Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

POD in schrijfgids: Feedback gevraagd

Beste schrijvers, Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Tina, sinds maart loop ik mee als stagiaire voor Schrijven Online en Schrijven Magazine. In die tijd ben ik oa. bezig geweest met het bijwerken van de huidige schrijfgids. Graag zou ik jullie feedback willen vragen over het volgende: Zoals zo vaak gezegd: POD-uitgevers springen als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer bedrijven bieden print-services aan en daardoor wordt het moeilijk een lijn te trekken. Het lijkt ons onbegonnen werk om elk bedrijf in de schrijfgids te vermelden die een boek kan printen, vandaar dat we ons willen beperken tot een korte lijst met de meest bekende POD-uitgevers. Onderscheid dat we daarbij maken zijn bijvoorbeeld de promotie-mogelijkheden, printen ze zelf of laten ze dat doen, etc. Ik zou graag jullie visie horen op dit onderscheid, daarbij ben ik benieuwd naar welke uitgeverijen volgens jullie wél op de schrijflijst horen te staan? Alvast bedankt! Tina

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pumbo zou ik er zeker opzetten, omdat je daar erg goed via hun aanwijzingen op de site zelf je boek kunt opmaken. En als je er niet uitkomt, helpen ze snel en goed en als je een enkel boek print ben je daar goedkoop uit. Bijvoorbeeld om je manus in een handzaam formaat naar je proeflezers te sturen. Je kunt er puur voor jezelf een paar boeken laten maken, maar ook voor de verkoop. Niet duur, goede service. Boekenbent vind ik van oudsher een vriendelijke en goede PODder. Verkopen ook je boeken via hun site. Helpen snel en je kunt je boek goedkoop zelf opmaken. Daar leveren ze desgewenst formats voor aan. Beide PODDERS binden je niet aan een contract voor een bepaalde tijd (erg belangrijk) en zijn redelijk in hun prijzen. Ook hoef je geen promotie-adressen te verzamelen. En ze verbloemen niet wat ze zijn. Ze zijn een POD-bedrijf. Bij allebei heb ik wel eens werk van mezelf laten drukken, was zeer tevreden. Ik zou met name de bedrijven die als tegenprestatie adressen vragen, of een contract verplicht stellen of veel geld vragen om te gaan drukken of een minimumafname uit de lijst laten. En de bedrijven die net doen of ze uitgever zijn. :(

