Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

populaire romantiek

Ben de zoekfunctie kwijt :confused: dus ik gok er nu maar op dat dit onderwerp nog niet bestaat. Mijn schrijfcursus (NTI) behandelt o.a. populaire romantiek. Daar gaan ook opdrachten over. Aangezien dit nooit mijn tak van sport geweest is, ben ik me gaan oriënteren in de bieb. Tussen de diverse titels door bleken boeken te staan met twee hartjes en een pijltje op hun rug - dat moet het zijn, dacht ik. Natuurlijk heb ik voorkeur voor oorspronkelijk Nederlandstalige titels. En die waren er. Maar al bladerend viel het me op, dat alle Nederlandse boeken met hartjes chicklit waren en geen traditionele romantiek. HP was rond de 30, vriendinnen waren belangrijke personages, de stijl had vaart, humor en warmte, werk was minstens zo belangrijk als mannen, vaak zelfs belangrijker. Ze voldoen dus niet goed aan het schema 'vrouw krijgt man na het opruimen van hindernissen'. Verscheidene vertaalde boeken voldeden wat beter, maar die probeerden minstens op chicklits te lijken. Er was bijvoorbeeld een scène tussengeplakt waarin hp gaat lunchen met haar vriendinnen - de scène helpt het verhaal op geen enkele manier vooruit, maar het boek wordt verkocht als chicklit en dus moeten er vriendinnen in. Wat ik me nu afvraag: bestaat de traditionele populaire romantiek nog? Wordt het nog nieuw geschreven? Zo ja, door welke auteurs? En welke (Nederlandse) uitgever(s) houdt/houden zich hier mee bezig? Dank.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moderne schrijvers moeten met hun tijd mee. De aloude graaf die op zijn volbloed Arabische hengst jonge maagden verovert is vervangen door juppen in een rode Ferrari Testarosso. Testarosso betekent eigenlijk testosteron. Het libido wordt tegenwoordig hoog gehouden door blauwe pilletjes terwijl in de romatische tijden dat vanzelf door de natuur gedaan werd. Romantisch een op een tafelen is vervangen door een op drie. Waarbij je zelf kunt invullen waar die drie voor staat. Want met minder, tel je niet eens meer mee. Welkom in 2011 Tantebetje.... :)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoel je precies met traditionele romantiek? Volgens mij voldoet een chicklit wel aan het schema vrouw krijgt man na het opruimen van wat hindernissen. Uit mijn hoofd verlopen al die boeken ongeveer zo: vrouw heeft alles (goede baan, sociaal leven etc.), maar geen man. Ze komt een leukerd tegen, liegt ergens over, ze daten, belanden in bed, na een paar weken waarin zij zich in allerlei kronkels heeft gewrongen biecht ze het geheim op, ze gaan een tijdje apart van elkaar uithuilen en komen tot de conclusie dat ze elkaar toch niet kunnen missen. Trompetgeschal en happy end. Het lijkt mij de 21e eeuwse versie van de traditionele romantiek, herkenbaar voor vrouwen van nu, die nu eenmaal bijna allemaal een baan hebben en voor wie dit herkenbaarder is.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, heb jij chicklits gelezen dan :confused: ? In elk geval dank voor jullie antwoorden. Hier is wat ik moet hebben voor de cursus: De heldin is aantrekkelijk op een natuurlijke manier, geen modepop, geen sletje. Ze is onbevangen, ze weet niet hoe aantrekkelijk ze is. Ze verzet zich tegen haar vrouwelijkheid, maar mensen in haar omgeving proberen haar de klassieke vrouwenrol op te dringen: trek een rok aan, maak je op, zoek een vent. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen hartstocht en ambitie, maar valt uiteindelijk voor de aantrekkelijke tegenspeler, die de ware blijkt te zijn. In de chicklit die ik inmiddels gelezen heb, loopt het anders: hp vindt een vriendje, het is een poosje leuk maar dan gaat het weer uit, dat is even niet leuk maar haar eigenlijke doel was om beroemd te worden, dat lukt haar want ze krijgt een eigen tv-programma en dat is het happy end, met de vriendinnen om haar heen maar geen man te bekennen. Ik zal er nog een paar lezen, misschien ontdek ik dan het schema van Hadassah. Dat komt aardig in de buurt van wat de cursus bedoelt, lijkt me.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tantebetje, als je geen affiniteit voelt met een bepaald genre dan zal het je ook niet lukken om een goed verhaal op papier te zetten, hoe goed je ook je best doet. Lekker demotiverend hé? Hadassah heeft het ongelooflijk kort en doeltreffend gezegd.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bobcat: je hebt gelijk natuurlijk, ik word vast geen auteur van populaire romantiek want ik heb er niks mee, wat misschien wel spijtig is want het schijnt een grote markt te zijn. Maar ik wil alle opdrachten maken en het is ook wel eens boeiend, zo'n excursie naar een heel vreemde wereld. Mijn eerste opdracht in dit genre had ik niet helemaal goed, vandaar mijn onderzoek. @Simon: ik heb de link bekeken, dat lijkt het inderdaad wel te zijn. Maar deze series staan niet in de bibliotheek. Waarom zou dat zijn? Hoe weten jullie mannen trouwens zo precies hoe dit genre in elkaar steekt :confused: ?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tantebetje, de chicklits zijn gewoon moderne versies van klassieke romannetjes, beetje opgepimpt voor dertigers, maar de basisideeën zijn hetzelfde (twee mensen mogen elkaar niet, overwinnen hindernissen en komen uiteindelijk toch bijelkaar), misschien met wat meer humor (denk: romantische komedie). Voor de klassieke rommannetjes (die Simon aankaart) ga je gewoon naar de supermarkt. En er zijn nog steeds zat traditionele romannetjes zoals kasteelromans, familieromans en historische romans, te vinden bij de bieb. Ik zie ze tenminste nog altijd in de rekken liggen (het schijnen ook de meest geleende boeken te zijn).

