Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe zorg je dat een karakter niet 'plat' lijkt?

Ik worstel met dit probleem. Mijn hoofdpersoon is een emotionele jongen die veel meegemaakt heeft. Hij komt voor nog veel meer problemen te staan en ik vertel dus hoe hij waarin verzeild raakt en hoe hij probeert tot oplossingen te komen. Nu ik verder kom in mijn verhaal bekruipt me het gevoel dat ik wel vaak vertel wat HP doet, maar ik vraag me af hoe ik hem levendiger neer kan zetten. Iemand suggesties, ideeën?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begin eerst maar eens met het gebruiken van de zoekfunctie, want als ik zoek op 'personage' en 'levendig' dan krijg ik tientallen topics, dan ben je wel even zoet met lezen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjaan heeft wel een beetje gelijk. In die topics zul je o.a. lezen dat je je personage tot leven kunt wekken middels dialogen, monologen, zijn gedachten maar ook door het beschrijven van kleine, maar typerende details. Als je over een personage schrijft dat hij zijn veters altijd zo strikt dat de lussen precies even groot zijn krijg je een ander beeld dan dat je hem regelmatig laat zoeken naar zijn bril tussen stapels papieren, kranten en lege koffiekopjes. Zo kun je iemand tot leven wekken door alleen maar te beschrijven hoe hij zijn boterham smeert of zijn stropdas strikt. Kleine details vertellen juist veel.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had gezocht op een aantal criteria, maar kon niet echt vinden wat ik zocht. Vandaar mijn oproepje. Sorry als het niet goed gevallen is Zjaan. Ik zal nog uitgebreider gaan zoeken. Dank je voor jouw reactie Favake. Je voorbeelden zijn duidelijk.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt me te gaan over een van de belangrijkste schrijfprincipes: 'show, don't tell.' Je moet laten zíén hoe je personage omgaat met zijn problemen, niet alleen maar erover vertellen. Probeer zijn gedrag niet te 'verklaren', maar laat zien wat hij doet zodat de lezer zelf zijn conclusies kan trekken. Daar zijn ongetwijfeld meer topics over.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Naiche, Ik heb het voorrecht gehad een stuk van je verhaal te mogen lezen. En heb nog eens nagedacht over je vraag. Alles wat je er zelf over zegt en wat anderen erover zeggen, klopt. Wat ik eraan wil toevoegen is: geef je hoofdpersoon iets unieks mee, iets waarin hij zich onderscheidt van anderen. Misschien toch die boterham met kaas, worst en ham die de HP in de eerste zin at? Dat zou kunnen, maar dan moet je daar wel iets over schrijven, waar zijn voorkeur vandaan komt, en dat (natuurlijk) beeldend doen zodat de lezer raakt. Vrij aan het begin van je verhaal schets je een heel stuk verleden van de HP. Ik denk eigenlijk dat de grote stappen die je daar neemt het platte karakter van je HP versterken. Als je dat verleden in scènes zou weergeven, zou je veel meer van zijn reacties, gevoelens en motieven kunnen laten zien. Succes!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil graag het stukje inleving eraan toevoegen. Je jongen reageert bijvoorbeeld boos als iemand hem tot iets wil dwingen. Dat komt naar voren in grote, duidelijke dingen. Favake geeft al aan hoe belangrijk het beschrijven van details hierbij kan zijn. Zo'n detail kan bijvoorbeeld zijn dat hij in een restaurant om koffie vraagt. 'Nou,' zegt de ober, 'bij dit gerecht raad ik u thee aan.' Aan jou dan de taak om heel bewust te bedenken hoe je jongen met zoiets omgaat. Zegt ie okay, maar ploft ie van binnen van woede? Zegt ie rot op, ik wil koffie? Gaat hij een discussie aan? Wat past bij deze jongen, welke reactie zegt het meest over hem, wat klopt het beste met de grote lijn die je wilt laten zien. Al die dingen samen geven een karakter vorm.