Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De mooiste zin volgens Tzum

A.F.Th. won de Tzumprijs met de mooiste zin dit jaar. Zie: http://www.nrc.nl/kunst/article1974678.ece/A._F.T… Wat vinden jullie van die zin? Ik sta niet gelijk te juichen, maar dat is vaak zo bij de taal van A.F.Th. De zinnelijke zin van Thomese vind ik ronduit lelijk. Ik vind hem aardig 'over the top'. Maar dat is ook erg smaakgevoelig. En jullie?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de zin van Thomese inderdaad niet mooi, maar ook die van A.F.Th. vind ik wat gezwollen en lastig te lezen. Kende de prijs niet, vind het wel een leuk idee!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
„Misschien had het mes gebloosd omdat een hand het dwong in het geniep te doden, - tot hier is die zin nog gruwelijk. Lelijk is niet het goede woord. Het leest ook erg lastig. En hoe kan een mes blozen? in het donker achter jaspanden, die zelfs de bloedblos nog aan het oog onttrokken.” - dit stuk vind ik dan weer mooi, en snap ik waarom juist die zin gewonnen heeft. Alleen dat eerste stuk... Ik vind die zin van Thomese ook gewoon lelijk. Veelste overdreven, ik snap hem gewoon niet echt. Zeker dat laatste stuk niet. Te literair voor me.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het mes bloosde" is (in de poëzie, ook in het proza?) een personificatie: je geeft een "niet-mens" menselijke eigenschappen. Wellicht dat het in de context van "Mim" anders ligt...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het mes bloosde" is (in de poëzie, ook in het proza?) een personificatie: je geeft een "niet-mens" menselijke eigenschappen. Wellicht dat het in de context van "Mim" anders ligt...
Waarom zou je een niet-mens, zelfs een niet-levend iets, een menselijke eigenschap geven? (niet dat ik ertegen ben, het kan best, maar dit rode van het blozen kan zelfs geen bloed zijn, want "Misschien had het mes gebloosd omdat")

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig ik vind het eerste deel van de zin juist wel mooi, met dat blozende mes dus. De rest had van mij weggelaten mogen worden, want dan wordt zijn vondst van 'het blozende mes' uitgemolken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een personificatie wordt in proza ook veel gebruikt en kan mooi zijn als het niet te overdreven is. Een mes dat bloost vind ik te overdreven. 'Een stad die haar geheimen niet prijsgeeft' of zoiets (ik verzin maar wat) kan dan weer wel, vind ik.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat ze die van jou vergeten zijn, anders was er een andere winnaar :nod: Nee, ik vrees dat ze denken: die personen schrijven weleens literair, laten we daar eens een boek van lezen. Of misschien mag je zelf zinnen voordragen als uitgever. Ik weet het eigenlijk niet.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Een oceanisch zwelgen in de onbekende mogelijkheden van de taal was het en het gaf hun stilletjesaan een geilachtig gevoel, zodat op den duur hun geslachten, verstopt in het donker, dik en lui aan het zwellen waren.” (Thomése) Waar ik een opmerking over zou maken bij deze zin is: het 'zwelgen' en 'zwellen'. Waarschijnlijk moet het de overeenkomst weergeven tussen het gevoel van beide, maar ik vind ze te veel op elkaar lijken. Ik zou kiezen voor een variant van het ene of het andere woord. 'Oceanisch', 'stilletjesaan', 'dik en lui' geven ook een overeenkomst aan in het gevoel. Hier worden ruimte en traagheid benadrukt. Maar het woord 'geilheid' is dan te abrupt, te expliciet om de beoogde ruimte weer te geven. 'Geilheid' beperkt de ruimte van de lezer. Maar het is geschreven door een man, subtieler kon hij het waarschijnlijk niet maken. En of geslachten 'dik en lui' kunnen zwellen ... :? (Dik worden = zwellen, oké, maar lui ...?) :o Tips ... :?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weg

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die van Thomese vind ik echt om te janken :') Geilachtig geeft wel ineens duidelijkheid waar die zin naartoe gaat, dat vond ik wel handig, want het eerste stuk is een brij van woorden van een schrijver die blijkbaar denkt dat ie zo literair is of zo. Ik vind het in ieder geval erg gezocht. Wat dat lui betreft... hij staat niet altijd in vijf seconden overeind... Ik vind dat beeld wel mooi. Lekker langzaam een beetje geil worden zonder echt actie te willen, gewoon van het gevoel genieten. En als je naar die andere zin kijkt, waar de prijs wordt genoemd, dan lijkt het me dat zinnen ingestuurd moeten worden om mee te dingen. Wat ik ook wel logisch vind. Dat gebeurt toch heel vaak voor literaire prijzen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zin van A.F.Th. vind ik mooi. Ik heb onlangs een boek van hem gelezen, volkomen onverwacht vond ik het prachtig en heb er veel van opgestoken. Vooral de aandacht voor detail die zo ontzettend belangrijk zijn. De beeldspraak die hij gebruikt kan ik zeer waarderen en is vaak heel creatief gevonden. Dat mag ik wel.