Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Redactie

Kan iemand me vertellen wat je mag verwachten van de redactie die de uitgever uitvoert? Geven ze vaak slechts algemene tips, of gaan ze zelf met de stofkam door je werk heen? Groetjes, GeeWee

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal eerst een algemeen leesrapport met opmerkingen over het plot, spanning, personages e.d. Als dat goed opgepakt is door de auteur gaan ze er met een stofkam doorheen en wordt elke punt, dt, etc. bekeken. Meestal gelden deze twee rondes als het manuscript al van een goed niveau is.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grote uitgever hier in Breda stuurt ook schrijvers áán, die vindt het heel prettig om in een vroeg stadium betrokken te worden bij de manuscripten. Dat is dan inderdaad een fondsuitgever, en wat Zjors al zei, een POD doet minder, soms zelfs niets.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt ook wel af van het genre en de marktkansen die de uitgever ziet. Eerst leesrapport en daarna stofkam is de 'maximale' variant, maar lang niet altijd wordt er zoveel geïnvesteerd in een boek. En dat is soms te zien ook, dan zie je nog spelfouten en andere slordigheden staan (in veel reisboeken valt me dat op). Louise

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hangt inderdaad erg van de uitgever af. Mijn eerste boek alleen algemeen, over plot en karakters. Het tweede ging in drie rondes tot en met de punten en komma's. Zelf vind ik dat erg prettig, je laat altijd typfouten en zo staan en het is fijn als iemand daar naar kijkt. Dat is wat mij persoonlijk vaak stoort in POD, dat er nog allerlei foutjes in staan waaraan je kunt zien dat er geen redactie overheen is gegaan.