Start » Forum » Visualisatie bij het lezen

Visualisatie bij het lezen

17 reacties [Laatste bericht]
verweij
Laatst aanwezig: 7 jaren 30 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2010

Visualisatie bij het lezen

Wie een tekst leest ‘ziet’ de beschreven gebeurtenissen, voorwerpen of landschappen voor zich. Visualisering.
Graag verneem ik wat Uw gedachten U laten zien bij de volgende tekst.

Ik kom uit bed en open het venster. Mijn trommelvliezen vermengen het ruisen van de door de westenwind scheefgegroeide populieren met het rappe slaan van mijn moede hart. Ik logeer bij Ludo. Een land vol modder al lang geleden door God en de meeste mensen verlaten. Een grauwe lucht komt naderbij. Langzaam bekruipt mij de leegte en wordt ik voor de rest van de dag nietig verklaard, nutteloos en ongeldig. Angst is de emotie waarnaar ik het minst verlang maar die mij zo vaak op zoekt.
”Als je hier en nu ongelukkig bent, wat zou je dan na denken over een leven na de dood?“ zei Ludo gisteren. Hij heeft gelijk. Het is hopelijk allemaal gedaan na mijn dood en dat bedreigt me niet.

"Es mag gut sein, Macht zu besitzen, die auf Gewehren ruht, besser aber und beglückender ist es, das Herz eines Volkes zu gewinnen und es auch zu behalten."

Reacties

Generaallucas
Laatst aanwezig: 8 jaren 33 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2010

Ik ''zie'' een grauwe, oude boerderij en een grauw, kapot landschap eromheen, als u dat wilt weten.

Ik heb op dit moment verscheidene projecten:
-een roman, zit op bladzijde 36.
-een aantal computerspellen, die ik maak in programmeertalen die jullie toch niks boeien stick out tongue

chrislaevers
Laatst aanwezig: 4 jaren 48 weken geleden
Sinds: 17 Sep 2009

Ik zie een vlak landschap met populieren die de wind vangen. Die wind heeft vrij spel. De modder breng ik thuis in de winter, na het rooien of oogsten van gewassen. Guur weer.
Iemand kijkt door het raam. Die iemand is niet op gezelligheidsbezoek. Hij verblijft een tijdje bij 'Ludo'.
Er is een doodswens of een nakende dood. Er is angst.
'Dat bedreigt me niet' kan ik niet plaatsen...(wat is bedoeld met 'dat'?)

Spirit
Laatst aanwezig: 5 jaren 20 weken geleden
Sinds: 31 Jul 2010

Is dit niet meer iets voor proeflezen?

Grom.

KEVINDEMEN
Laatst aanwezig: 5 jaren 45 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2010

Ik zie een slaapkamer voor me waar dat persoon dan door het raam kijkt. De dingen die je omschrijft zoals de populieren zie ik ook in het beeld voorbij gaan. Alles is wazig omdat eigenlijk niet echt de omgeving van belang is maar meer de gedachten. Hij is bang. Het weer lijkt mij niet al te best; een harde wind.

Wonschik
Sinds: 16 Jun 2010
Spirit schreef:

Is dit niet meer iets voor proeflezen?

Nee.

Dertig jaar op zee.
Dat is met geen pen te beschrijven.

Ellabella
Laatst aanwezig: 43 weken 1 dag geleden
Sinds: 27 Mrt 2009

En waarom niet?

Kom Schrijven in Toscane! Schrijfcursussen op locatie of locatie om te schrijven.
www.ilbene.nl

Four Seasons
Laatst aanwezig: 6 weken 3 dagen geleden
Sinds: 29 Apr 2008

Ik sta op een verlaten stuk land en zie donkere wolken die me in sneltreinvaart boven mijn hoofd voorbij trekken.

Eigen wijsheid is ook wijsheid.

Wonschik
verweij schreef:

Angst is de emotie waarnaar ik het minst verlang maar die mij zo vaak op zoekt.

Persoon met pathologische angst. Depersonalisatie door de deprimerende omgeving. Klinische depressie en voor het hoofdstuk uit is hangt hij wel te bungelen aan een stuk touw in een van de scheefgegroeide populieren.

Mooi geschreven trouwens.

Dertig jaar op zee.

Wonschik
Ellabella schreef:

En waarom niet?

verweij vraagt niet zo zeer om een gebruikelijke beoordeling op leesbaarheid, stijl en techniek of grammatica. Daarom niet.
Maar Dries, de almachtige beheerder, zal hier zeker zijn oordeel uitspreken.

Dertig jaar op zee.

Spirit
Laatst aanwezig: 5 jaren 20 weken geleden
Sinds: 31 Jul 2010

Inhoudelijke feedback hoort volgens mij ook op proeflezen thuis... Maar goed, daar mag Dries over oordelen.

Grom.

Ellabella

Mag ik die grote grammaticale fout eruit halen? Mijn handen jeuken maar ik wacht braaf op het sein.

Kom Schrijven in Toscane! Schrijfcursussen op locatie of locatie om te schrijven.
www.ilbene.nl

verweij
Ellabella schreef:

Mag ik die grote grammaticale fout eruit halen? Mijn handen jeuken maar ik wacht braaf op het sein.

Het sein is gegeven!

"Es mag gut sein, Macht zu besitzen, die auf Gewehren ruht, besser aber und beglückender ist es, das Herz eines Volkes zu gewinnen und es auch zu behalten."

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 1 dag 5 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004

De regel is dat eigen teksten waar men een mening over wil hebben (op welke manier dan ook) alleen geplaatst mogen worden in proeflezen. Daar hoort deze dan ook inderdaad thuis.

Scribendi salutem!

verweij
Dries schreef:

De regel is dat eigen teksten waar men een mening over wil hebben (op welke manier dan ook) alleen geplaatst mogen worden in proeflezen. Daar hoort deze dan ook inderdaad thuis.

Akkoord!

Wonschik

Vooruit dan maar.

Dertig jaar op zee.

Ellabella
verweij schreef:

Wie een tekst leest ‘ziet’ de beschreven gebeurtenissen, voorwerpen of landschappen voor zich. Visualisering.
Graag verneem ik wat Uw gedachten U laten zien bij de volgende tekst.

Ik kom uit bed en open het venster. Mijn trommelvliezen vermengen het ruisen van de door de westenwind scheefgegroeide populieren met het rappe slaan van mijn moede hart. Ik logeer bij Ludo. Een land vol modder al lang geleden door God en de meeste mensen verlaten. Een grauwe lucht komt naderbij. Langzaam bekruipt mij de leegte en wordt ik voor de rest van de dag nietig verklaard, nutteloos en ongeldig. Angst is de emotie waarnaar ik het minst verlang maar die mij zo vaak op zoekt.
”Als je hier en nu ongelukkig bent, wat zou je dan na denken over een leven na de dood?“ zei Ludo gisteren. Hij heeft gelijk. Het is hopelijk allemaal gedaan na mijn dood en dat bedreigt me niet.

Allereerst antwoord op de vraag wat ik zie. Ik zie een verward iemand die in zijn onderbroek en hemd voor een open raam staat op een winterse morgen.

Mijn tekstuele feedback:
Trommelvliezen vermengen - ik begrijp wat je bedoelt maar jij vermengt de geluiden in je hoofd die je trommelvliezen doorgeven. Hooguit kun je zeggen: "in mijn trommelvliezen worden geluid X en Y vermengd".
moede hart erg schoon!
De overgang van het Ik logeer bij Ludo naar het landschap is in mijn ogen erg abrupt. Je noemt Ludo maar introduceert hem niet.
Een grauwe lucht komt naderbij. "Lucht" komt niet zichtbaar naderbij naar mijn idee. Maar dat komt omdat ik 'lucht' associeer met geur of ijle lucht, maar niet met onweer. Misschien denkt een ander daar anders over.
bekruipt mij de leegte klinkt mooi, maar bij nader inzien lopen beeld en betekenis niet synchroon. de HP wordt door een gevoel bekropen (is dat die leegt?) of hij voelt zich leeglopen en dat wordt hij niet bekropen.
wordt ik moet word ik zijn
nietig verklaard door wie wordt de hp nietig verklaard? Als het een staat van zijn is, dan zou "ben ik voor de rest van de dag nietig" meer op zijn plaats zijn.
op zoekt moet opzoekt zijn
”Als je hier en nu ongelukkig bent, zonder komma wat zou je dan na denken nadenken over een leven na de dood?“ hier hoort wel een komma zei Ludo gisteren. Hij heeft gelijk. Het is hopelijk allemaal gedaan na mijn dood en dat bedreigt me niet.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Qua melodie is het mooi, maar je zondigt in mijn ogen iets door te neigen naar mooischrijverij. Dat doe ik ook. Ik hou daarvan, maar verlies niet uit het oog dat de betekenis voorgaat op de klank.

www.ilbene.nl

verweij

Ellabella,
Dank U voor de feedback. Het is een stukje tekst uit een roman. Ik heb er verder nooit iets mee gedaan.
Mijn gekrabbel neigt inderdaad naar mooischrijverij.

Het verhaal speelt zich af in de Zuid-Westhoek van Brabant, een grensgebied tussen Nederland en Belgie.

Maar nu moet ik verhuizen naar proeflezen.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!