Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD bij traditionele uitgeverij

Ik heb diverse malen gelezen dat steeds meer traditionele uitgeverijen ook Publishing on Demand tot hun diensten willen (gaan) rekenen. Maar op websites van uitgeverijen die ik probeerde is hier niets van te vinden. Ik denk dan bv aan deze kenmerken: - je boek wordt uitgegeven bij die uitgeverij, onder hun naam, en via hun kanalen verspreid - jij als auteur betaalt de kosten voor de eerste druk(en evt.volgende drukken) en neemt het financiele risico als de verkoop minder oplevert dan de productiekosten - uiteraard beoordeelt de uitgever of ze (gezien de kwaliteit etc.) met jou als auteur in zee willen gaan Vraag: Wie kent een traditionele uitgeverij (dus niet Bookscout etc.) die iets dergelijks doet?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Clavis. Bij mijn afwijzing kreeg ik het aanbod dat ze het wel in POD wilden uitgeven, alleen weet ik niet hoe dat daar precies in zijn werk gaat (en of er een kwaliteitseis geldt).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En gaat dat dan onder Clavisnaam en via Clavisdistributiekanalen, Ajstinad? Want dat wil PK waarschijnlijk? (Leuk als je je even voorstelt PK en ons vertelt wat je zoals schrijft, er is een apart hoekje voor op het forum). Voor zover ik de POD-diensten van reguliere uitgevers ben tegengekomen gaat het over de backlist. De boeken die zijn uitverkocht en waar ze geen nieuwe druk van willen drukken (in tig-voud) maar die ze wel beschikbaar willen houden. Dat doen ze dan via POD. Dat kost geen investering meer want alles staat al in een keurige PDF en alles is betaald(vormgever, illustrator, enz.)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg het toch maar voor de zekerheid: er is een reden voor als een "uitgeverij" de auteur vraagt om te betalen. Dat betekent dat ze niet geloven dat het boek goed genoeg is om te verkopen. Ik geloof ook niet dat een gerenommeerde uitgeverij zijn naam en reputatie op het spel wil zetten door via POD van alles uit te brengen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg het toch maar voor de zekerheid: er is een reden voor als een "uitgeverij" de auteur vraagt om te betalen. Dat betekent dat ze niet geloven dat het boek goed genoeg is om te verkopen. Ik geloof ook niet dat een gerenommeerde uitgeverij zijn naam en reputatie op het spel wil zetten door via POD van alles uit te brengen.
Nee, hoor, dat is niet per definitie een zekerheid. Niet iedere (gerenommeerde) uitgever heeft al voldoende geldelijke middelen om de schrijver te kunnen voorzien van wat nodig is, maar hij zal evenmin zijn naam en reputatie op het spel zetten, zoals jij dat zo mooi zegt. Als schrijver kun je ervoor kiezen om niet een bijdrage te leveren. Dan zou je wel eens erg lang kunnen wachten en ben je uiteindelijk toch aangewezen op POD/eigen beheer. Je kan ook in goed overleg met zo'n uitgever in zee gaan. Je kan het namelijk ook zien als investering. Als onbekend schrijver is het moeilijk in het Genre gepubliceerd te worden. Er zijn te weinig grote uitgevers. Luitingh, Mynx...? Ergens op dit forum wordt de lijst genoemd, maar groter dan deze twee vind je ze niet. Mijn boek gaat uitgegeven worden door http://www.booksoffantasy.com/. En ja, ik betaal ervoor, maar als ik het