Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

omgaan met scherpe kritiek

Op dit forum is de sfeer doorgaans heel vriendelijk. Toch komt het af en toe voor dat er iemand scherpe kritiek geeft op het werk of de standpunten van anderen. Als je schrijver wilt worden, zou het zomaar kunnen dat je dat vaker gaat meemaken. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Er zullen mensen zijn die je werk niet goed vinden en soms zullen ze je dat in krachtige bewoordingen laten weten. Wat doe je dan? Wat denk je, wat zeg je tegen jezelf, hoe reageer je? Graag jullie tips en inzichten.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie feedback is fijn, maar wie is in staat die te geven
Juist, daar sla je de spijker op de kop!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie feedback is fijn, maar wie is in staat die te geven
Juist, daar sla je de spijker op de kop!
Ja Janhey, maar ik schreef ook nog ergens dat je feedback moet LEREN ONTVANGEN.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hier wordt ook over respect gesproken. Maar waarom zou je ontzag moeten hebben voor iedereen die hier maar wat neerzet?
Eerst geven dan ontvangen, is mij geleerd. Jij bent kennelijk een andere mening toegedaan en iemand moet jouw respect verdienen. Dat maakt je in mijn ogen tot een potentiële botterik omdat je niet vanuit respect mensen benadert. Waarom zou je jouw gevleugelde feedback moeten geven aan (c.q. tijd en energie moeten steken in) mensen van wie jij vermoed dat ze zomaar iets hebben neergezet?. Als dat resulteert in botte opmerkingen dan mag je dat laten. Wat mij betreft graag zelfs.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog één ding toe te voegen aan Ellabella: Respect verdienen van wie eigenlijk Waar mogen wij vernemen waaraan schlimazlnik dat respect zelf wel heeft te danken? Iemand die zelf nog helemaal niks heeft weggezet. Afgezien van wat verhaaltjes in een POD-bundel en wat e-boeken dan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nou, nou. Ik heb hier een tijdje niet gekeken en waarom niet? Ik was bezig met proeflezen. :D Het schijnt bijna een misdaad te zijn om te zeggen als je iets goed vindt. Ja, ik zit veel op proeflezen en krijg ook manuscripten thuis gestuurd, maar ik zeg er altijd bij dat ze niet blindelings op mij af moeten gaan. Ook ik weet lang niet alles. Maar zoals jij je profileert, Schlim, krijg je toch de indruk dat jij alles weet. Als iemand begint met schuttingwoorden hoort hij niet op proeflezen thuis. Waarom zeg je zulke dingen? Als je het niets vindt, reageer je toch gewoon niet? Te veel schouderklopjes? Valt wel mee, dacht ik. Ik begrijp ook niet waarom je weer over Spirit begint. Jij moet toch ook inzien dat zo'n jong meisje potentie heeft? Als jij het gevoel hebt dat ze bij haar hand genomen moet worden, dan heb jij een verkeerd beeld van haar of ik. Omdat jij vindt dat jij altijd gelijk hebt, zal mijn inschatting wel fout zijn. Er zijn genoeg mensen die heel wat moed hebben moeten verzamelen voordat ze eindelijk iets bij proeflezen durfden te plaatsen. Moet je die dan gelijk de laan uitsturen met grove taal? Dit betreft trouwens niet alleen proeflezen, maar op andere topics reageer je ook niet altijd even beleefd. Beleefd en eerlijk zijn kunnen heel goed samengaan. Verwen ons eens en plaats een spetterend stukje op proeflezen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb nog één ding toe te voegen aan Ellabella: Respect verdienen van wie eigenlijk Waar mogen wij vernemen waaraan schlimazlnik dat respect zelf wel heeft te danken? Iemand die zelf nog helemaal niks heeft weggezet. Afgezien van wat verhaaltjes in een POD-bundel en wat e-boeken dan.