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe weten jullie mannen trouwens zo precies hoe dit genre in elkaar steekt :confused: ?
Goeie vraag! Mag ik er even over nadenken?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Judy, ik moet geen kasteelroman, familieroman of historische roman hebben op dit moment, maar een traditioneel liefdesromannetje. Die heb ik niet gevonden bij de bieb, niet in de zuivere vorm - of misschien heb ik me laten misleiden door het pimpen. Het idee is dat ze geschreven worden volgens een formule. Ik zal er nog wat meer lezen, om de formule te ontdekken. En het lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk dat het de formule van Hadassah zal blijken te zijn :). Dus die houd ik in mijn achterhoofd. Er gaat een wereld voor me open :).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe weten jullie mannen trouwens zo precies hoe dit genre in elkaar steekt :confused: ?
Goeie vraag! Mag ik er even over nadenken?
Graag!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Simon: ik heb de link bekeken, dat lijkt het inderdaad wel te zijn. Maar deze series staan niet in de bibliotheek. Waarom zou dat zijn?
Omdat het van die kleine pocketboekjes zijn, en maandelijks verschijnen er zoveel van, dat de bieb dat waarschijnlijk niet kan bijhouden. Het is een soort wegwerpliteratuur. Nogmaals, er móeten wel (dikkere) kasteelromans e.d. te vinden zijn in de bieb.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Judy. Dan zal ik eens op jacht gaan in de supermarkt. Beetje zonde van mijn geld vind ik het wel, maar ja, ik beschouw het maar als studieboeken ;).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. . . . Hoe weten jullie mannen trouwens zo precies hoe dit genre in elkaar steekt :confused: ?
Wij, mannen, schrijven die boeken... 8)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien iets van Jane Austen? Is ook romantiek, maar dan met wat meer diepgang. Leuker om te lezen denk ik, en zeker in de bibliotheek te vinden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
. . . . Hoe weten jullie mannen trouwens zo precies hoe dit genre in elkaar steekt :confused: ?
Wij, mannen, schrijven die boeken... 8)
Volgens mij lezen jullie ze stiekem. Net doen of je bij de tijdschriften in een motorblad staat te kijken en ondertussen stiekem de Bouquetreeks lezen. Of van die boekjes kopen, zogenaamd voor je vrouw, en ze in het geheim zelf lezen ;). @Hekate, ik weet niet zeker of het de bedoeling van de cursus is om zo te leren schrijven, maar misschien moet ik me daar toch ook nog eens toe zetten. Tijdens mijn studie kon ik er haast niet doorheen komen: na het lezen van de eerste zin van Emma heb ik meteen geen zin meer :puke: :. Toch is het een buitengewoon sterke openingszin, ik ontken het niet :unibrow: .

