna eentje die veel klanten heeft in het Christelijke segment, dan was ze dus al drie uitgevers verder zonder dat dit ook maar iets met haar boek of de kwaliteit daarvan te maken had. En gelukkig voor haar is ze daarna bij een uitgever gekomen die de macht en de middelen had om het boek zo groot te maken als het geworden is.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilde er alleen maar mee zeggen dat een afwijzing van 1 uitgever niet gelijk wilt zeggen dat het verhaal niet goed is. Positive thinking

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij bedoelen we hetzelfde Calenzia :-). Het komt alleen vaak een beetje over alsof al die andere uitgevers zo dom waren om Harry Potter niet te herkennen. Maar stel nu dat een uitgever die geen goed afzetkanaal had voor kinderboeken het wel wilde uitgeven. Dan was het misschien wel nooit gelukt om het boek zo groot te maken!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn ook uitgevers die een manuscript afwijzen omdat ze bang zijn dat ze het budget/de mogelijkheden niet hebben om het succes te begeleiden. Niet iedere kleine uitgever kan een mega-bestseller op de juiste manier in de markt zetten en houden. Maar dan nog: er zijn heel veel kwalitatief slechte manuscripten die daarom terecht afgewezen worden. Om te weten of dat zo is kun je denk ik beter naar een manuscriptbeoordeler gaan.