OooOOps, Jaheij...dat is niet zo respectvol. Ik ga er vanuit dat schlimazlnik een bedreven, beroemd of anderszins gelouterde auteur is. Ik doe namelijk het tegenovergestelde van wat zij doet: iedereen weet meer en kan meer dan ik totdat het tegendeel is bewezen. :D

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, nu begint dit topic helemaal een grimmige sfeer te krijgen :( Waarom gaan we nu op de man spelen en niet meer op de bal? Zo ontspoort dit topic weer, net zoals zijn voorgangers. Jammer... Overigens waardeer ik het 'geen blad voor de mond nemen'. Het is dat Schli bij Fantastels jureert, anders had ik graag in november geprobeerd of-ie misschien wat tijd voor me had en het ook in mij wilde steken met iets proeflezen (ik heb namelijk niet veel als tegenprestatie te bieden vrees ik :P). Waarom? Omdat Schli op mij overkomt als iemand die alles door de mangel haalt - ook waar anderen niet op letten. Juist omdat Schli andere ideeën over bepaalde dingen heeft. Zou ik overal iets mee doen? Niet met alles, dat doe ik bij niemand. Maar het zet je natuurlijk wel aan het denken, wat onontbeerlijk is. Ook heb ik bij Proeflezen vaak meegekeken en waar Schli reageerde, vond ik het grotendeels terecht, ook al stond het er soms botter dan nodig was. Daarnaast moet je bij iedereen afwegen in hoeverre diegene je kan helpen en of diegene weet waarover hij/zij spreekt. Ik stoor me eigenlijk er niet aan dat iemand meningen als feiten lijkt te presenteren. Ik ga er namelijk van uit dat iets een mening is, tót diegene het met bijv. een wetenschappelijk werk kan ondersteunen. Maar ik denk dat dit door mijn studie komt en dat ik er anders ook wel over zou zijn gevallen. Maar toch... Ik zou graag weer terug willen naar het onderwerp en niet elkaar onderling gaan afknallen, dat schiet niet op. De sfeer keldert en niemand wint er iets bij.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Joh? Ik had kunnen zweren dat het een zij was. Wij zijn doorgaans venijnige, onhebbelijke en belerende wezens. Vandaar. :nod:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil dit topic eigenlijk pas weer ontopic hebben als Schlimazlik of hoe hij ook heet heeft toegelicht wát er zo slecht is aan mijn verhalen en hoe hij erbij komt dat ik zou willen dat mijn handje vastgehouden wordt. Of hij dat in dit topic, in een proefleestopic van mij of via pb doet maakt me niets uit, zolang ik dat maar te weten kom. Ik vind namelijk niet dat je zulke dingen zomaar mag zeggen. Dat is respectloos, totaal niet hulpvaardig en behoorlijk demotiverend. Ik zou eigenlijk ook wel graag van hem willen weten waarom hij het toch zo leuk vindt mij de grond in te boren... Dus Schli, ga je gang, the stage is yours.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook wel mijn nageltjes bij me ('t zit in de naam, hè?:P), maar die gebruik ik ook liever niet op zo'n wijze. Mensen raken er gewond van en de bal geraakt lek, dat schiet niet op :P

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Mijre Gidet, Je hebt in de kern gelijk. Maar het topic gaat nu eenmaal over scherpe kritiek. Jij zou die graag van Schli willen hebben of kunnen hebben, maar je geeft ook aan dat hij dat onnodig bot doet. Dat daarover nu gesproken wordt, juich ik toe. Het is tenslotte feedback, al is het in jouw ogen op de persoon en niet op de bal.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit, je doet je naam eer aan, maar dit schiet niet op zo. Deze strijd gaat alleen maar verliezers opleveren en dat wil ik niet laten gebeuren, daar is SOL me te dierbaar voor. Ook jij zal moeten accepteren dat je op een forum andere mensen niet kan dwingen iets te doen of laten, hoe moeilijk dat ook is.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Spirit: Ik denk dat Dries het wel liever ontopic heeft ;) Als jij dat van Schli wil weten, kun je hem/haar beter PBen. Daarnaast heb je zelf eerder aangegeven dat als iemand aangeeft dat er iets fout is, hoe het beter kan. Ik denk dat Schli bedoelt dat het niet de bedoeling is dat de feedbackgever alles voorkauwt. 