gevoel had dat mijn naam door hen verkwanseld zou worden, dan had ik het niet gedaan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Ka Sha Gan, maar zo zit het helaas niet in elkaar. Onbekende schrijvers komen wel degelijk aan de bak bij gerenommeerde uitgevers. Neem mij. Niemand kent mij. Ik ben onbekender dan die ene gast waar iemand wel vaag van gehoord heeft maar wiens naam mensen altijd vergeten. Het verhaal van de 'briljante onontdekte schrijver' is echt een mythe. Als je boek goed is *en* interessant voor een groot publiek (pak em beet 2000 exemplaren te verkopen of meer) dan vindt je daar een uitgever voor. Het is heel hard om te zeggen: maar het feit dat iemand een boek heeft geschreven wil niet zeggen dat het ook koste wat het kost uitgegeven moet worden. Ik snap best dat iemand denkt dat het 'zonde' is dat hij een boek heeft geschreven zonder dat het op de markt komt. Maar dat is nu eenmaal het vak. Soms is het boek slecht. Dan leer je daarvan en schrijf je een betere. Het uiteindelijk in eigen beheer uitbrengen omdat geen echte uitgever het wil, is zonde van je geld.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Harry, maar heb je al eens op de site gekeken waarvan ik de link gaf? Ik vraag je je oogkleppen een momentje te verwijderen. En ik ken het klappen van de zweep. En ik heb de littekens die het bewijzen. Ook bij BOF wordt niet iedere schrijver zomaar uitgegeven. Klik op de link en geef dan opnieuw commentaar. Dan weet je waarover ik het heb, hoewel... Oogkleppen hebben de eigenschap erg plakkerig te zijn. Edit: weet jij eigenlijk iets over en van de schrijvers in het Genre? Weet jij überhaupt waar ik het over heb? Wat ik bedoel?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor Ka Sha Gan, ik weet wat het is om te schrijven in 'het Genre' zoals je zegt. Ik ben zelf dol op Fantasy en SF. Ik vind de site waar je naar linkt er heel interessant uitzien. En super gaaf als op die manier een groepje enthousiastelingen elkaar vindt. Wie weet dat er nog een break-out hit uitrolt ook. Ik hoop het van harte. Dat neemt alleen niet weg wat ik schreef. Ben je het echt oneens met mijn argumenten? In 99,9% van de gevallen dat iemand zich tot een POD wendt, is dat omdat het boek niet goed genoeg is voor een echte uitgever. Persoonlijk vind ik het heel erg als mensen met zo'n onredbaar boek veel geld uitgeven voor een misplaatste droom. POD "uitgevers" maken misbruik van die droom. Terwijl een schrijver juist veel meer gebaat is bij eerlijke feedback: *dit* boek is niet goed. Schrijf een nieuwe, betere.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk niet, maar dat weet iedereen. Hoewel een POD zeker een opstap kan zijn, voor de volhouders. Denk aan Adrian Stone, Jack Lance. Ook zij zijn begonnen met respectievelijk POD en Eigen Beheer. Jack heeft inmiddels een contract bij Luitingh en Ad bij Luitingh-Fantasy. Ik heb zeker een aantal pod's gelezen die ik een belediging vind voor de schrijvers die wel serieus bezig zijn. Maar... hoe dan ook, het is hun keuze. Maar vraag me niet meer ze te recenseren. Ik weiger. :rolleyes: Tegenwoordig kun je niet meer onwetend genoemd worden wat betreft de (on)mogelijkheden van pod. Diegenen die er gebruik van maken, weten echt wel hoe het werkt, maar hebben niet de ambitie om ontdekt te