Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het gebruik van steekkaarten

Hoi iedereen, Op het internet heb ik enkele bruikbare tips gelezen om je verhaal overzichtelijk te houden. Eén ervan was het gebruiken van een fichebak. Nu heb ik er sinds kort eentje aangeschaft. De bedoel is dat je elke scene van je verhaal op een aparte steekkaart schrijft. Zo kan je makkelijk scenes toevoegen, verschuiven of weggooien. Vandaag wou ik beginnen met mijn scenes op steekkaarten te schrijven, maar ik stootte meteen al op een 'probleempje'. Waar beginnen en waar eindigen mijn scenes? Ik weet dat een nieuwe scene doorgaans begint zodra er sprongen plaatsvinden in tijd of plaats. Maar neem nu de volgende handelingen: 1. Een man zit in de woonkamer 2. De bel gaat, zijn vrouw gaat de deur open doen. Een kennis staat voor de deur. De vrouw laat haar binnen. 3. Samen drinken ze thee in de woonkamer en praten wat. Naar mijn mening is dit één scene (Of heb ik het verkeerd?), dus dan 'moeten' al deze handelingen op één steekkaart worden geschreven. Of schrijf ik ze best op afzonderlijke steekkaarten? Hier zijn ongetwijfeld mensen die ook gebruik maken van een steekkaarten; hoe doen jullie dat? Alvast bedankt! Carl

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, ik kan me nu een beeld vormen. Ik had er nog nooit van gehoord :o Sorry ik kan je dus niet helpen. :(

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Carl, De bedoeling is dat je scènes kort samengevat op zo’n kaartje zet. Ik heb op een vergelijkbare manier gewerkt toen ik toneelstukken schreef. Dan bedacht ik vooraf welke personages een rol hadden, wat mijn thema was enz. Iedere scène die in mijn hoofd schoot, gaf ik een naam. Bijvoorbeeld: “Y krijgt ruzie met X”. Je geeft dus het stukje van je verhaal een titel. Dan tikte ik die scène uit op mijn PC en gaf het document dezelfde titel als de scène op het kaartje. Soms had ik b.v. inspiratie voor een humoristische scène. Na bijvoorbeeld 20 scènes maakte ik van mijn kaartjes een logische volgorde en plakte daarna alle uitgetypte scènes onder elkaar in een bestand. Het voordeel van die kaartjes is dat het makkelijker “schuift” dan het continu verplaatsen van hele lappen tekst. Je kunt net zolang schuiven tot je verhaal klopt en dan één document maken van alle losse scènes. Dan was het daarna enkel een kwestie van de boel aan elkaar breien en was het verhaal klaar. Vooral bij het schrijven van een klucht vond ik het heel bruikbaar. Mijn werkwijze van destijds wijkt iets af van wat die dame doet van de genoemde website. Zij markeert iedere scène op het kaartje met een stickertje en geeft er een classificering aan. Het voordeel daarvan is dat als je met heel veel scènes werkt, je in een oogopslag kunt zien wat belangrijk en onbelangrijk is en wat je hebt weggehaald. Mij lijkt deze methode wat minder bruikbaar voor (complexe) boeken, maar in de theaterwereld wordt deze methode veel gebruikt, ook b.v. door cabaretiers en tonpraters. Het bord met de kaartjes kun je dus een beetje zien als een inhoudsopgave.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie hulp! Mo: Schrijf jij de scenes dan ook kort uit op zo een steekkaartje? Dus: 1. Een man zit in de woonkamer 2. De bel gaat, zijn vrouw gaat de deur open doen. Een kennis staat voor de deur. De vrouw laat haar binnen. 3. Samen drinken ze thee in de woonkamer en praten wat. Of alleen de titel van de scene? (In dit geval zoiets als: Een onverwachte gast)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft alleen de titel van de scéne op het steekkaartje. B.v.: steekkaartje "Een onverwachte gast" + b.v. kort samengevat X en Y ontmoeten elkaar voor de eerste keer. Als het een belangrijke scéne is, plak je er b.v. een ster op, zoals die vrouw doet waar jij over las. Je maakt daarna een document op je computer dat je opslaat met dezelfde titel van het steekkaartje: "Een onverwachte gast". Daar werk je die scéne uit. Je steekkaartje is dus enkel een geheugensteuntje voor de scéne die je hebt geschreven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De steekkaartjes methode is inmiddels ook al lang in software gegoten (voor de mensen die schrijven met een pen op kaartjes maar eng vinden). Hier staat een overzicht: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/schrij…. Zou is er Scrivener, Y-writer en tal van andere programmaatjes waarmee je scenes kunt schrijven (en makkelijk heen en weer schuiven). Handig voor het geval je toch erg verknocht bent geraakt aan de PC.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik idd digitale scenes in Scrivener. Werkt heel handig en je raakt je kaartjes niet zo gemakkelijk kwijt!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even terug naar de hoofdvraag: Is dit een scene... Ik denk dat het een scene is als je het niet verder kunt opsplitsen. De genoemde 1, 2 en 3 horen bij elkaar. Je zult nooit gebeurtenis 3 ergens anders in het verhaal plaatsen, en later weer met 1 en 2 op de proppen komen. Een goed idee dat ik hier ook voorbij zag komen: denk in filmscripts, film-scenes. Als je iets affectie met film en video hebt, dan zie je dat dit bij elkaar hoort. De uitvoering, het camerawerk, kan dan later nog ingevuld worden, maar dit is de essentie.