Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

personages uitwerken en ensceneren

Hallo, Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het schrijven van een boek en zit nu nog helemaal in de beginfase. Ben bezig met het gedetailleerd uitwerken van zowel het verhaal als de personages. Met betrekking tot het uitwerken van de personages heb ik nu een vraag. In hoeverre moet je de bijfiguren in je boek uitwerken? Neem bijvoorbeeld de moeder van de hoofdpersoon; is het nodig om een biografie over haar te maken als zij slechts sporadisch in het verhaal voorkomt en haar verleden niet belangrijk is voor het verhaal? Ik lees vaak dat je je personages goed moet leren kennen en moet weten wat hen beweegt in een verhaal, maar hoever gaat dat? Wat is jullie ervaring hiermee? En dan heb ik nog de volgende vraag. Als ik mijn verhaal ga ensceneren, is het dan gebruikelijk dat je per scene een nieuw hoofdstuk aanwendt of is het ook mogelijk om meerdere scenes in een hoofdstuk uit te werken? Ik ben beginnend schrijver en heb dus met dit soort dingen nog geen ervaring. Graag hoor ik dus hoe jullie hierover denken. Alvast heel erg bedankt!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt belangrijkere personen mijns inziens beter goed uitwerken, ook zaken die in het verhaal niet ter sprake komen, kunnen van belang zijn voor wie het karakter is. Daarom zijn die zaken voor jou belangrijk om te weten, ook al hoeft de lezer ze niet te weten. Ik maak voor alle karakters die een rol hebben wel een overzicht met bepaalde punten, voor de belangrijkere personen werk ik die verder uit dan voor de minder belangrijke. Hoe jij hoofdstukken wilt indelen is aan jou. Ik denk wel dat als je dat per scène gaat doen - al is dat wellicht afhankelijk van je definitie van scène - je dan erg korte hoofdstukken krijgt. De indeling van scènes in hoofdstukken is echter niet het eerste waar ik me mee bezig zou houden.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mandy, hoe je schrijft is voor iedereen anders. Sommige schrijvers gaan gewoon zitten en beginnen te typen, andere werken ieder bijpersonage vantevoren volkomen uit, tot het volkorenbiscuitje dat hij altijd bij oma bij de thee kreeg aan toe. Het valt dus niet te zeggen of jij een biografie moet schrijven van een bijpersonage. Als het voor jou goed voelt, moet je het doen, als het voor jou niet goed voelt, dan niet. Zelf heb ik nog nooit een biografie gemaakt voor welk personage dan ook, maar dat wil niet zeggen dat jij het ook zo moet doen. Bij schrijven moet namelijk helemaal niets qua methode.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Voor jezelf moet je je personages kennen, hoofd- of bijfiguren: ze 'bestaan' en moeten dus consistent zijn. Daarmee is je verhaal ook consistent en overtuigend. Dit doe je voor de lezer (die niet alles hoeft te weten wat in jouw notities staat), zodat hij - ter vergelijking - een volledige maaltijd voorgeschoteld krijgt. Ook een bijgerecht moet compleet zijn, met zout of zoet of zuur in de juiste mate. In een scène beschrijf je wie (*) wat doet, waar en wanneer. Je kunt eens een eenvoudig verhaal pakken, en het analyseren op scènes. (*) wie hoeft niet per se een persoon te zijn; het kan ook een dier zijn of een blad, of de wind ... het kan alles zijn, maar ergens moet 'iets' zijn waar het verhaal over gaat

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk bij lange verhalen alle karakters - achter de schermen - uit. Van het hoofdpersonage dat de lezer een heel boek in de ban houdt tot de bakker die drie regels in het verhaal voorkomt. Ik maak personagefiches op basis van een schema dat ik heb aangeboden gekregen op een workshop van Thomas Olde Heuvelt. Heb hier en daar het wel gewijzigd naar mijn normen en principes voor een goed karakter. Bij mijn langere verhalen maak ik een heel karakterboek waarin al deze fiches instaan. Alle personages worden evenwaardig behandelt. In het verhaal zelf, gebruik ik deze fiches om mijn personages geloofwaardig te houden. Om geen fouten te maken enzovoort. Ook om hun redenering en achtergrond duidelijk te kunnen overbrengen aan de lezer.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een verhaal schrijf dat meer dan 10 blazijde lang is schrijf ik voor elke personage een biografie. Waarom? Ik zou het niet weten, ik denk een tik. Want ik doe het zelfs voor de man die zij op de bus tegenover haar zag zitten. Eigenlijk schrijf ik gewoon biografieën en soms komen de personen met een kleine rol in mijn verhaal, soms met een groot, soms nooit.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een verhaal schrijf dat meer dan 10 blazijde lang is schrijf ik voor elke personage een biografie. Waarom? Ik zou het niet weten, ik denk een tik. Want ik doe het zelfs voor de man die zij op de bus tegenover haar zag zitten. Eigenlijk schrijf ik gewoon biografieën en soms komen de personen met een kleine rol in mijn verhaal, soms met een groot, soms nooit.