Start » Forum » Redactie

Redactie

5 reacties [Laatste bericht]
GeeWee
Laatst aanwezig: 6 dagen 15 uren geleden
Sinds: 13 Jan 2010

Redactie

Kan iemand me vertellen wat je mag verwachten van de redactie die de uitgever uitvoert?
Geven ze vaak slechts algemene tips, of gaan ze zelf met de stofkam door je werk heen?

Groetjes,
GeeWee

Reacties

Favake
Laatst aanwezig: 6 jaren 32 weken geleden
Sinds: 5 Nov 2007

Meestal eerst een algemeen leesrapport met opmerkingen over het plot, spanning, personages e.d. Als dat goed opgepakt is door de auteur gaan ze er met een stofkam doorheen en wordt elke punt, dt, etc. bekeken.

Meestal gelden deze twee rondes als het manuscript al van een goed niveau is.

And there's a happy ending, every single day. (Amy McDonald)

www.fabienvankempen.nl

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 23 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Het ligt eraan wat voor een uitgever het is. Een Eigenbeheeruitgever redigeert vaak niets.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Janheij
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 26 Nov 2009

Een grote uitgever hier in Breda stuurt ook schrijvers áán, die vindt het heel prettig om in een vroeg stadium betrokken te worden bij de manuscripten. Dat is dan inderdaad een fondsuitgever, en wat Zjors al zei, een POD doet minder, soms zelfs niets.

LouiseSchrijft
Laatst aanwezig: 5 jaren 6 weken geleden
Sinds: 25 Nov 2008

Het hangt ook wel af van het genre en de marktkansen die de uitgever ziet. Eerst leesrapport en daarna stofkam is de 'maximale' variant, maar lang niet altijd wordt er zoveel geïnvesteerd in een boek. En dat is soms te zien ook, dan zie je nog spelfouten en andere slordigheden staan (in veel reisboeken valt me dat op).

Louise

Margriet
Laatst aanwezig: 5 jaren 13 weken geleden
Sinds: 3 Mrt 2008

Hangt inderdaad erg van de uitgever af. Mijn eerste boek alleen algemeen, over plot en karakters. Het tweede ging in drie rondes tot en met de punten en komma's.
Zelf vind ik dat erg prettig, je laat altijd typfouten en zo staan en het is fijn als iemand daar naar kijkt. Dat is wat mij persoonlijk vaak stoort in POD, dat er nog allerlei foutjes in staan waaraan je kunt zien dat er geen redactie overheen is gegaan.

Ik lees me bij vlagen suf. Wil je weten wat ik van al die boeken vind? Volg me op twitter!

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator.

Zoek een verkooppunt