Start » Forum » rijmen

rijmen

6 reacties [Laatste bericht]
gizmo
Laatst aanwezig: 2 jaren 8 weken geleden
Sinds: 27 Nov 2009

rijmen

Ik ben bezig met een verhaaltje voor een prentenboek dat ik op rijm wil zetten.
Nu is mijn vraag of rijmen aan bepaalde eisen moeten voldoen?
Moeten de zinnen bijv. allemaal even lang zijn?

Als ik schrijf, kan ik even ontsnappen van de harde realiteit en waan ik mezelf in een andere wereld waar ik de touwtjes in handen heb!

Reacties

Ceridwen
Laatst aanwezig: 19 weken 5 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Naast rijm is ritme heel belangrijk. Er mag heel veel, maar ik raad je aan om het telkens hardop voor te lezen en het ritme van de zinnen goed in de gaten te houden. In een prentenboek hebben de coupletten vaak een herhalend ritme; elk couplet hetzelfde ritme bedoel ik.

(mooi onderschrift trouwens!)

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 28 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Ik raad je aan naar een bibliotheek te gaan en daar een hele rits rijmende prentenboeken uit de kast te halen.
Kijk hoe verschillend die kunnen zijn!

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

gizmo

Bedankt voor de tips thumbsup

Als ik schrijf, kan ik even ontsnappen van de harde realiteit en waan ik mezelf in een andere wereld waar ik de touwtjes in handen heb!

gizmo
Ceridwen schreef:

(mooi onderschrift trouwens!)

Heb ik helemaal zelf bedacht nod Het is precies zoals ik me voel wanneer ik schrijf en dat heb ik heel hard nodig!!

Judy
Laatst aanwezig: 45 weken 6 uren geleden
Sinds: 25 Sep 2009

gizmo, zoek in de bieb ook eens het werk van Dr. Seuss op, een bekend rijmgenie die veel voor kinderen schreef.

gizmo

In het kleine bibliotheekje hier in het belgische gehuchtje waar ik woon heb ik weliswaar toch 1 Dr Seuss boek kunnen vinden.
Hij ligt nu in mijn boekenkast op mij te wachten om eens goed bestudeerd te worden big grin

Andere (prenten)boeken op rijm hadden ze niet cry baby

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!