Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer een nieuwe regel ?

Wanneer ik hier in het 'proof-reading' forum kijk, zie ik, dat de meeste mensen daar nogal 'compact' schrijven. Vroeger werd mij in de Tsjechische Republiek geleerd om wanneer er van actieve persoon gewisseld werd in een dialoog op een nieuwe regel te beginnen. 'Ik heb het niet gedaan', zei hij. 'Maar je was er wel bij'. 'Dat was toeval' Zou dus moet en zijn : 'Ik heb het niet gedaan', zei hij. 'Maar je was er wel bij'. 'Dat was toeval'. Wat is nu eigenlijk de juiste manier om dit in het Nederlands te doen? Wanneer ik een willekeurig boek open sla, heb ik de indruk dat het in het Nederlands niet veel anders is, dan in het Tsjechisch, maar als ik hier kijk -een schrijfforum- zie ik eigenlijk alleen maar de 'compacte' manier van schrijven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Aneta, Ik gebruik bij dialogen dezelfde methode als jij: nieuwe spreker, nieuwe regel. Misschien moet je (compacte) teksten op een forum niet als voorbeeld nemen van hoe mensen dat in een boek doen, want schrijven op Internet is niet hetzelfde als schrijven voor een boek. Overigens zal een redacteur hier vrijwel zeker een opmerking over maken (als die verbonden is aan een reguliere uitgever tenminste). Maar het is natuurlijk beter om een dergelijke opmerking te voorkomen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals jij het doet, is het goed. Altijd een nieuwe regel beginnen bij een nieuwe spreker. Laat je niet in de war brengen door fouten van anderen ;)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je alles naadloos achter elkaar aanzet dan krijg je een enorme blok tekst op een pagina. Dan heb je twee problemen. Je ogen hebben moeite om op de regel te blijven wat heel vermoeiend is en dialogen vervloeien in elkaar en komen minder sterk over. Is een persoon uitgepraat...Enter en nieuwe regel. Ook al zegt hij alleen maar, "Oh!" Achter de, "Oh!" Jan hoorde plots de kat mauwen...is geen probleem als het Jan is die Oh! heeft geroepen wat blijkt uit de dialoog.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals jij het doet heb ik het ook geleerd. Ik zie nu pas dat er bij proeflezen massaal daarvan afgeweken wordt. Dat is meestal niet het geval.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de voorkeur om gewoon door te schrijven. Kan ook liggen aan de RPG's die ik speel. Daar doe je dat niet want het is niet fijn lezen en moeilijk om te zien hoeveel regels je vol schrijft. Dus nee ik doe het zo niet. Maar het zou wel zo moeten (?)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben vele jonge mensen die de laatste tijd een stukje insturen onder proeflezen. Meestal, niet altijd, wordt alles achter elkaar aangeschreven als een dichte tekstblok. Net wat Elianne zegt, bij games en twitter en sms'jes zet je alles achter elkaar. Times are changing Simon.... :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is echt niet correct om alles achter elkaar te schrijven bij een dialoog, hoor. Voor voorbeelden moet je denk ik niet op proeflezen kijken, maar gepubliceerde boeken doorbladeren. En ik heb geen enkel boek in de kast staan waarin alles achter elkaar wordt opgeschreven als één lap tekst. Die lappen tekst op proeflezen vallen mij ook op. Die nodigen mij niet uit tot lezen. Vinden jullie het ook niet veel overzichtelijker en prettiger als elke spreker op een nieuwe regel begint?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook alles aan een stuk door. In eerste instantie omdat ik niet wist dat het zo hoorde (op een nieuwe regel beginnen bij nieuwe spreker). Nu vooral omdat ik het fijner vind om aan een stuk door te kunnen typen. Later ga ik natuurlijk wel alles na en zet ik alle enters op de juiste plaats. Maar dat doe ik liever aan het einde, vanwege dat ik dan ook eventuele overgebleven spelling fouten etc. er uit haal. Nu eerst mijn verhaal neerzetten, en dan pas het technische deel zeg maar.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest voor ons gewoon prettiger en het is ook véél overzichtelijker om enters te gebruiken. Aan het aantal ingezonden woorden voor het proeflezen maakt dit niets uit..

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil me niet bemoeien met jouw manier van werken, steffaniee, maar als je jezelf aanleert om na elke spreker op een nieuwe regel te beginnen terwijl je schrijft, werk je veel sneller dan wanneer je aan het einde van een verhaal een enter na elke regel moet zetten. Je gaat leestekens toch ook niet invoegen na het typen van je verhaal?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn schrijvers die dát nu wel doen Spirit. Hier op het forum heb ik ergens iets daarover gelezen. Maar ik ben absoluut met je eens dat als je vanaf het begin af aan een structuur aanbrengt het naderhand ook veel gemakkelijker te corrigeren is.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is inderdaad waar, maar toch vind ik dit persoonlijk fijner werken. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren! Zal er in ieder geval op letten dat als ik iets op proef lezen zet, ik de enters plaats! Leestekens is iets dat ik over het algemeen wel automatisch doe, maar ook daarbij vergeet ik er een heel aantal. En gezein ik alles toch precies wil checken na iets geschreven te hebben, scheelt het voor mij niet heel veel tijd om de enters nog toe te moeten voegen. :) Maar goed, zoals net gezegd, zo heeft ieder zijn eigen manier van schrijven en zijn eigen rituelen. :)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik bij een nieuwe spreker ook altijd een nieuwe regel, dacht dat dat zo hoorde...(maar ik vind het ook mooier staan en prettiger te lezen) Maar als persoon A iets zegt, en er dan één of meerdere zinnen over zijn gevoelens komen, en dan weer iets zegt, doe ik het wel aan elkaar :)