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Onderscheid dat we daarbij maken zijn bijvoorbeeld de promotie-mogelijkheden
Het hangt zo van je doel af of je promotie wilt. Ik heb juist vandaag een boekje laten printen voor iemand die iets in de privésfeer wil doen (cadeautje). Het resultaat ziet er prima uit. Promotie is niet aan de orde.
printen ze zelf of laten ze dat doen, etc.
Maakt dat uit? En zo ja: hoezo? Reguliere uitgevers besteden ook uit, soms hier, soms daar.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is moeilijk, er zijn verschillende manieren om een boek te laten drukken. Maar ze moeten beginnende auteurs niet het idee geven dat ze "gewone uitgeverijen" zijn, want dat zijn ze echt niet. Maar er zijn genoeg auteurs die zich goed kunnen vinden in dat POD-concept. Free Musketeers en Boekscout zijn ook bekende POD'ers. Gigaboek timmert hard aan de weg. En wat ik wel kon waarderen: Pas gaven ze een auteur nog 30% aan royalties omdat zij dat boek totaal aan het goede doel wilde geven!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het in beide punten met Therese eens. Pod wordt voor twee doeleinden gebruikt. Door de mensen die hun boek niet bij een reguliere uitgever 'binnen' krijgen, maar het toch willen laten maken en op grotere schaal willen verkopen. Dan is promotiemogelijkheden een belangrijk punt. En de Pod-bedrijven die daarop zeggen te mikken (Freemusketeers en zo) maken de boeken meteen zo duur (zij stellen de prijs vast en die is belachelijk hoog) dat er geen boek meer wordt verkocht, buiten de eigen kring. Prettiger vind ik de bedrijven die aangeven welk deel van de koek zij wensen te ontvangen en waar je vervolgens zelf je prijs vast kunt stellen. Dat was bij beide bedrijven zo, waar ik iets liet maken. Een andere groep gebruikt Pod gewoon voor additionele uitgaven en regelt zelf hoe het daar komt waar het wezen moet. Dan zit je dicht tegen 'eigen beheer' aan. Ik laat binnenkort bijvoorbeeld weer een stuk of 100 boeken printen. Die hoeft de 'uitgever' niet voor me te promoten. Komt ook niet op de site. Maar misschien stuur ik die rechtstreeks naar de drukker (waar ook de POD-ders vaak drukken) omdat ik inmiddels de opmaakervaring van Pumbo en Boekenbent heb. Toen ik de eerste keer iets liet maken (5 jaar geleden bij Boekenbent) zou ik dat niet aangedurfd hebben. Waar de POD-der drukt zal me een worst wezen. Dat is geen criterium, vind ik. Boekenbent drukt in ieder geval extern. Dat zie je aan de dozen die je thuiskrijgt. Van Pumbo weet ik het niet eens. Die versturen de boeken in een neutrale envelop. Voor een enkel exemplaar of een stuk of drie boeken of zo, is zo'n bedrijf handiger en goedkoper dan het zelf naar de printer sturen. Voor de duidelijkheid, ik ben een schrijver die bij verschillende reguliere uitgeverijen zit. Ook voor sommige dingen van mij is een POD-bedrijf interessant. Het is niet alleen voor mensen die hun boek elders niet gepubliceerd krijgen. Er zijn zelfs mensen die het regulier niet eens proberen (Tja bijvoorbeeld).

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse:
Het hangt zo van je doel af of je promotie wilt. Ik heb juist vandaag een boekje laten printen voor iemand die iets in de privésfeer wil doen (cadeautje). Het resultaat ziet er prima uit. Promotie is niet aan de orde.
printen ze zelf of laten ze dat doen, etc. Maakt dat uit? En zo ja: hoezo? Reguliere uitgevers besteden ook uit, soms hier, soms daar.
Als iemand in de privésfeer een boekje wil laten printen, dan kan dat op veel plaatsen. Dat is een beetje het onderscheid waar ik op doel, tegenwoordig bieden steeds meer (lokale) drukkerijen POD-achtige services. De vraag is echter, zal iemand die een boekje voor bijvoorbeeld familie wil laten drukken, de schrijfgids van SO raadplegen? Criteria als promotie en zelf wel-of-niet drukken zijn dan ook geen harde criteria maar uitgangspunten om te helpen bij het onderscheiden van de drukkerij van de POD-uitgeefservices voor (aspirant) schrijvers.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een andere groep gebruikt Pod gewoon voor additionele uitgaven en regelt zelf hoe het daar komt waar het wezen moet. Dan zit je dicht tegen 'eigen beheer' aan. Ik laat binnenkort bijvoorbeeld weer een stuk of 100 boeken printen. Die hoeft de 'uitgever' niet voor me te promoten. Komt ook niet op de site. Maar misschien stuur ik die rechtstreeks naar de drukker (waar ook de POD-ders vaak drukken) omdat ik inmiddels de opmaakervaring van Pumbo en Boekenbent heb. Toen ik de eerste keer iets liet maken (5 jaar geleden bij Boekenbent) zou ik dat niet aangedurfd hebben.aar of een stuk of drie boeken of zo, is zo'n bedrijf handiger en goedkoper dan het zelf naar de printer sturen.
Goed punt. Misschien toch een onderscheid tussen deze twee maken in de lijst dan.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wordt wel lastig denk ik, er zijn er zoveel. En waarom die dan wel en die dan niet. Verder sluit ik me aan bij Zjors en ben ik een grote voorstander voor helderheid. Niets erger dan heel blij een contract tekenen, van de daken schreeuwen dat je een uitgever hebt en dan van een journalist/boekwinkel moeten horen dat het niet echt genoeg is. Mensen moeten een bewuste, geinformeerde keuze kunnen maken. Ik denk niet dat dit de markt schaadt, (printen of printen maakt trouwens niet uit, printen of drukken wel)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De vraag is echter, zal iemand die een boekje voor bijvoorbeeld familie wil laten drukken, de schrijfgids van SO raadplegen?
Zo iemand zal waarschijnlijk googlen en hier of daar uitkomen, en over het algemeen blijven bij de persoon / firma / drukkerij die het werk levert dat hij / zij verlangt. Is het je doel om mensen via de Schrijfgids te interesseren voor SO?
Criteria als promotie en zelf wel-of-niet drukken zijn dan ook geen harde criteria maar uitgangspunten om te helpen bij het onderscheiden van de drukkerij van de POD-uitgeefservices voor (aspirant) schrijvers.
Een drukkerij onderscheidt zich nauwelijks van een pod-uitgeefservice, behalve dat in een drukkerij ook nog andere dingen ge- of bedrukt worden dan boeken. Een drukkerij doet niet aan promotie voor derden, tenzij er een reclamebureau aan verbonden is, wat vaak genoeg voorkomt.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het je doel om mensen via de Schrijfgids te interesseren voor SO?
Het doel is een duidelijk overzicht te bieden van mogelijkheden voor schrijvers die hun opties mbt uitgeven van een boek willen onderzoeken.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het klopt wat Zjors zegt. FM maakt de boeken veel te duur. Ondanks herhaaldelijk verzoek van mijn kant om het goedkoper te maken gingen ze daar niet op in. Met Pumbo heb ik geen ervaring. Ik heb nu in eigen beheer uitgegeven bij Boekenbent. Ondanks verschillende misverstanden over en weer zijn we er op een prettige manier uitgekomen. Ik kan het boek nu tenminste aanmerkelijk goedkoper aanbieden. Bovendien ben ik nogal ongeduldig en bij BB ging het allemaal vlot. Geen jaren wachten. Je kunt het ook via hen bij het CB aanbieden. Daar heb ik vanaf gezien omdat je op elk boek 57% aan het CB moet afstaan. Tel uit je winst.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben enthousiast over pod (eigen opmaak/beheer), maar zie liever dat alles in een bedrijf zit. Zowel het publiceren, het drukken/printen en de distributie. Aankoop en betaling via digitale weg en vervolgens het papieren boek versturen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Tina, Ik zou ook lulu.com misschien vermelden. Wat Zjors eerder al over Pumbo opmerkte - ook handig om je ms. in handzamer formaat naar proeflezers te sturen, daarvoor heb ik Lulu al eens gebruikt. Behoorlijk gebruiksvriendelijk en niet duur bovendien. Er zitten ook goede faciliteiten aan verbonden voor promotie e.d. en ook een keigoede webshop.