Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

AlphaSmart; heeft iemand ervaring met dit schrijfapparaat?

Heeft iemand ervaring met het schrijfapparaat AlphaSmart? Wat zijn positieve en negatieve kanten eraan? Meer info: www.alphasmart.com

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met deze gadget heb ik geen ervaring maar ik vrees dat het zal vallen onder: 'het bezit van de zaak is het eind van 't vermaak'. Ik zou maar eens heel diep nadenken wanneer je van plan bent om dit te gaan gebruiken.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik de specificaties lees, dan is de meest opvallende eigenschap dat het apparaat direct aan en uit gaan en dus niet, zoals een pc een ellenlange opstart- en afsluittijd nodig heeft. Daarnaast heeft het een lange batterijtijd. Waar een laptop het na hooguit drie uur laat afweten kan dit ding het 25 uur volhouden (Dana) en de Neo zelfs 700 uur op niet oplaadbare batterijen. Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de goedkope Neo gaan, als apparaat naast een gewone laptop. De 512 Mb geheugen is voor schrijven van een romanhoofdstuk genoeg (200 pagina's). De Dana lijkt teveel op een laptop en dan biedt een Netbook voor dezelfde prijs meer mogelijkheden, afgezien van de start/stop snelheid en de batterijtijd. Je moet je wel realiseren dan een NL spellchecker standaard niet aanwezig is (en waarschijnlijk ook niet verkrijgbaar). Een groot bezwaar is de aan/uitknop lees ik in een review: http://www.atpm.com/8.12/alphasmart-dana.shtml http://archive.laptopmag.com/Review/AlphaSmart-Ne…

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat het apparaat snel aan en uit gaat is zeker een voordeel, maar ik vind het persoonlijk wel meevallen met die ellenlange opstarttijden. Bovendien kan je die wel zelf beïnvloeden (door niet teveel automatisch te laten meeopstarten). En als je een goede accu voor de laptop kiest dan kan je zeker 6 uur draadloos werken. Maar ik had deze apparaatjes nog nooit gezien en ik denk dat er wel een markt voor is/zal ontstaan.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met deze gadget heb ik geen ervaring maar ik vrees dat het zal vallen onder: 'het bezit van de zaak is het eind van 't vermaak'. Ik zou maar eens heel diep nadenken wanneer je van plan bent om dit te gaan gebruiken.
Veel schrijvers die er wèl ervaring mee hebben, denken daar heel anders over.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kriebel, even googlen en je kan zo filmpjes op internet vinden en commentaar in blogs. Kijk anders nog even in je eerdere AlphaSmart topic, daar had ik er een paar gepost. Ik denk dat het apparaat relatief (nog) onbekend is in Nederland, maar zelf overweeg ik er wel één aan te schaffen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Dana lijkt mij een handig ding, behalve dan dat hij te makkelijk per ongeluk aangezet kan worden. Vraag me af welke e-books je hiermee kunt lezen? http://www.palmclub.nl/reviews/359/Palm/Hardware-… In de jaren '90 had ik een notebookcomputer. Hij kon haast niets vergeleken met de moderne apparaten en natuurlijk was hij vreselijk duur. Ik was helemaal verslingerd aan dat ding, had hem onderweg altijd bij me en gebruikte hem om te schrijven. Eind 1999 ging hij stuk. Iedereen was ondertussen op het internet en ik nog niet. Dus toen ben ik overgestapt op een bureaucomputer met internet. Tien jaar later miste ik mijn oude notebook nog steeds. Daarom heb ik een moderne notebook aangeschaft, ter vervanging van die oude waar ik naar terugverlangde. Maar ik gebruik hem niet. Het opstarten en afsluiten duurt te lang en de accu is te snel leeg. En het scherm leest niet lekker. Een schrift is sneller en minder kwetsbaar en prettiger in het gebruik. Nu ik over dit apparaat lees, denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen. Lastig natuurlijk dat hij onderweg per ongeluk aan kan gaan - het lijkt me dat je dat bezwaar grotendeels kunt ondervangen door af te sluiten vanuit een leeg of waardeloos document. In ieder geval lijkt het me een handig ding op het nachtkastje - zodra je een inval krijgt, kun je hem kwijt ook.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel jezelf eens voor, dat je met dat ding even twee alinea's van plaats verwisselt... Iets dat ik regelmatig doe. :?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janheij, ik neem aan dat zoiets kan met dit apparaat? Maar zelfs als het niet zo is, dan blijft het waarschijnlijk een handig ding voor bepaalde toepassingen. Bijvoorbeeld om notulen te maken tijdens een vergadering, ik noem maar wat. Die werk je toch nog uit als je thuiskomt. Maar je hoeft ze dan niet meer helemaal in te tikken: het meeste kun je gebruiken zoals het er staat. Voor freewriting (ochtendpagina's) lijkt hij me ook prima.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is niet handig voor herschrijven en opmaak heb ik begrepen. Daar gebruik je je gewone compu voor. Hij is wel heel goed voor (afleidingsloos/geconcentreerd) schrijven schrijven schrijven, zoals bijv. eerste drafts etc, waarbij je niet eerst elke zin opnieuw wil lezen of herschrijven, maar gewoon je basisverhaal op papier wil zetten en/of kilometers wil maken. Het hangt van je werkmethode af, maar in een wereld waarin alles steeds gecompliceerder, multifunctioneler en 'ondegelijker' wordt, vind ik dit soort dingen een verademing (ja, ook ik denk er hard over om er over een tijdje één aan te schaffen). Ik ben benieuwd hoeveel uren schrijvers (inclusief ik... :o) gemiddeld per jaar aan internet, email e.d. verspillen, i.p.v. aan hun werk.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al moeite met het wisselen van het toetsenbord wat ik gewend ben (desktop) naar dat van mijn laptop, terwijl ik toch aan die laptop een los (standaard!) toetsenbord heb hangen. Verder misbruik ik Google nogal eens om de juiste spelwijze van een uitdrukking te vinden. Voor mij dus twee argumenten om dit ding niet te willen. Ik was wel in de verleiding om een electronisch notitieblok te kopen. http://bit.ly/gmP1an Maar omdat ik bijna altijd thuis ben heb ik die verleiding weten te weerstaan. :D

