Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gesprek met uitgever

Hallo iedereen, ik heb een vraag voor de mensen die al eens een boek hebben uitgegeven: ik heb soms al gezien dat uitgeverijen de schrijver voor een gesprek vragen als ze zijn/haar manuscript goed vinden, maar is dat altijd zo? Kunnen de mensen die dat weten vermelden bij welke uitgeverij het zo is/niet is ? Bedankt

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet natuurlijk niet of het altijd zo is, maar ik werd bij uitgeverij Kok/Zomer&Keuning op gesprek gevraagd. Veel succes!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Aurelbod, Het lijkt me dat vrijwel elk reguliere uitgever met een schrijver in gesprek gaat als ze een manuscript goed vinden (dat was bij mij elk geval wel zo). Naast dat het nodig is om over het boek zelf te praten, moeten er ook schriftelijke afspraken worden gemaakt en vastgelegd. Veel kan natuurlijk wel telefonisch of via mail, maar ik denk dat bij een debuut een gesprek alleen in heeeel uitzonderlijke gevallen achterwege blijft. Misschien gaat dat makkelijker als ze de schrijver kennen (van eerdere boeken), dan zal er meer per telefoon/mail gaan, maar dan nog lijkt mij een mondeling gesprek onontbeerlijk. Waarom wil je dit weten?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! @Zjaan: ik zou in de toekomst wel graag een boek willen schrijven en wou weten of er zowieso een gesprek moet plaatsvinden voor de uitgeverij hte uigeeft (als het verhaal natuurlijk goed is) Met welke uitgeverij nam je contact ? Bedankt!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is er geen enkele uitgeverij die een potentiële debutant zonder gesprek een contract aanbiedt. Waarom zou je zo'n gesprek trouwens niet willen, aurelbod? Tenminste... ik ga er vanuit dat je het liever niet hebt, gezien je vraag. Ik denk overigens niet dat je moet gaan selecteren op uitgeverijen die wel of geen gesprek willen. Je kunt moeilijk een thriller naar een uitgeverij voor liefdesromans sturen, alleen omdat ze bij die uitgeverij geen gesprekken aangaan.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Peregrine: ja, ik ben het volledig met je eens, maar waarom is een gesprek zo belangrijk, bijna alles kan nu toch per e-mail/telefoon ?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Peregrine. Ga gewoon lekker schrijven, je nu al zorgen maken over een mogelijk toekomstig gesprek later heeft geen enkele zin. Als je wilt schrijven, schrijf! De rest komt later. @Aurelbod: in technische zin kan er veel per mail/telefoon. Maar persoonlijk contact waarbij mensen elkaar gewoon in de ogen kunnen kijken voegt toch heel veel toe? Ik zou ook gewoon heel nieuwsgierig zijn naar wie die redacteur nou echt is, met wie ik misschien al wel gebeld en gemaild heb. Dat vind ik heel normaal en ik denk dat dat aan de kant van de uitgever ook zo wordt gevonden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat uitgeverijen graag willen weten met wie ze in zee gaan. Ik vond het juist ontzettend spannend en leuk dat de uitgever een gesprek met me wilde! Zo leerde ik haar ook kennen, want zelf weet ik ook graag met wie ik afspraken maak.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok dan, bedankt voor jullie beide reacties, ik ben eigenlijk nog maar 15 jaar oud en weet niet goed hoe ik me daarvoor zal moeten voorbereiden, en of ze boeken van een 15-jarige schrijver wel zullen willen uitgeven

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ow, maar daar zijn al zoveel onderwerpen over op het forum! Tik eens een paar zoekwoorden in in de zoekmachine (uitgeven jonge schrijvers o.i.d.) en je zult zien dat er een massa informatie voorbij komt! Overigens op die leeftijd zal er sowieso een gesprek moeten komen tussen de uitgever en jou en je ouders, want op die leeftijd mag je nog geen contract ondertekenen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve Aurelbos. Je moet je helemaal nog geen zorgen gaan maken over een gesprek dat misschien ooit wel een keertje gaat plaatsvinden. Richt je aandacht gewoon op het schrijven. Daar draait het toch allemaal om, de rest is bijzaak. En tegen die tijd dat er echt een uitgever interesse heeft in één van je schrijfsels, dan heb je vast al meer (levens)ervaring opgedaan. Gewoon lekker gaan schrijven, de rest komt later wel. En over 15 jaar zijn en schrijven, zijn al meer topics geweest op dit forum. Gebruik de zoekfunctie maar. Succes.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je Zjaan bedoelt, of mij, maar ik begon inderdaad vrij jong. En nu ben ik 43 en wordt mijn eerste boek uitgegeven. Je hebt dus nog jaren de tijd :D

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peregrine: ja, ik bedoelde jou, ik las jou biografie snel, veel succes in ieder geval met het verkoop en uitgeven van je boek! @Zjaan: ok bedankt voor de tips, jij ook veel succes, ik heb gezien dat je al veel boeken schreef ! Bij welke uitgeverij zijn jullie eigenlijk ?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Prometheus werd ik in elk geval wel uitgenodigd op gesprek, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Denk aan Marek van der Jagt - zijn uitgever had geen flauw idee dat hij Arnon Grunberg was, dus dat gesprek zal er niet geweest zijn. Ook geloof ik niet dat bijvoorbeeld Freemusketeers auteurs op gesprek uitnodigt, maar dat weet ik niet zeker.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik denk het ook, Freemusketeers publiceert alleen de boeken op zijn site, en dat zijn er wel heel veel dus denk ik niet dat er een gesprek met schrijvers is gepland. Bedankt voor je reactie, 'Deborah Klaassen' !