Start » Forum » Personage

Personage

6 reacties [Laatste bericht]
Yoke
Laatst aanwezig: 2 jaren 2 weken geleden
Sinds: 9 Jan 2011

Personage

Het idee om een boek te gaan schrijven neemt vaste vormen aan, de vraag hoe te beginnen lig achter mij. Het onderwerp gevonden,ben ik bij de personage 's aan beland.
Het onderwerp werd mij ingegeven door mijn vader
Omdat het om het ''zwijgen'' van mijn vader gaat kan en wil ik hem niet letterlijk in mijn boek opvoeren maar een personage die dat voor hem gaat doen
In hoeverre kan je nog spreken van een fictief personage als er in karakter, aspecten van mijn vader, dus de werkelijkheid in voor gaat komen?

Reacties

Mathilde1947
Laatst aanwezig: 6 jaren 38 weken geleden
Sinds: 17 Aug 2010

http://www.schrijvenonline.org/forum/106948 misschien heb je hier iets aan, Yoke?

Zoek op SOL naar topics met personages is mijn advies!

Bobcat
Laatst aanwezig: 6 jaren 43 weken geleden
Sinds: 10 Nov 2010

Yoke, als je nou gewoon schrijft over je vader, hoe hij is dan leg je al je emoties op papier. Later als het verhaal klaar is dan verander je het woord vader gewoon in Piet, Kees,of Klaas. Doe je dat vanaf het begin dan loop je al gelijk tegen grenzen aan. Maar aan jou de keus.

Ik maak steeds andere schrijfvouten, ik heb tenslotte keus genoeg!

Yoke

Die grenzen Bobcat vertroebelde al mijn uitzicht. Bedankt voor deze heldere oplossing smile

Simon Corson
Laatst aanwezig: 1 jaar 19 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2010

Een bekende truc is geslachtsverandering. Als je een vrouw de eigenschappen van je vader geeft blijken mensen niet zo gemakkelijk het verband te leggen. Simon Carmiggelt gebruikte deze truc regelmatig.

siska
Laatst aanwezig: 5 jaren 41 weken geleden
Sinds: 23 Aug 2006

Om een personage fictief te maken mix ik altijd. Een beetje van mezelf, en een beetje van maggie. Het gaat vooral om het 'zwijgen' van je vader, zeg je. Laat dit dan de rode lijn zijn voor het personage. Maar ga dan mixen. Gooi er wat andere, totaal andere karaktertrekken doorheen. Geef 'het beestje' vervolgens een totaal andere naam en ook vooral een ander uiterlijk etc.

Yoke

Ik vind deze feedback fijn,bedankt smile

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!