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag me af welke e-books je hiermee kunt lezen?
Volgens mij alleen het Palm Doc (PDM) formaat. Het lijkt me niet prettig lezen op zo'n klein scherm. Het is bovendien een gewoon TFT scherm in grijstinten, dus geen e-ink.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag me af welke e-books je hiermee kunt lezen?
Volgens mij alleen het Palm Doc (PDM) formaat. Het lijkt me niet prettig lezen op zo'n klein scherm. Het is bovendien een gewoon TFT scherm in grijstinten, dus geen e-ink.
Ik wou ook geen romans gaan lezen op dat ding hoor ;), ik dacht aan het rijmwoordenboek van Jaap Bakker. Maar dat is tot op heden op geen enkele manier digitaal verkrijgbaar, althans ik heb het niet kunnen vinden. Dus voorlopig zal ik het mee moeten slepen. Het weegt 820 gram en meet 22x15x5 cm. Zodra het digitaal verkrijgbaar wordt, koop ik een ervoor geschikte reader. Een voordeel van het boek is natuurlijk wel, dat je het niet per ongeluk kunt wissen ;).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, dat is me een rij! Ik zou het moeten proberen (nu even geen tijd maar komt wel), maar tot nu toe ben ik niets tegengekomen dat het haalt bij Jaap Bakker. Edit: ik heb alle hierboven genoemde sites getest door ze rijmwoorden te laten zoeken. Ze bakken er niet veel van, geven veel foute oplossingen. Ondertussen bieden rijmwoordenboeken op internet natuurlijk geen oplossing: dan zit je nog steeds in de trein met een apparaat dat traag opstart en waarvan de accu te snel leeg is. En in de tunnel doet hij het waarschijnlijk niet - en dan heb ik het nog niet over de kosten van het dataverkeer, als je tijdens het schrijven mobiel internet nodig hebt. Ik wil zo'n woordenboek gewoon permanent in een lees- of schrijfapparaat hebben.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt me niet echt nuttig. Als schrijver wil je toch toegang tot internet of tenminste een woordenboek? En voor diegenen die graag met steekkaarten of een visuele plot werken is dit ook niet bijster handig. Het enige waar je dit misschien voor zou kunnen gebruiken is gedichten schrijven, maar om daar nu een nieuw apparaat voor aan te schaffen? Dan doe je een betere koop met een netbook. Daar kun je weliswaar geen 700 uur aan werken zonder lader (maar wie schrijft er nu 700 uur?), maar die is even draagbaar, start ook snel op (zeker indien een Linuxdistributie is geïnstalleerd) en heeft uiteindelijk meer mogelijkheden.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zeer geboeid door dit apparaat! Ik zelf word veel te vaak afgeleid door andere zaken... zoals internet.... Jammer dat dit apparaat (ik heb het over de neo) nog vrij prijzig is en moeilijk om aan te komen. Ik denk dat ik het dan nog met notitieblokken moet doen of eventueel mijn netbook (die ondertussen vol rommel zit) eens moet 'schoonmaken'. Ik ben er vooral door gecharmeerd, denk ik, omdat het ding ook gewoon in bed gebruikt kan worden. In plaats van 's avonds een boekje lezen in bed, gewoon typen wat in je hoofd opkomt... Oh ja. I want that thing!