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ervaar Lulu als zeer prijzig. Zowel het drukken als het verzenden. Ze werken vanuit Frankrijk. Op zich niets mis mee, maar het zou erg prettig zijn als beide zaken eens goedkoper worden. Zowel voor de auteur als voor de koper/lezer.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hoe zit het met die Bubo Babies Punt Com waarvan ik hierboven telkens een reclame zie langsflitsen? Never heard of Bubo Babies Punt Com, en als ik er wel van gehoord had, had ik nooit een connectie gemaakt met een p.o.d.-bedrijf. Maar eens kijken wat het is.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd stuit de website van Bubo babies mij bij het eerste aanblik meteen tegen de borst. 'Je eigen beststellers- site'??? Alsof het zó gemakkelijk is om een bestseller te schrijven.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor zover ik het zie maken ze bij Bubobabies (wat een naam, kom op zeg!), alleen een e-book van je boek. En zetten ze het dan op hun website. Voor slechts 59,95 euro per jaar.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar Bubo heeft een goede kwaliteitsbewaking :confused: : "BuboBabies.com zorgt ook op andere manieren voor de kwaliteitsborging. Om te beginnen dient de auteur een initieel bedrag te betalen bij plaatsing (2010: € 59,95 incl. BTW). Als de auteur geen vertrouwen heeft in het eigen werk, zal dit een te grote drempel opwerpen. Wanneer een auteur er vertrouwen in heeft dat het boek een succes zal worden, zal dit natuurlijk geen bezwaar zijn. Voor dit bedrag staat het boek een jaar lang te koop in de online boekhandel BuboBooks.com, tenzij deze eerder verwijderd wordt door de auteur (of door BuboBooks.com in geval van misbruik). Na een jaar zal er door de auteur opnieuw abonnementsgeld betaald moeten worden (2010: € 29,95 incl. BTW). Mocht het boek niet verkocht worden doordat het niet aanspreekt, zal de auteur het boek waarschijnlijk verwijderen, waarmee de kwaliteit van het boekenbestand verbetert. Uiteraard hopen wij voor u dat uw boek een bestseller wordt en dat u uw boek gewoon in de verkoop laat staan. " Dus resumerend: laat mensen flink betalen voor hun droom (een eigen boek) dan leveren ze geen bagger in. Het zou kunnen werken, ik weet het niet. :confused: Persoonlijk zou ik zo'n bedrijf dus niet opnemen in de gids (om weer even terug te komen op je vraag).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die babies... is geen pod, want ze brengen alleen maar E-boeken uit. Valt niets te printen... En over welke kwaliteit hebben ze dan? Boeken goed en snel versturen langs digitale weg? Hoort niet eens in de pod-lijst thuis. Het is niet mijn bedoeling om hier lullig over te doen, want ze hebben wel boeken met namen van bekende schrijvers staan. Ik vraag me dan wel af; hoe komen ze daar aan en wie zit hier achter? Bij bedrijfsinformatie komt een plaatje van een uil in beeld met wat uitleg. Vertrouwen in eigen werk hebben (wie heeft dat niet?) en dan nog moeten betalen ook??? Net als het Centraal Boekhuis met pod. Vreemde benadering van deze bedrijven; wij willen u graag helpen een boek uitgeven, maar dan moet u wel een zak met geld meebrengen! Als dit het motto wordt van alle pod-uitgevers, dan kan ik beter naar een plaatselijke kopieerservicebedrijf gaan en het e.e.a. aanbieden via een eigen website. Van een pod-bedrijf verwacht ik wel enige toegevoegde waarde. Zowel bij publicatie als distributie, zodat ik kan blijven schrijven en een ander bedrijf de verkoop en inkomsten regelt. Net zo als je ziet bij een stockbureau (fotografie) en in de muziekbusiness (I-tunes); slechts één bedrijf tussen auteur en koper (lezer/kijker/luisteraar).

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Chris10: je zou best wel eens gelijk kunnen hebben wat de prijsverhouding van lulu betreft. Het is voor mij toch alweer een jaar geleden dat ik daar bestelde. En de POD's schieten als paddestoelen uit de grond...

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siska, maar gezien bovenstaande reacties hebben zij misschien wel de abonnementsprijs verwerkt in de kostprijs van het drukken en verzenden. Ofwel; laagdrempelige methode bij binnenkomst, maar wel de mogelijkheid om bepaalde ervaring op te doen. Geen idee of het zo ook is. Derhalve kun je bij Lulu wel gratis een E-boek aanmaken en aanbieden zonder enige verplichting. Je zou bijv. tien columns of korte verhalen die je hebt geschreven, in één bestand kunnen zetten en zien hoe het werkt. Zie gratis E-boek van literair agent Paul Sebes wat hij met zijn schrijfcursisten heeft gerealiseerd: http://www.lulu.com/product/file-download/schrijv…. Desnoods vraag je er één euro voor, ter compensatie, gezien de tijd en energie die je er aan hebt besteed.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mocht het boek niet verkocht worden doordat het niet aanspreekt, zal de auteur het boek waarschijnlijk verwijderen, waarmee de kwaliteit van het boekenbestand verbetert.
:D