Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Davidsfonds/Infodok Uitgeverij

Hallo, deze Vlaamse uitgeverij lijkt me vrij goed te zijn. Heeft er iemand al een keer contact met ze gehad? Bedankt

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik werd er afgewezen. Bij zowat elke uitgever hoor, daar niet van. :p Ze geven enkel uit wat echt duidelijk bij hun fonds past en toch liefst van een schrijver met al iets op zijn of haar cv (een schrijfwedstrijd gewonnen, geplaats in een tijdschrift,...) Maar ze werken snel (doorgaans beoordelen ze op minder dan een maand) sturen je manuscript terug en zijn aardig. Wel een standaard afwijsbrief en geen uitgebreid leesrapport, maarja: welke uitgever doet dat tegenwoordig wel nog? Ik zou het in ieder geval een keer proberen, als je manuscript aansluit bij wat ze voornamelijk uitgeven (Dirk Bracke is hun goudhaantje dacht ik).

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dirk Bracke is misschien hun goudhaantje, maar ook een erg aardige en bescheiden man. Op de Antwerpse Boekenbeurs was hij bij het Davidsfonds aan het signeren. Ik heb daar 'Vuurmeisje' van hem gekocht, een prehistorisch jeugdverhaal. Zelf heb ik ook zo'n verhaal geschreven, een Vlaams Filmpje, dat op 3 december onder de titel 'IJstijd' bij Averbode uitkwam. Dat was aanleiding voor een leuk gesprek, want ik had de mazzel dat er eventjes geen jeugdige fans in de buurt waren. Dirk Bracke is overigens de laatste jaren vooral bekend geworden door zijn maatschappelijk geëngageerde jeugdboeken over zaken als mishandeling, discriminatie en kinderprostitutie. Als ik me niet vergis zijn er daar al meerdere van verfilmd. De komende jaren ga ik zeker ook eens een poging wagen bij het Davidsfonds, maar niet met dat soort 'zware' thema's. Ik ben meer iemand van de fantasy en van de historische verhalen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met het Davidsfonds. Bij mijn ene script kreeg ik na anderhalve week al antwoord. Bij mijn andere scripts kreeg ik na anderhalve dag al te lezen: Deze typoscripten hebben externe deskundigen met belangstelling gelezen en grondig onderzocht.Tot mijn spijt moet ik u meedelen dat ze volgens hen niet in aanmerking kunnen genomen worden voor uitgave. Over genomen uitgeefbeslissingen wordt verder helaas niet meer gecommuniceerd. Volgens mij hebben die externe deskundigen daar weinig te doen :p. Bij andere uitgeverijen moet ik maanden wachten, maar hun onderzoek gebeurt dan ook wellicht grondiger. Althans, dat hoop ik. > Zijn er trouwens uitgeverijen waar je wel iets meer krijgt dan een standaard antwoord/afwijking? Die ben ik namelijk nog niet vaak tegengekomen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens de website van uitgever Eigenzinnig, probeert ze een uitleg te geven als je afgewezen wordt. Heb er twee weken geleden mijn manuscript naar toegestuurt. Ik heb toen een net mailtje gekregen dat het ontvangen is. Maar ik heb verder nog geen verlossend antwoord gekregen, weet dus niet of wat hun site staat inderdaad zo is. Volgens de site duurt het bij hun overigens 8 weken. Van Kluitman heb ik een afwijzing gekregen met aanmoediging wel te blijven schrijven en cursussen te volgens. Het verhaalidee vonden ze goed, maar het was nog niet goed geschreven. Dat is overigens ruim tien jaar geleden. Met Davidsfonds heb ik geen ervaring. Maar als ze inderdaad zo snel antwoorden, is dat wel erg snel. Bij de meeste uitgevers lees je zeker 6 tot 8 weken en bij sommige duurt het zelfs meer dan een half jaar.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens de website van uitgever Eigenzinnig, probeert ze een uitleg te geven als je afgewezen wordt. Heb er twee weken geleden mijn manuscript naar toegestuurt. Ik heb toen een net mailtje gekregen dat het ontvangen is. Maar ik heb verder nog geen verlossend antwoord gekregen, weet dus niet of wat hun site staat inderdaad zo is. Volgens de site duurt het bij hun overigens 8 weken.
Uitgeverij EigenZinnig is heel correct. Mijn eersteling is daar uitgegeven en mijn tweede boek heeft ook een ja gekregen mits ik de aanpassingen doe die zij voorstelden. Ik ga akkoorrd met hun aanpassingen en ben daar nu mee bezig. Alles verloopt daar heel correct. Zij krijgen het wel steeds drukker, vandaar de wachttijd.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n tien jaar geleden heb ik ook van Ellesy een heel leesrapport ontvangen, op mijn laatste roman dat ik had opgestuurd :$... Een mooi verhaal maar helaas vèèl te lang... Schrappen was nogal moeilijk :$

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke boeken geven ze dan voornamelijk uit bij Ellessy? Alleszins geen Young Adult boeken, lieten ze mij weten.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke boeken geven ze dan voornamelijk uit bij Ellessy? Alleszins geen Young Adult boeken, lieten ze mij weten.
Persoonlijk geen goede ervaring gehad met Ellessy. Indertijd gesproken met de uitgever zelf over mijn manuscript. Mocht het opsturen, was er wel in geinteresseerd. Heb maanden niets gehoord, en toen toch maar eens gebeld of het goed was aangekomen. Ik hoorde over de telefoon het geschuif van stapels papier en even later: "ja is binnen, ik kom hier absoluut nog op terug". Dat was 2004. Nooit meer iets gehoord.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Van Davidsfonds kreeg ik een keer een afwijzing, omdat ze het manuscript te dik vonden. Dus ik ga er vanuit dat ze het niet gelezen hebben. Een te dik manuscript kan je altijd inkorten en vind ik een heel flauwe reden om iets af te wijzen. Gelukkig zag een andere uitgever dat ook zo. @Harry: dat ken ik, maar dan bij een andere uitgever. Na 2 keer persoonlijk contact en uitgebreide gesprekken leek hij oprecht zeer veel interesse te hebben. Nooit meer wat gehoord.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je bij Ellessy op de prioriteitenstapel ligt, dan duurt het nog negen maanden voor je antwoord krijgt. Wiske, was dat bij de Eekhoorn?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Via: nee, bij Lemniscaat. Maar geen kwaad woord over JC hoor. Een redactrice had tot twee keer toe mijn manuscript kwijt gemaakt zeg ik maar even beleefd, en andere toestanden. Dankzij JC zie ik Lemniscaat toch nog steeds als goede optie. Goed om te weten van de Eekhoorn trouwens :D . (Ik ben gek op dit forum, zo hoor je nog eens wat.)