'Slechte dialooginterpunctie' zou moeten volstaan. De schrijver zou dan moeten opzoeken hoe het wél moet, de feedbackgever hoeft er geen tijd in te steken om dat haarfijn uit te leggen. Als dit inderdaad hetgeen is wat Schli bedoelt, dan ben ik het daarmaa eens. De schrijver wil een verhaal vertellen, dan mag die daar best wat moeite voor doen en niet overdreven veel gaan verwachten van een vrijwillige(!) en onbetaalde(!) bijdrage van een feedbackgever. Snap je? Daarnaast vind ik jouw laatste zin ook... wat denigrerend. Jullie zijn in het openbaar iets aan het uitvechten, wat niet netjes is en waar verder niemand wat aan heeft. Ik stel voor dat dit via PB gebeurd? Overigens moet ik zeggen dat je voor je leeftijd je absoluut niet hoeft te schamen voor je schrijfsels, meis ;) Het kan enkel nog beter worden en het is nu qua schrijfstijl al wel als basis in orde. Over de andere aspecten kan ik niets zeggen, dat zie je niet in 500 woorden.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellabella: Dit is de ongevraagde feedback wat jullie zélf niet willen hebben. Jullie proberen via dit topic Schli feedback te geven op zijn wijze van feedback te geven. Deze feedback is eveneens ongevraagd, dus 'de pot verwijt de ketel dat-ie zwart ziet' is hier terecht. Het is eerder Dries (sorry Dries ;)) zijn taak om Schli een PBtje te sturen dat het ongewenst is op deze wijze. Forumleden horen dat niet onderling uit te vechten, want zoals Zjaan al zegt; daar komen enkel verliezers van en dat is niet de bedoeling.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mijre Gidet Hu? Ik ben 4 maanden weggeweest en kom al langer niet bij proeflezen en weet dus verder niets dan wat ik in dit topic lees. Ik reageer op wat Schli geschreven heeft. Meer niet.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries geeft een platform waarin een ieder zijn mening kan geven. Persoonlijk vind ik dit een goede zaak.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mijre Gidet Hu? Ik ben 4 maanden weggeweest en kom al langer niet bij proeflezen en weet dus verder niets dan wat ik in dit topic lees. Ik reageer op wat Schli geschreven heeft. Meer niet.
Excuus. Dan is het niet op jou gericht. Maar er wordt in dit topic gesteld dat er enkel feedback gegeven dient te worden als hierom gevraagd wordt en feedback hoort niet bot te zijn. Dat eerste... Tja, er wordt nu dus feedback gegeven over de wijze waarop Schli feedback geeft (zie het voorbeeld van Dries, dat had Schli geschreven. Direct dus duidelijk dat het over hem/haar ging (hoewel ik dat ook al eerder aannam)), terwijl hij/zij hier niet om gevraagd heeft. Dat vind ik dus gewoon apart. Snap? Sorry dat het aanvallend op jou overkwam.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tegenstellingen echt persoonlijk dreigen te worden, vind ik ook dat het buiten het forum om uitgepraat behoort te worden. Ik weet al lang dat Schlimazlnik nooit de prijs voor de tactvolste soller in de wacht zal slepen, maar ik weet intussen ook dat hij vaak wel degelijk opbouwende en gefundeerde kritiek levert. Ik heb in deze draad weer enkele uitspraken van hem gelezen waarvan de toonzetting best positiever had gemogen. Schuttingtaal of grove teksten ben ik echter niet tegengekomen. Daarom vind ik enkele reacties op zijn posts 'over the top', om het maar voorzichtig uit te drukken. Als emoties de overhand krijgen, delft het onderling respect soms over en weer het onderspit, is mijn conclusie. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht en zie dus geen pasklare oplossing. Een time-out in deze draad lijkt mij voorlopig nog het beste.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eh, heb je het nu tegen mij? Ik voel me niet zo gauw aangevallen, hoor. Ik kop gewoon terug. Ik begrijp alleen niet waarom hij steeds op Spirit hamert. Met een glimlach sluit ik dit af. :unibrow:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een positief geluid. De manier waarop Tja feedback geeft is constructief, opbouwend en inspirerend! Aldus de mening van dit groentje.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Tja, ik veronderstel dat ze het tegen mij hebben. Ik had me eigenlijk voorgenomen geen topics van anderen meer te vervuilen met m'n eigen discussies, maar dat is niet gelukt. Mijn excuses daarvoor. Aan de andere kant postte Schlimazlnik in dit topic 'gros', 'aan het handje genomen' en 'Spirit' in één post, dus reageerde ik daar in dit topic op. Zonder na te denken. Ik vind het eigenlijk wel een prettig idee dat iedereen mee kan lezen; via pb kan iemand alles roepen wat hij of zij wil, terwijl er op het forum een beheerder aanwezig is. Dat is wel een veilig idee. Ik kan niet beloven dat ik niet meer offtopic ga, want als ik een reactie van Schli krijg, zal ik daar waarschijnlijk ook op reageren. Sorry, nogmaals. Ik vind ook dat Tja goed feedback geeft. Begrijpelijke tekst en ik ben het meestal volkomen met haar eens.