Start » Forum » "" of '' bij dialogen?

"" of '' bij dialogen?

8 reacties [Laatste bericht]
KEVINDEMEN
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2010

"" of '' bij dialogen?

Wat vinden jullie beter staan bij de dialogen? ""(Dubbele streepjes) of ''(Enkele streepjes)?

Reacties

Schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 40 weken 1 dag geleden
Sinds: 21 Okt 2010

Ik ben mezelf aan het afleren "dubbele streepjes" te gebruiken. Vind enkele rustiger staan.

Janheij
Laatst aanwezig: 4 jaren 7 weken geleden
Sinds: 26 Nov 2009

Enkele waren lang in de mode, ik zie nu weer steeds vaker dubbele staan.

Maar het maakt niet uit want dat kan je aan het eind met 'zoek en verander' allemaal nog veranderen en als je bij een echte uitgeverij terechtkomt, bepaalt die het toch, wat het wordt.

Waus
Laatst aanwezig: 3 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Daar bestaat al een topic over:
http://www.schrijvenonline.org/forum/7281

Om Zjors even te quoten (http://www.schrijvenonline.org/forum/101489):

Zjors schreef:

Het is heel simpel: de ene uitgever doet het met dubbele, de andere met enkele. Eigen smaak van de uitgeverij.
Dus jij doet het gewoon zoals jij het wilt en als een latere uitgever het anders wil hebben drukt hij op zoeken/vervangen.

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Ik zie enkele vaak over het hoofd, en daarbij worden die ook voor andere dingen (gewoon als apostrof) gebruikt waardoor je ze ook binnen het citaat tegenkomt en dat leest raar.

Dus dubbele aanhalingstekens voor mij.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Hekate
Laatst aanwezig: 2 jaren 49 weken geleden
Sinds: 10 Jun 2010

Dubbele. Zo heb ik het geleerd, en bovendien zijn die eenvoudiger in één keer aan te passen als de uitgeverij enkele wil. Want als je enkele naar dubbele aanpast, worden ook alle gewone afkappingstekens dubbel en moet je die weer gaan verbeteren. Tenminste, in word is dat zo.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Sander
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 24 Mrt 2007

Op school heb ik ook geleerd dat er eerst lage komma's getypt worden, dan het citaat en dan twee aanhalingstekens. Dus bijvoorbeeld: ,,Dit is een citaat.'' Dit doe ik zelf echter nooit, want ik vind het verschrikkelijk staan. Ik gebruik zelf altijd de dubbele aanhalingstekens, die staan het netste.

Mijn weblog: www.van-hirtum.nl

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Ja, zo heb ik het ook geleerd, maar dat was volgens mij voor de intrede van de tekstverwerker...

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Yarrid
Laatst aanwezig: 6 jaren 38 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2010

Ik gebruikte vroeger de dubbele aanhalingstekens, maar dan ben ik actief lid geworden op Pure Fantasy en daar gebruikten ze de enkele aanhalingstekens, waardoor ik geleidelijk - niet direct - de overstap maakte naar de enkele aanhalingstekens. Voor mij maakt het niet uit of een auteur enkele of dubbele aanhalingstekens gebruikt. Ik verkies nu de enkele, maar het stoort mij niet als ik dubbele aanhalingstekens zie.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee