Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mening vormen

Hallo, Mij lijkt het leuk om columns te gaan schrijven. Alleen ik zit met een probleem. Omdat ik 15 ben, kan ik nog niet goed overal een mening over vormen. Anders kom ik met stukken tekst waar de feiten niet kloppen, en komt het misschien ook kwetsend over. Mijn vraag is dus: Hoe kan ik goede gevormde mening onder de knie krijgen? Mening over vanalles, over gedrag van mensen, de politiek... Rianne

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik denk dat je de verkeerde vraag stelt. Een mening vormen kun je altijd. Hoe meer kennis je hebt hoe genuanceerder je die mening uiteen kunt zetten en verdedigen. De kunst is dus columns te schrijven over dingen waar je verstand van hebt. Maar ook dat hoeft eigenlijk niet. Columns gaan ook vaak over verwondering, gevoelens en andere zaken waar je je echt geen mening over hoeft te hebben. Blijf gewoon dicht bij jezelf en je eigen wereld. Ga geen column schrijven over de buitenlandse politiek van Azerbeidzjan als je niet eens weet wie daar de macht heeft.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een mening wilt onderbouwen, is het beter de (populair) wetenschappelijke werken over een onderwerp te lezen en wat filosofen en politici erover te zeggen hebben. Columns zijn negen van de tien keer bagger, dus zorg dat je eerst bekijkt wat de meer gezaghebbende columnschrijvers zijn, en waarom, en wat ze te zeggen hebben. Vraag omdat je nog op school zit: is "het betoog" geen onderdeel meer van wat je leert op school? Als je een betoog kunt schrijven, kun je het wat populairder aanpakken ("kantelen") en er een column van maken.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! ik heb laast nog een betoog geschreven over zwerfafval. Moeilijk, 3 argumenten over zwerfafval... En de columns die bagger zijn, worden die niet goed onderbouwd met argumenten, of...?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lezen niet zo vlotjes, of zijn niet rond. Omdat een column zo klein is, is taal extra belangrijk. Veel teruglezen dus om te kijken of je zin lekker klinkt. En een column is niet rond als je begint over zwerfafval en eindigt met de leefomgeving van inktvissen; afdwalen is niet de bedoeling. (hoewel die liever niet tussen het zwerfafval wonen, dus zolang je van zwerfafval naar inktvissen schrijft blijf je rond).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riablaster, wat is je doelgroep en hoe denk je dat je deze het beste kan bereiken als je columns gaat schrijven?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riablaster, wat is je doelgroep en hoe denk je dat je deze het beste kan bereiken als je columns gaat schrijven?
Ik ga schrijven voor een online magazine. De site is niet echt doelgroep gericht, het is voor jong en oud. In de columns wil ik mijn mening naar voren laten komen, afgewisseld met humor. Maar je kunt met een column van alles doen, weet ik nu, ik denk dat ik niet eerst mijn mening over de bende in libië ga geven (mening), en daarna opeens over mijn pony begin te praten. (persoonlijk) Zo word het, als ik ook nog verwante persoonlijke gebeurtenissen er in verwerk: mijn mening over libië , met humor geschreven , afgewisseld met persoonlijke gebeurtenissen die verwant zijn aan de bende in libië. Maar als ik wel persoonlijke gebeurtenissen in mijn column doe, word het dan niet te druk, en bespring ik dan geen zijpaden? Snappen jullie het een beetje? Wat ik ook kan doen is, even een voorbeeld column posten bij proeflezen. Scheelt gelijk een hoop uitleg.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, doe dat maar, want zoals je het nu schrijft denk ik: die verschillen zijn te groot. Libie is mondiaal, persoonlijke gebeurtenissen plaatselijk. Maar misschien kan je wel heel goed plakken.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
riablaster, kun je geen lijstje maken met onderwerpen die je interesseren? Onderwerpen die heel dicht bij je liggen? Misschien wind je je op over bepaalde leraren, mode onder jongeren, baal je van het kantine eten, of ben je verslaafd aan potjes tafelvoetbal op de versleten machine bij jullie op school, ben je gek op bepaalde muziek of vraag je je af hoe je ooit door je berg huiswerk heen komt die de hoogte heeft van de Himalaya... Misschien heb je laatst wel iets ontzettend grappigs of ontroerends meegemaakt in de klas. Een lijstje maken, kan helpen. Verder: Houd een notitieblokje bij de hand en noteer dingen uit je dagelijks leven die je opvallen. En houd een dagboek bij waarin je vrij allerlei observaties, invallen en gedachtes noteert. Dat kan heel veel inspiratie opleveren voor je columns, je kan er lekker in experimenteren zonder dat iemand het ziet, en je oefent er ook je schrijftechnieken mee. Je kan ook een leeslijst maken met boeken die je leuk lijken, bijv. boeken in dagboek-, column- of briefstijl, de columns in (je favoriete) tijdschriften en kranten, en blogs en columns op websites bestuderen. Dan zie je hoe anderen het doen. Door het dicht bij jezelf te houden, wordt het schrijven heel eerlijk en direct, en daar kunnen je lezers zich in herkennen. Je hoeft niet over Libië te schrijven om interessante columns te schrijven (tenzij Libië je ontzettend boeit, natuurlijk).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En de columns die bagger zijn, worden die niet goed onderbouwd met argumenten, of...?
Nee, die gaan nergens over en interesseren geen hond. Omdat er geen mening in staat, bijvoorbeeld, of omdat alleen maar open deuren worden ingetrapt. Als je columns wilt leren schrijven, zou ik je willen aanbevelen Carmiggelt te gaan lezen (en die boeken kun je op je lijst zetten, vermoedelijk). Het geven van je mening in een column lijkt me niet handig, tenzij lezers en andere columnisten de mogelijkheid hebben te reageren. Dan ga je over naar de polemiek, en dat is alles behalve persoonlijk gekeuven. Sylvain Emphimenco, Jan Mulder, dat zijn mensen van de polemiek. Je kunt dat ook noemen: beschaafd bekvechten in licht literaire teksten.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de columnist bij DWDD wel goed. Riablaster, Kun je niet schrijven over wat je zoal bezig houdt in het dagelijks leven? Bijvoorbeeld: Asociaal gedrag (in het verkeer)? Spieken tijdens het doen van proefwerken en so's en dergelijke? Spijbelen? Comazuipen? Verliefdheden? Misschien iets anders zoals iets wat je in de krant hebt gelezen en wat je raakt? Ook al ben je nog jong, je kan ons in ieder geval laten weten hoe het voelt om 15 te zijn. En nu ga ik even kijken bij proeflezen of je daar al iets geplaatst hebt.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh! jullie zijn geweldig! Bedankt voor alle antwoorden. Hier kan ik wat mee. Ik ga gelijk er mee aan de gang! Ja, het lijkt mij ook wel beter om over onderwerpen te schrijven wat mij interesseert, want dat merk je gewoon, in mensen hun columns., of ze er wel belang bij hebben of niet. Nee, komt voor de bakker. Ik denk dat mijn column gaat over zelf voorziend leven. En ik ga gelijk de boeken die jullie mij aanbevelen reserveren bij de bieb. Kan he, via internet.