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het beter om mijn laatste bijdrage aan deze discussie in de vorm van een PB te gieten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zo? Ik ben verbaasd. Niet door jouw opmerking, hoor. Maar tja... (kleine letter, hè) Ik heb ook ontzettend moeten lachen op dit forum. Daarom zou ik het heel jammer vinden als er iemand opstapt. Kunnen we weer samen lachen en genieten van elkaar? Het wordt weer nodig tijd voor een tosje.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Spirit: je zult nooit kunnen bewijzen dat bij dat samenraapsel van woorden opzet in het spel was en door er zo op in te gaan, laat je je opnieuw uit je tent lokken. Volgens mij doe je er verstandiger aan om even tot 10 te tellen als het weer gebeurt. Dat geldt trouwens ook voor Schli. Laten we proberen weer terug on-topic te komen. Tantebetje heeft in haar beginpost geen namen genoemd: het draait hier niet om een of meerdere concrete forumleden (wie de schoen past, trekke hem aan), maar om de vraag hoe een FB-ontvanger omgaat met scherpe kritiek.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nu ik dit lees leeft heel sterk de gedachte bij mij om proeflezen maar helemaal op te doeken. Ik let er niet heel erg op, maar bij iedere vorm van tekstfeedback in grotere kring worden te positieve reacties gegeven. Deels omdat het niveau van de reageerder wellicht lager ligt dan de schrijver van de tekst, maar veelal omdat mensen aardig willen blijven. Daar heeft een schrijver natuurlijk weinig aan. Maar daar gaat dit topic niet over. Misschien werkt feedback geven wel niet in zo'n brede vorm. Misschien werkt het alleen op kleine fora of op afgesloten schrijfgroepen van een beperkt aantal mensen? Ik zal er eens mijn gedachten over laten gaan, maar feit is dat proeflezen ooit bedoeld is als een extraatje en nu het meeste aandacht van mij vraagt van het hele forum. In negatieve zin (corrigeren, bijsturen etc).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Laten we proberen weer terug on-topic te komen. Tantebetje heeft in haar beginpost geen namen genoemd: het draait hier niet om een of meerdere concrete forumleden (wie de schoen past, trekke hem aan), maar om de vraag hoe een FB-ontvanger omgaat met scherpe kritiek.
Dank je Zjaan. Ik lees hier een levendige en af en toe boeiende discussie over het geven van feedback, maar daar ging de vraag niet over. De vraag ging over het ontvangen van scherpe kritiek.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, Als proeflezen verdwijnt en iemand stelt een inhoudelijke vraag, hoe kunnen de andere forumleden hier dan goed op reageren? Als je een beetje weet hoe iemand schrijft dan kan je ook betere adviezen geven toch? Denk er ajb nog even over na.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze hele begintopic heeft mi helemaal niets met proeflezen te maken, maar met discussies die elders op het forum de mist inliepen en we weten allemaal best welke. Ik heb meegelezen en mijn tong afgebeten om me niet te verlagen en geëmotioneerd te worden, maar nu proeflezen ter discussie wordt gesteld wil ik toch even mijn mondje roeren. Ik heb proeflezen momenteel niet meer nodig, omdat ik mezelf een schrijfpauze heb gegeven, maar ik heb veel aan dat forum onderdeel gehad. Ik pleit ervoor dat proeflezen blijft bestaan om startende schrijvers op weg te helpen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat ben ik eigenlijk niet met je eens, Dries. Ik zie proeflezen nog steeds als een extraatje. Veel mensen hebben er baat bij. Mensen die niet willen reageren, hoeven dit toch niet? Je haalt wel heel veel weg als je dit doet. Denk ik. Het krijgt nu te veel aandacht maar dat komt niet door de mensen die iets plaatsen of proeflezen. Het is een incident. En zoals meestal het geval is, verwatert dit ook wel weer. Die paar keren dat ik iets heb geplaatst, heb ik als heel zinvol ervaren.