Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Komische verhalen

Ik zit met een essentiële vraag. Klopt mijn idee dat men tegenwoordig niet meer zo geïnteresseerd is in komische verhalen of romans in de stijl van Elsschot, Den Uyl, Biesheuvel, Kees van Kooten en anderen? Tegenwoordig lijkt de thriller te heersen over het literaire landschap. De algemene smaak neigt vooral naar ellende, drama en misdaad. Incest en familietragedies scoren ook goed. Heeft het nog wel zin om humorvolle en absurdkomsiche verhalen te produceren of moet ik mij schikken naar de tijdgeest?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komische verhalen verkopen nog wel, hoor. Kijk maar naar bijvoorbeeld chicklits. Zeker in deze tijd, met problemen als global warming en de crisis, willen mensen kunnen lachen. Absurdkomisch weet ik niet, ik heb geen verstand van dat genre, je zou erop kunnen googlen en kunnen kijken hoeveel hits een voorbeeldboek heeft.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of absurdkomisch nog verkoopt weet ik ook niet maar ik ben het wel met je eens dat op dit moment ellende hoog scoort. Zelfs in kinderboeken moeten nare dingen gebeuren; scheiding, ziekte, ja zelfs de dood wordt niet geschuwd. Maar houd moed, Adrianus: op een dag zal het tij keren en komen jouw dolkomische verhalen wel weer aan bod.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt eigenlijk alleen maar in je eigen tijdgeest schrijven. Of je moet SF of een historische roman schrijven. Dat veel mensen een thriller schrijven wil nog niet zeggen dat er geen publiek is voor goed geschreven komische, satyrische, ironische, absurde verhalen. Misschien geen groot publiek, maar ja, de Telegraaf is ook de grootste krant, vanwege een algemene smaak, maar of er in staat wat jij wilt lezen....? Niet denken dat 'men' dit of dat wil lezen. Dan ligt je boek straks niet meer bij de betere boekhandel, maar bij V&D tussen andere popi-jopi titels. Ook denk ik dat het moeilijker is om een goed hilarisch boek te schrijven, dan een ellendig plot. Misschien dat je het daarom minder tegenkomt. Ik hou wel van boeken die je, als je ze uit hebt, het gevoel geven dat je er weer even tegen kunt, en je laten denken: ja, zo is het toevallig ook nog eens een keer, of die je in tranen met tuiten van het lachen achterlaten op de bank. Goed geschreven van-dat-soort boeken bereiken trouwens ook een groot publiek, zoals die van Kees van Kooten bijvoorbeeld, of van Youp van 't Hek. Schrijf wat je wilt, blijf bij jezelf.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kate.s Je was me voor en haalt de woorden uit mijn mond. Een positief humoristisch verhaal zal altijd blijven aanslaan. Mensen willen het licht aan het einde van de tunnel zien schijnen. Bobcat.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken deze trend ook in de wereld van toneel en drama: het liefst speelt men ellende, zwarte, zware depressieve stukken. Om daarmee de indruk te wekken "dat men het aankan, er bij wil horen" of zoiets? Maar men vergeet dat het spelen van een GOEDE komedie uitermate moeilijk is. Dat zal ook hetzelfde zijn met literatuur. Komische, hilarische boeken LIJKEN makkelijk te schrijven te zijn, maar dat is m.i. uitermate moeilijk. Het is veel makkelijk te schrijven vanuit een negatief, zwaar standpunt en de ellende die je om je heen ziet en mogelijk aan den lijve ondervindt, dan die zelfde thema's ombuigen in positiviteit en hilariteit...

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft het nog wel zin om humorvolle en absurdkomsiche verhalen te produceren of moet ik mij schikken naar de tijdgeest?
Als je een broodschrijver bent dan zul je je inderdaad naar de geest der tijd moeten richten, je verhalen aanpassen aan de vraag. Schrijf je voor je plezier, zoals de meeste hier doen, dan zou ik mij niet zoveel aantrekken van de heersende stijlen. Als jij graag komisch schrijft en je kunt er je ei mee kwijt, dan moet je dat gewoon blijven doen. Ook voor humor is er een markt. Bobcat. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft het nog wel zin om humorvolle en absurdkomsiche verhalen te produceren of moet ik mij schikken naar de tijdgeest?
Als je een broodschrijver bent dan zul je je inderdaad naar de geest der tijd moeten richten, je verhalen aanpassen aan de vraag. Schrijf je voor je plezier, zoals de meeste hier doen, dan zou ik mij niet zoveel aantrekken van de heersende stijlen. Als jij graag komisch schrijft en je kunt er je ei mee kwijt, dan moet je dat gewoon blijven doen. Ook voor humor is er een markt.
Lijkt me in de praktijk wel vreselijk moeilijk. Gemiddeld duurt het schrijven van een boek een jaar. Dan nog het uitgeef proces er overheen en we zijn alweer minstens een half jaar verder, misschien langer. Dus hoe schat je in wat de tijdgeest in 2012/13 is? Ik zou het best willen kunnen: lijkt me heerlijk als ik nu iets kon verzinnen wat grote kans heeft om goed te verkopen. En ik geloof ook dat er markt is voor humor: mijn recent verschenen debuut ('Bagage' bij LJ Veen) is een romantische komedie :-)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat humor héél moeilijk is, en ook erg afhankelijk van smaak (meer dan bijvoorbeeld spanning). Ik zou zelf niet zo snel een humoristisch boek van een mij onbekende schrijver oppikken. Kijk maar naar de komieken en komische programma's die je op TV ziet, minstens de helft daarvan vind ik gewoon niet grappig (afgaand op de Vlaamse TV, als je bv. naar de BBC kijkt is mijn oordeel gunstiger). Misschien daarom dat uitgevers zich er niet aan durven wagen? Maar laat dat je als kunstenaar niet tegenhouden...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt ja. Humoristische columns zijn natuurlijk populair, maar boeken zijn toch een ander verhaal.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harryhol, Het inschatten van de tijdgeest in bv 2012 wordt grotendeels bepaald door wat er nu om je heen gebeurt. Voorbeeld: Aanslag Twin Towers, een jaar later komen de eerste boeken al op de markt. Voorbeeld: Harry Potter, super populaire film. Binnen een jaar komen er vele boeken op de markt met hetzelfde idee. Voorbeeld: Stoute paters, kerk in opspraak. Voor eind 2011 kun je er op rekenen dat er boeken in overvloed over te koop zullen zijn. Zo werkt het. Het schrijven van een misdaad roman bestaat uit een hoeveelheid van vaste gegevens, dode mensen, plaatsen delict, detectives, motieven, enz, daar ga je mee spelen als schrijver. Humor heeft geen vaste gegevens. Daarom is het schrijven van goede humor zo moeilijk. En met goede humor bedoel ik dan geen komisch leedvermaak zoals in moppen. (domme blondjes) Zo, nu heb je wat om over na te denken. (Grapje) Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bobcat Ik zal hier eens heel goed over nadenken en dan een briljante formule bedenken voor de bestseller van 2012. :-)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor al jullie opbeurende woorden. Ik ga gewoon door op de oude voet. Eens zal het tij keren, hoop ik.