worden. Ze willen dat hun boek gelezen wordt door de mensen die ze kennen. Dat 999 van de 1000 manuscripten wordt afgewezen door de reguliere uitgeverijen, is niet alleen omdat het niet genoeg kwaliteit heeft. Het ligt er ook vaak aan dat het te veel investering zal vergen om het boek van een nog onbekende schrijver op de boekenplank van de lezer te krijgen. Ook ik heb ooit een ms afgewezen gekregen door de grootste uitgever in Fantasyland, Luitingh. Maar dat was geen verrassing. Ik wilde weten hoe ver ik stond. Nog niet ver genoeg, maar er was hoop. Sindsdien heb ik erg veel bijgeleerd, maar ik stuur pas weer een ms als ik door mijn ervaring een aanvaardbare kans heb. En wie weet kom ik tot de conclusie dat ik hen niet meer nodig heb. Deze stap is onderdeel van mijn schrijversleergang. Voor niets gaat de zon op. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen, maar ik schrijf en ik ga vooruit. Maar we zijn een beetje off topic geraakt. Excuses. ;) Sorry Zjors, ik zie nu pas je post. Zat op mijn praatstoel. :o

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn bundel trouwcolumns "En wat is daarop uw antwoord?" had Imagebooks wel aangegeven mij wel te willen helpen als ik het in eigen beheer zou uitgeven. Ja, zij zouden isbn regelen, hun verkoopkanalen gebruiken en hun naam aan de bundel verbinden. Ik zou moeten betalen, maar zou ook de korting hebben die zijn normaal krijgen bij het drukken. Zij zagen namelijk wel potentie in de bundel, maar de directeur durfde toch het risico niet te nemen. Deze specifieke, ook niet heel grote, uitgeverij, doet dus wel wat PK zegt en dan alleen bij boeken die ze wél goed vinden, maar waarbij ze toch het risico niet aandurven. Alleen vond ik uiteindelijk wel een uitgever en dus heb ik het aanbod niet aan hoeven nemen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties zover! Wellicht is Clavis een mogelijkheid. De reden voor mijn forumvraag was dat ik bezig ben aan een autobiografische roman die zich afspeelt in de jaren 50 in voormalig Nieuw-Guinea, thans Irian Jaya. Een eerdere versie die ik naar uitgevers stuurde gaf altijd de reactie 'interessant, met veel belangstelling gelezen, maar het past niet in ons...'' Ik heb dit altijd geinterpreteerd als: COMMERCIEEL DUS NIET INTERESSANT - of te risicovol. De uitgever vindt het misschien wel mooi maar wil zijn vingers er financieel niet aan branden. Welnu, zo'n uitgever zou voor mij interessant kunnen zijn als ik aanbied het financiele rissico te dragen. Dan kan het gedistribueerd worden via zijn kanalen en hoef ik zelf niet deur aan deur te verkopen... Ik probeer ook een andere weg, die een gerenommeerd schrijver mij adviseerde: stuur je manuscript naar een uitgever maar zorg ervoor dat die er al van weet, dat die het verwacht. Dus dan moet je wel iemand kennen die voor jou reclame kan maken bij / c.q. je in contact kunt brengen met een uitgever. En misschien zijn bovengenoemde wegen wel combineerbaar.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik probeer ook een andere weg, die een gerenommeerd schrijver mij adviseerde: stuur je manuscript naar een uitgever maar zorg ervoor dat die er al van weet, dat die het verwacht. Dus dan moet je wel iemand kennen die voor jou reclame kan maken bij / c.q. je in contact kunt brengen met een uitgever.