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk toch eens bij streekromannen. Ik lees dat je geen familieroman zoekt, maar daar zie je momenteel wel het klassieke romantische beeld zonder de hilarische toestanden van de chicklit. Chicklits horen snel en grappig en een beetje overdreven te zijn. De streekroman doet daar niet aan, maar is wel volwassen geworden. De hoofdrolspelers zijn modern en stoer, en ze leven niet meer allemaal al honderd jaar op de boerderij. Als je in de supermarkt rondkijkt, zoek dan eens bij de boekjes van Uitgeverij Marken. Wel romantiek, geen harlequin of chicklit.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of de communicatie gaat via sms-jes of via een koerier op een paard, het idee blijft hetzelfde. Ik denk dat Hadassah in post 2 gewoon de spijker precies op zijn kop sloeg. Tegenwoordig krijgt dat dan een hippe naam 'chicklit' maar ik denk dat het gewoon hetzelfde is: populaire romantiek. Het is ook geen literatuur hè, het is gewoon lectuur. Aan het eind krijgen ze elkaar en iedereen is blij. Soms in het verhaal ook nog even 'jongen redt meisje', en klaar is kees.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om inzicht te krijgen in populaire romantiek, kan het ook wel eens helpen om naar een romantische film te kijken met de klassieke ingrediënten. Ontmoeting, verliefd, hindernissen nemen, en voila. Zo kom je wellicht op ideeën.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chicklits kun je misschien vergelijken met groentensoep. Gooi er maar van alles in, als het maar smaakt... })

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, heb jij chicklits gelezen dan :confused: ? In elk geval dank voor jullie antwoorden. Hier is wat ik moet hebben voor de cursus: De heldin is aantrekkelijk op een natuurlijke manier, geen modepop, geen sletje. Ze is onbevangen, ze weet niet hoe aantrekkelijk ze is. Ze verzet zich tegen haar vrouwelijkheid, maar mensen in haar omgeving proberen haar de klassieke vrouwenrol op te dringen: trek een rok aan, maak je op, zoek een vent. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen hartstocht en ambitie, maar valt uiteindelijk voor de aantrekkelijke tegenspeler, die de ware blijkt te zijn. In de chicklit die ik inmiddels gelezen heb, loopt het anders: hp vindt een vriendje, het is een poosje leuk maar dan gaat het weer uit, dat is even niet leuk maar haar eigenlijke doel was om beroemd te worden, dat lukt haar want ze krijgt een eigen tv-programma en dat is het happy end, met de vriendinnen om haar heen maar geen man te bekennen. Ik zal er nog een paar lezen, misschien ontdek ik dan het schema van Hadassah. Dat komt aardig in de buurt van wat de cursus bedoelt, lijkt me.
Dus modepop=sletje??? :eek: :confused:

