Start » Forum » Alinea-inspringing

Alinea-inspringing

9 reacties [Laatste bericht]
Jan Keizers123
Laatst aanwezig: 10 jaren 19 weken geleden
Sinds: 31 Aug 2008

Alinea-inspringing

Beste mede-schrijvers,

In mijn aanvankelijke scripts ben ik steeds een Alinea begonnen met drie spaties. Programma's als Word doen van alles en nog wat automatisch, met lange teksten. Weet iemand hoe ik met bijvoorbeeld een toetscombinatie een Alinea kan zetten die naadloos aansluit op een Alinea verderop in de tekst? Met handmatige spaties gaan ze scheef staan.

Bij voorbaat dank.

Reacties

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 20 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

tab gebruiken in plaats van spatie.

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 5 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Bij Word 2000 (nieuwere Word heb ik niet):
Opmaak > Alinea > dan opent een venster waarin je 'Inspringen' zie staan. Daar kan je instellen hoeveel je wil inspringen, standaard, bij elke eerste regel van een alinea.

Jan Keizers123

Bedankt voor je reactie, maar dan krijg ik een enorme afstand. Hoe kan ik die Tab instellen dat hij altijd een inspringing van drie spaties plaatst?
Dit schijnt alleen te kunnen als algemene regel voor teksten en niet voor Alinea's.

Louis Stiller
Laatst aanwezig: 7 jaren 42 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

De officiële regels van het zettersgilde in het loodtijdperk waren: een blokje wit vóór een nieuwe alinea. En dat is precies de hoogte van de letter. Dus bij een 12 pts letter een 12 pts blokje wit vooraf.
Behalve bij de alinea's ná een witregel, daar begin je gewoon meteen na de kantlijn.
In Word kun je Opmaak > Alinea > Speciaal > En dan kies Eerste regel instellen, bijv. 0,2 cm. (ik heb hier de Engelse versie, dus kan de NL termen niet meteen vinden).

Ex-hoofdredacteur Schrijven Online

Jan Keizers123

Ja, heb het gevonden. Werkt redelijk.

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 20 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

ik zet gewoon een tab en de uitgever die maakt het uiteindelijk toch op (de zetter)

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

Suma
Laatst aanwezig: 4 weken 6 dagen geleden
Sinds: 6 Sep 2007

Toevallig las ik gisteren weer eens in het grote rode boek Renkema dat het ouderwets is om het begin van een allinea te beginnen met een paar spaties. het wordt niet meer gedaan.

Geef woorden aan gedachten.

Louis Stiller
Laatst aanwezig: 7 jaren 42 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Maar Renkema schrijft voornamelijk over zakelijke teksten, niet over literaire (dat is sowieso het probleem met dat boek, voor ons, schrijvers van fictie en literatuur). De vier literaire werken die ik toevallig hier om me heen heb liggen hebben allemaal een kleine inspringing (blokje wit) aan het begin van de alinea's. En ik weet dat bijna alle literaire uitgeverijen dat standaard doen en willen.

Ex-hoofdredacteur Schrijven Online

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 4 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2008

Mijn schrijfprogramma (Ywriter) doet het zelfs automatisch (kleine inspringing bij begin nieuwe alinea)! Lekker makkelijk, dus.

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator.

Zoek een verkooppunt