Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Engelstalige fantasy, uitgever en/of agent vinden

Hoi iedereen, Ik weet dat er al een ander topic uit 2008 over is maar het leek me verstandiger een nieuw topic te openen omdat dit zich ook zal richten op de vraag hoe een agent te vinden/benaderen. Jaren terug heb ik voor de lol een Engelstalig boek geschreven in de fantasy hoek (maar niet de Tolkienachtige soort). Omdat ik Engelstalig opgevoed ben en het beste in het Engels schrijf heb ik er toentertijd geen seconde over nagedacht het in het Nederlands te doen. (dat en ik had nooit de intentie het uit te geven). Inmiddels is het manuscript er in uitgetypte versie, hebben verschillende proeflezers dit gelezen en heb ik een expert het laten redigeren op taalkundige aspecten. De vraag is, wat nu? Er zijn maar een of twee uitgevers in Nederland die dit uitgeven dus zal ik snel overgeleverd zijn aan de markt in het buitenland. Echter, daarvoor moet je vaak een agent hebben, manuscripten zo opsturen zit er niet bij. Heeft iemand van jullie dit toevallig al gedaan en hoe ging dit in zijn werking? Hoe benader je zo'n agent? Tips over uitgeverijen in Nederland en Belgie zijn uiteraard ook welkom. Alvast bedankt!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je het niet gewoon eerst bij die uitgevers proberen? Zij proberen de rechten uiteindelijk ook aan het buitenland te verkopen. En verder weet ik dat W.J. Maryson een literair agentschap heeft voor fantasyschrijvers, dat volgens mij ook in het buitenland promoot. Kun je op googlen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga het ook zeker eerst bij die uitgevers proberen maar ik bereid me alvast voor mocht dat niet lukken, vandaar nu al deze vraag. Ik zal even googlen op W.J. Maryson, bedankt voor de tip.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens op Engelstalige schrijffora of websites van Engelstalige schrijfbladen, zoals Writer's Digest (Amerikaans, nogal commercieel, maar veel info over het 'verkopen' van je manuscript) en Writer's Forum (Brits). Er is nog een Brits schrijfblad, maar daar ben ik de naam even van kwijt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat blad kende ik nog niet Marlies, ik ga gelijk even de website uitpluizen!
Ik ben daar jarenlang op geabonneerd geweest (toen ik in de UK woonde). Het zijn trouwens twee bladen. Het ene (Writing Magazine) kun je gewoon in de winkels kopen (in de UK) en het andere (Writers' News) krijg je erbij als je je abonneert. Er staan veel goede tips in.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal eerst even kijken of ik in the American bookstore een editie op de kop kan tikken voordat ik me abonneer. Ik zag dat je op internet wel voor allebei moest betalen, Writing Magazine 40 en Writers' News 36 pond of euro (ik weet niet meer welke munteenheid)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn maar een of twee uitgevers in Nederland die dit uitgeven...
Ik schrijf ook Engelstalig en zou graag weten welke uitgeverijen dat dan zijn? Ik kan namelijk helemaal niks vinden in google, of ik zoek verkeerd...