Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een komma bij gesproken zinnen

Beste SOL, Ik heb nog geen vijf minuten geleden de punten die verbeterd moeten worden van de uitgeverij zitten lezen, maar er staat één ding in dat niet helemaal begrijp: - Dubbele aanhalingstekens bij gesproken zinnen zijn uitstekend. Zorg er alleen voor dat er een komma word geplaatst in de volgende gevallen: "Sta nu eens op!", schreeuwde een kwade stem naar boven. "Dan zie ik je een zaterdag. Welterusten!", klonk de lachende stem van Cindy. Kan iemand mij uitleggen waarom er een komma moet komen te staan. Met vriendelijke groeten Kevin.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb precies het zelfde gehad bij mijn uitgever. Ik vermoed dat dit is omdat je dan geen Hoofdletter hoeft te plaatsen na een ! of ? Het leest wat (Makkelijker?) Maar taaltechnisch weet ik het niet.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik doe dat nooit en ik lees het ook nooit in een boek. Een vraagteken, dubbele aanhalingstekens en dan nog een komma. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Het leest ook irritant. Een uitroepeteken, een vraagteken en een punt geven al een rustmoment aan. We willen toch niet blijven rusten, maar verder lezen?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kevin, je kan er ook van maken: "Sta nu eens op," schreeuwde een kwade stem naar boven. Dan ben je van die drievoudige tekens af :) Volgens mij moet er een komma staan omdat er nog iets à la 'zei hij/zij' achter staat. Stond dat 'schreeuwde een kwade stem naar boven' er niet achter, dan hoefde er ook geen komma bij.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn verschillende vormen om het te doen. Binnen de aanhalingstekens, (enkel of dubbele), of erbuiten. Ik heb mij werkelijk suf lopen zoeken op allerlei sites om het uit te zoeken. Witte boekje, groene boekje, van Dale allemaal. En ik weet het nog steeds niet wat "Officieel", correct is in de Nederlandse taal. Ik zet dus nu de komma er maar buiten als een soort van ongewenste indringer in de intiemiteit van mijn verhaal!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waus: volgens mij zie jij over het hoofd dat die voorbeeldzinnen uit een tekst van de uitgever komen?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@KevenTheMan, nee, the men (ben jij meervoud, dan?) Je hoeft dat natuurlijk ons niet te vertellen maar ik word wel nieuwsgierig welke uitgever deze, best achterhaalde, regels hanteert...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janheij, ik blijf bij het voorbeeld van de uitgever :nod: En verder snap ik niet wat jij bedoelt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
'Kom je morgen?' vroeg hij. 'Zij komt morgen,' zei hij. "Kom je morgen?", vroeg hij. (Dat ziet er toch niet uit?) En die komma voegt niets toe.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Kom je morgen?" Vroeg hij. "Kom je morgen", vroeg hij. Zie het verschil in lezen!... Komma achter de " kleine letter leest vlotter.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal mee eens. Het vraagteken vervangt de komma. Ik vind overigens "dubbele aanhalingstekens" ook niet mooi, dan vind ik 'dit mooier'. "een zaterdag" klinkt voor mij trouwens als dialect.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit snap ik nog wel: "Hoi", zegt Piet. Maar als iets "Nee!", roept hij... dat klopt voor mijn gevoel niet. Bij het uitroepteken neem je als (voor)lezer automatisch ee pauze - tenminste, ik doe dat - dus dat maakt het derde leesteken overbodig. Kevin, ik zou die aanwijzing met een korretje zout nemen, tenzij de uitgeverij je ms wil publiceren als je die komma toevoegt. Ik heb nog geen enkel boek uit de 21e eeuw gelezen waarin die komma zo wordt gebruikt, dus het is zeker niet verplicht.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Kom je morgen?" Vroeg hij. "Kom je morgen", vroeg hij. Bij dit gegeven voorbeeld vind ik beiden niet kloppend. Gewoon geen komma en kleine letter. 'Kom je morgen?' vroeg hij.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er al jaren mee bezig, ik 'erger' mij ook aan die dikke " , die de uitgever verplicht stelt om je MS te drukken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, ik heb ook flink gezocht naar wat nou echt 100% kloppend zou zijn. Ik kon het niet vinden en heb daarom maar gewoon gekeken naar wat bekende schrijvers doen. Saskia Noort, Zwagerman enz. Ze doen het allemaal op de manier die ik nu ook toepas. Ik denk trouwens niet dat de andere manier "fout" is, maar het leest minder prettig. Wie het echt uit wil zoeken zou kunnen bellen met de Belgische Taaltelefoon.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@KevenTheMan, nee, the men (ben jij meervoud, dan?) Je hoeft dat natuurlijk ons niet te vertellen maar ik word wel nieuwsgierig welke uitgever deze, best achterhaalde, regels hanteert...
Ik ben enkelvoud, maar dat heeft zo zijn achtergrond. Had een spellingfout in mijn email van heel wat jaren geleden en sindsdien heb ik die spellingfout overal aangehouden als username. De uitgeverij is trouwens Boekscout.
Waus! Take a break, have a Kittekat! Lees #het begin ..LOL
Daar heb ik wel zin in, ja :)
Dit snap ik nog wel: "Hoi", zegt Piet. Maar als iets "Nee!", roept hij... dat klopt voor mijn gevoel niet. Bij het uitroepteken neem je als (voor)lezer automatisch ee pauze - tenminste, ik doe dat - dus dat maakt het derde leesteken overbodig. Kevin, ik zou die aanwijzing met een korretje zout nemen, tenzij de uitgeverij je ms wil publiceren als je die komma toevoegt. Ik heb nog geen enkel boek uit de 21e eeuw gelezen waarin die komma zo wordt gebruikt, dus het is zeker niet verplicht.
Ik heb ook nog geen enkel boek met dat erin gezien, daarom vond ik het ook al zo vreemd.
Ik ben er al jaren mee bezig, ik 'erger' mij ook aan die dikke " , die de uitgever verplicht stelt om je MS te drukken.
Ik erger mij niet aan de "". Persoonlijk vind ik dit fijner lezen dan de enkele, maar dat ligt denk ik voor iedereen wel anders.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik vragen welke uitgeverij het was, Kevin? Als je het niet op het forum wilt zeggen, kun je op dat leuke envelopje onder mijn naam klikken.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb iets gevonden over kommagebruik bij interpuncties: Als de directe rede wordt afgesloten met een vraagteken, dan volgt geen komma: Voorbeeld. 'Waarom belt ze niet?' vraagt hij.