Misschien kan die gerenommeerde schrijver die 'iemand' voor je zijn?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
PK, als die gerenommeerde schrijver een kennis van je is, zou ik ook proberen hem in te schakelen. Drie jaar na het insturen van een ms heb ik bericht van Ellessy gehad dat mijn verhaal niet in hun fonds past. Daar hebben ze lang over nagedacht. Soms probeer ik het niet eens bij een reguliere. De wachttijden zijn soms enorm lang. Ik heb ook een keer na een jaar bericht gehad en ook wel eens helemaal niet. Momenteel lees ik een boek van 'onze' Lance. Heel goed, vind ik. Jammer dat het niet regulier is uitgegeven. Het is dus echt niet altijd zo dat een door een pod uitgegeven boek per definitie slecht is. Wel heb ik heel slechte boeken gelezen die door regulieren zijn uitgegeven. Ik ben ook bang dat de soep steeds dunner wordt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wat je bedoelt, PK. Clavis biedt je een korting aan als je het via yourbestseller.com laat publiceren. Inderdaad, omdat het niet goed genoeg is voor de uitgever (in welke mate doet er ff niet toe) verwijzen ze je naar deze site, als alternatief. Ik heb pasgeleden zo'n berichtje van een vriendin gezien. Ik denk dat yourbestseller een POD-uitgever is.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet noodzakelijk. Bij BOF (books of fantasy) word je ook gevraagd om zelf mee te investeren, en dat is geen POD. Ik denk dat je eerder kunt zeggen dat het een POD is als je geen royalties krijgt, er geen grondige redactie gedaan wordt, je zelf de kaft moet ontwerpen enzovoort.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij een pod krijg je wel royalty's. Voor de rest moet je inderdaad zelf zorgen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het mogelijk om de discussie zuiver te houden? POD betekent Printing/Publishing On Demand. Dat is een technologie die inmiddels door de meeste uitgevers gebruikt wordt voor wat zij noemen de 'long tail': boeken die geen herdruk meer krijgen. Maar in toenemende mate ook voor de 'short tail', waarover zometeen meer wanneer ik op PK's vraag inga. Los hiervan staat het uitgeven in eigen beheer. Dat is van alle tijden, maar de POD-technologie heeft het wel veel makkelijker gemaakt. Er zijn veel facilitaire bedrijven ontstaan (met Lulu als grootste voorbeeld) die publicatie in eigen beheer aanbieden, gebaseerd op POD-technologie. Er is een heel scala aan dienstverlenende bedrijven, met facilitaire bedrijven als Lulu aan de ene kant en de traditionele uitgevers aan de andere kant, die zich met het beschikbaarstellen van boeken bezighouden. Dat hele scala wordt op dit moment gevuld: de traditionele uitgevers bewegen naar het midden en de facilitaire bedrijven ook. De term 'uitgever' is niet beschermd. Iemand die op zijn thuisprinter iedere maand het clubnieuws van de plaatselijke punnikvereniging afdrukt en persoonlijk rondbrengt bij alle leden in het dorp, mag zich uitgever noemen. De term 'POD-uitgever' is ongedefinieerd. Hoewel: als ik dit forum lees, lijkt het vooral een emotionele betekenis te hebben, namelijk: de Beun de Haas onder de bedrijven die zich uitgever noemen, ergens halverwege het hele scala dat ik hierboven schets. De vraag van PK hangt wat mij betreft ook samen met de vraag of traditionele uitgevers voor de 'short tail' POD inzetten. Wat is de 'short tail'? Dat is de voorfase: de verkoop en promotie van het boek voordat de grote verkoop losbarst. Het is het meest risicovolle traject voor de uitgever. Traditioneel zit hij met een eerste druk aan voorraad, terwijl de eerste recensies en beoordelingen de verkoop sterk kunnen beinvloeden. Mondjesmaat gaan uitgevers nu ook voor deze voorfase POD inzetten. Dan zijn ze het voorraadrisico kwijt en kunnen ze de omvang van de eerste druk veel beter afstemmen op de vraag. Sterker nog: ze kunnen afzien van de eerste druk en daarmee een deel van de aanloopkosten van een boek vermijden. Een deel ja. Want de grootste kosten zijn dan al wel gemaakt. Ik vraag me dus af of het selectiebeleid sterk verandert door deze inzet, tenzij ze ervoor kiezen om nog verder op te schuiven op het scala en de auteur laten betalen voor alle aanloopkosten. Wat dan hun selectiecriteria zullen worden - daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb geen concreet antwoord aan PK, maar wel een tip: regel contractueel wat er gebeurt wanneer het alsnog regulier uitgegeven gaat worden. Omdat alle aanloopkosten al door jou als auteur betaald zijn, heb je recht op hogere royaltypercentages. En die krijg je nooit als je het vooraf niet regelt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het tijd is om onderscheid te maken tussen de pod techniek en de specifieke pod uitgevers. Dat zou een hoop verwarring voorkomen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ietwat laat antwoord op de vraag van PK, maar: Uitgeverij Zilverbron. Wat vinden jullie, SOL'ers, van hun concept?