Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

oefening perspectief

Kan iemand mij een voorbeeld geven hoe ik een landschap moet beschrijven zoals dat wordt gezien door een oude vrouw die net haar walgelijke en afschuwelijke oude man heeft verloren? De opdracht luidt: beschrijf, maar je mag de naam van haar man en dood niet noemen. Wie weet raad. Arend

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer je in te leven in de oude vrouw. Ze heeft haar afschuwelijke man verloren, wat voelt ze daarbij? Blijdschap, verdriet (hield ze toch van hem), ... ? En laat haar vanuit die gevoelens naar het landschap kijken dat je wilt beschrijven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arend, als je wilt schrijven moet je je eigen fantasie gaan prikkelen. Geen voorbeeldjes van anderen inkleuren.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer eens je ogen te sluiten en te denken aan iemand die je zelf afschuwelijk en walgelijk vind. Hoe zie jij die persoon, zijn/haar kleding, de omgeving waar hij/zij woont. Een voorbeeld kan zijn de rozen in de tuin. Zie je de rode bloemen (kleur van de liefde) of de doorns waar aan je je kunt prikken (kleur van haat, van bloedvergieten). Of de oude vrouw kan eindelijk eens op vakantie. Ziet ze vanuit de bus de auto's hard rijden, staart ze ver weg over de grijze betonnen weg of ziet ze in de bus het gezicht van een andere oude man die haar zo aardig lijkt (de roze bril). Etc... En inderdaad je eigen woorden en invulling gebruiken, dat maakt het tot jouw eigen verhaal.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus en Chris10: bedankt voor jullie opbouwende commentaar. Hier hebt ik echt iets aan. Hekate: als je de zin van de vraag niet begrijpt, reageer dan gewoon niet. En zeker niet op zo'n lullige toon.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus en Chris10: bedankt voor jullie opbouwende commentaar. Hier hebt ik echt iets aan. Hekate: als je de zin van de vraag niet begrijpt, reageer dan gewoon niet. En zeker niet op zo'n lullige toon.
Ze (Hekate) haalde anders de woorden uit mijn mond. :) Uh, van mijn toetsenbord, bedoel ik. Overigens hebben wij hier een topic: 'even voorstellen'. Feel free to use it, zou ik zeggen?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hekate: als je de zin van de vraag niet begrijpt, reageer dan gewoon niet. En zeker niet op zo'n lullige toon.
Dit is je tweede bijdrage op een forum waar je niet actief bent. Bij je eerste bijdrage vroeg je leden om je op weg te helpen. Dat doet iedereen op zijn manier en daar is niets lulligs aan, ook niet qua toon. Je maakt geen best beurt, Arend. Je zult je huiswerk zelf moeten opknappen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mijn weten is dit ook een website voor beginnende schrijvers. Niet iedereen is overal even goed in. En wie loopt er niet eens vast in zijn/haar schrijfwerk? Er is niets mis mee om elkaar een beetje vooruit te helpen. Of het nou om het proeflezen van een manuscript gaat, het verzinnen van een titel voor andermans boek of een voorbeeld van een perspectief geven. Derhalve Arend, op deze website staan diverse schrijfoefeningen waardoor je wat vaker kunt oefenen met het beschrijven van een perspectief. Kijk maar eens bij: http://www.schrijvenonline.org/oefening/winterver…. Tracht hierna bijv. ook eens om een lente, zomer of herfstverhaal te maken. Gebruik je zintuigen (zien, horen, voelen, ruiken en proeven) en je zult al schrijvend het verschil ontdekken. Zie trouwens ook nog een perspectiefoefening staan; http://www.schrijvenonline.org/oefening/perspecti…. Gewoon proberen zou ik zeggen. Oefening baart kunst. Veel succes!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Chris10: je vermeldingen zijn inderdaad goeie oefeningen. Nogmaals bedankt! Arend