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tantebetje, misschien kun je in het Nederlands of Engels eens googlen, op kenmerken van een romannetje. Er zijn nl. tientallen kenmerken te noemen die in elk romannetje voorkomen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad. O.a. van Suzanne Peters. Een lieve meid. Er staan al een aantal van haar boeken in de bieb. Lees die anders.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen weer dank voor het meedenken. @Ceridwen: Inderdaad, dat hilarische van chicklits, dat is niet wat ik zoek. Marken: een poosje geleden heb ik een paar van die schriftromannetjes gekocht, de streekvariant, maar dat is ook niet wat ik hebben moet. Daar heb je vaste personages, dus kan het niet gebeuren dat iemand in zo'n boekje ineens de ware vindt. Waarschijnlijk staan er in de bieb wel streekromans waar dat wel in gebeurt, dat kan in een op zichzelf staande roman. Maar volgens mijn cursus zijn streekromans dan weer geschreven vanuit een PC-levensovertuiging - dan moet je ook weten hoe dat werkt en dat weet ik niet. @Pvdwngrd: hoe weet je dat toch allemaal :ninja: ? @Wil: ik ben op zoek naar formulelectuur, ik vermoed dat films weer volgens andere formules geschreven worden, al zullen er wel overeenkomsten zijn. @Bobcat: aan jou heb ik wat ;). @Chyanna: geen modepop en geen sletje. @Judy: heb ik gedaan, ik kwam hier terecht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liefdesroman Nuttige info. Al die soorten. Helaas geeft het artikel niet aan welke kenmerken ieder soort heeft. Ergens anders heb ik het ook niet kunnen vinden. @Via: dank je. Ik ga kijken. @Mijre: thx. Edit: ik heb gekeken bij Ellesy. Zij geven de Relax-reeks uit en dat is precies wat ik zoek, nog oorspronkelijk Nederlandstalig ook :thumbsup: . Als ik weer bij de bieb kom, ga ik kijken wat ze daar hebben staan en anders kan ik het aanvragen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: ik heb het bekeken, maar dit is weer iets anders. Het schema van een liefdesroman is: vrouw ontmoet man maar ze kan hem niet krijgen, moeilijkheden worden opgeruimd, ze krijgen elkaar. Het boek van jouw link is weer een ander genre.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is genoeg te vinden bij de bieb van Ellessy, het zijn juist populaire biebboeken. Ik heb pas nog bij ons gekeken en er was bijna een hele plank aan Hetty Luiten gewijd (niet alleen bij Ellessy, ook bij Zomer & Keuning, maar dat valt geloof ik weer meer onder 'chicklit').

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldige film! Ik wist niet dat er ook een boek van was. (Sorrie, OT). Edit; van de time travellers wife. @pvdwngrd; ik ben het niet helemaal met je eens, dat chicklit de nieuwe liefdesroman is. De brief van een chicklit bevat verplichte nummers als: hippe baan, geld is geen probleem, fashionista's, luchtigheid, vlotte pen, veel grapjes. Een roman mag dieper gaan. De problemen zijn levensecht, de mensen zijn levensecht. Er mag een (geld)probleem zijn naast de romance. Het hoeft niet allemaal makkelijk en met een grapje op te lossen zijn. Als een chicklitmeiske een wereldreis wil maken, dan trekt ze haar credit card en springt ze op het vliegtuig. Als een romanmeisje die reis maakt dan spaart ze eerst en haalt ze de juiste vaccinaties. Als een streekromanmeisje op reis gaat, dan bidden haar ouders voor haar veilige thuiskomst. Een voorbeeld heb ik inmiddels gevonden, hoop ik, tante Betje: ' Liefde of Leugens' (en de andere boeken) van (onze)Conny Regard. Dat is beslist geen chicklit, en ook niet christelijk, maar wel een moderne roman. En Ellesy, tuurlijk, hoe konden we die vergeten!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als een chicklitmeiske een wereldreis wil maken, dan trekt ze haar credit card en springt ze op het vliegtuig. Als een romanmeisje die reis maakt dan spaart ze eerst en haalt ze de juiste vaccinaties. Als een streekromanmeisje op reis gaat, dan bidden haar ouders voor haar veilige thuiskomst.
Leuk uitgelegd. :)