Start » Forum » Korte verhalen en hoofdstukken.

Korte verhalen en hoofdstukken.

11 reacties [Laatste bericht]
Elianne
Laatst aanwezig: 6 jaren 31 weken geleden
Sinds: 31 Jan 2011

Korte verhalen en hoofdstukken.

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met een nieuw, kort, verhaal. Waarschijnlijk is het voor een wedstrijd maar ik ben er nog niet geheel zeker van.
Ik had alleen even een kleine vraag aangezien ik nu ''vastloop.''

Kunnen korte verhalen ook hoofdstukken hebben?

Alvast bedankt voor het antwoord smile

In dark nights. Cats singing there love song, crickets are playing the music. And in the middle I sit and listen to the voice of Mother Nature.

Reacties

Mijre Gidet
Laatst aanwezig: 3 jaren 14 weken geleden
Sinds: 19 Apr 2010

Natuurlijk kan dat, waarom niet?

Elianne

Ik twijfelde of ik niet gewoon een wit regel moest neerzetten of een hoofdstuk plaatsen stick out tongue

In dark nights. Cats singing there love song, crickets are playing the music. And in the middle I sit and listen to the voice of Mother Nature.

Mijre Gidet
Laatst aanwezig: 3 jaren 14 weken geleden
Sinds: 19 Apr 2010

Ik kies meestal voor witregels of sterretjes, maar anderen gebruiken soms ook hoofdstukken (en sommige lezers vinden dat ook weer prettig). Gewoon je eigen keuze dus wink Maar een hoofdstukje van enkele regels (een hele korte scène vanuit een bepaald personage) is wel een beetje sneu. Een langer hoofdstuk in een kortverhaal kan prima.

Jij schrijft het, dus jij mag kiezen hoe je 't hebben wilt wink

Elianne

Oké bedankt voor het antwoord ik ga even kijken hoe lang de scène word en anders kan ik het hoofdstuk altijd nog vervangen door een wit regel smile In ieder geval kan ik nu verder big grin

Nogmaals bedankt!

Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Wat Mijre zegt smile als jij een hoofdstuk wil van 1 woord, kan dat ook. Het is tenslotte jouw verhaal.

marondesh
Laatst aanwezig: 36 weken 10 uren geleden
Sinds: 18 Apr 2011
Waus schreef:

Wat Mijre zegt smile als jij een hoofdstuk wil van 1 woord, kan dat ook. Het is tenslotte jouw verhaal.

Haha zie je het al voor je stick out tongue...

Hoofdstuk 23..

Einde

@ngelique
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 dagen geleden
Sinds: 17 Aug 2007

Ik heb net een kort verhaal afgerond met drie hoofdstukken.
Ik heb een boek van Guus Kuijer liggen: hoofdstuk zoveel: ik ben nu dertien..

In een boek valt er geen mus van het dak zonder reden - W.F. Hermans

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 40 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010

Als je een kort verhaal in hoofdstukken wilt indelen, is het zinnig om eens kritisch naar de structuur van het verhaal te kijken:
- hoe bouw je je alinea's op?
- hoe bouw je je paragrafen op?
- waar ligt het verschil tussen een hoofdstuk en een paragraaf?
- welke indeling van je verhaal accepteer je door het in hoofdstukken te verdelen? Loopt de verdeling misschien gelijk met een klassieke indeling van verhalen? In dat laatste geval is het verdelen in hoofdstukken niet direct noodzakelijk.

Een nieuwe paragraaf maak je gewoonlijk door het invoegen van een witregel. Je hoofdstuk zal daar dan van moeten verschillen. Bijvoorbeeld door een titel te gebruiken, of een nummering. Wanneer je titels gebruikt kun je die in een kort verhaal slim gebruiken in het spel van onthullen en versluieren dat je met een lezer speelt.

Wanneer je sterretjes gebruikt, moet je erop bedacht zijn dat die in sommige tekstverwerkers als een woord tellen.

Er zijn mensen die een nieuw hoofdstuk op een nieuwe pagina laten beginnen (soms zelfs per se rechts). Dat zie je in boeken immers ook. Ik vind het als lezer van amateurverhalen echter vervelend, omdat het onnodig veel papier kost als je het wilt afdrukken.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

@Marondesh, Herman Finkers heeft ooit zoiets gedaan. Het hoofdstuk heette: 'Aan mijn zwangere buurvrouw'. Midden op de pagina stond één woordje: 'Sorry.' big grin

Roofvogel
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 16 Feb 2011

Ik doe in korte verhalen altijd hoofdstukjes, er vanuit gaande dat het verhaal niet kleiner dan 3000 woorden is. Bij de laatste UA kreeg ik in mijn juryrapport dat ze mijn hoofdstukindeling sterk vonden. Een jurylid zei: "Netjes, ik ben een voorstander van hoofdstukjes en je hebt het verhaal goed ingedeeld."
Een ander zei: "Ik vond je hoofdstukken sterk omdat de emotie die je als titel geeft het hoofdstuk doordrenkt."
Dat zijn dus twee juryleden die het fijn vonden, dat wil niet zeggen dat iedereen het waardeert, het kan prima. Hoofdstukken gebruik je voornamelijk voor het overzicht en om de lezer iets meer te prikkelen.

marondesh
Laatst aanwezig: 36 weken 10 uren geleden
Sinds: 18 Apr 2011
Waus schreef:

@Marondesh, Herman Finkers heeft ooit zoiets gedaan. Het hoofdstuk heette: 'Aan mijn zwangere buurvrouw'. Midden op de pagina stond één woordje: 'Sorry.' big grin

Hahahaha geweldig stick out tongue. Dat iemand daar op komt.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee