Start » Forum » Word 2007: eerdere word-versies lezen?

Word 2007: eerdere word-versies lezen?

14 reacties [Laatste bericht]
Maud
Laatst aanwezig: 10 jaren 51 weken geleden
Sinds: 28 Aug 2008

Word 2007: eerdere word-versies lezen?

Hoi allen,

Ik heb net een nieuwe laptop aangeschaft waar de nieuwe Microsoft Office instrumenten uit 2007 opzitten.
Nu heb ik een vraag waar ik zelf het antwoord niet op weet: stel ik maak in Microsoft Word 2007 een briefje en verstuur deze via de mail naar een computer met Microsoft Word uit een ander jaar, niet 2007. Is dit berichtje dan te lezen of moet ik oudere Microsoft Office dan ook op mijn computer installeren om ook berichtjes van oudere versies te lezen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Groet, Maud

Reacties

€line
Laatst aanwezig: 9 jaren 35 weken geleden
Sinds: 28 Feb 2008

Om te beginnen: Ja, je kunt oudere Word-versies lezen.

Ten tweede: Ja, ze kunnen ook jouw documenten lezen ALS je ze op de juiste manier opslaat. Dat doe je als volgt.
Je gaat naar het rondje wat links boven aan staat. Dat is de vervangende button van 'bestand' uit het oude Word.
Je klikt erop en gaat dan met je muis naar 'opslaan als...' Vervolgens zie je in het rechtervak in een rijtje staan: Word 97-2003 document. Als je daarop klikt, kan iedereen naar wie je het ook stuurt, het lezen.

Misschien ziet het er een beetje verwarrend uit, maar ik hoop dat je eruit komt wink

"Men moet zo weten te schrijven, dat de lezer zich verbeeldt dat de gedachten bij hemzelf zijn opgekomen."
Quintilianus

Ajstinad
Laatst aanwezig: 4 jaren 19 weken geleden
Sinds: 7 Jun 2007

Als je 'opslaan als' doet en het document als Word 97-document opslaat ( .doc ) dan kan iedereen het lezen.
Als je het standaard opslaat, dan wordt het een .docx-document en dat kan inderdaad niet door lagere wordversies worden gelezen (en is een bekend 'probleem').
Ik heb hem standaard op opslaan als .doc staan, hoewel ik nu een evaluatieversie gebruik en straks 'gewoon' weer terugga naar Word 2002.

Groetjes van Ajstinad

€line
Laatst aanwezig: 9 jaren 35 weken geleden
Sinds: 28 Feb 2008

Wat ik er wel bij moet vertellen is dat, wanneer je het document opslaat onder 97-2003 bestand en je hebt zelf Word 2007, het meer ruimte inneemt op je harde schijf.
Vraag me niet waarom en hoe dat komt... de praktijk heeft het bewezen.

"Men moet zo weten te schrijven, dat de lezer zich verbeeldt dat de gedachten bij hemzelf zijn opgekomen."
Quintilianus

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 20 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

opslaan als 97-2003 bestand en dan kunnen anderen dit ook lezen.

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

Eliesje
Laatst aanwezig: 4 jaren 15 weken geleden
Sinds: 13 Jul 2008

Ik heb inmiddels Word 2008 en een MAC en heb nog wel wat moeite om bestanden zo op te slaan dat iedereen ze kan lezen cry baby Ook het sjabloon van mijn werk (hoe een lesboek opgemaakt wordt) werkt hier niet op, ik krijg allemaal Griekse tekens. Grieks! Why?

Trenne dich nie von deinen Träumen.
Wenn sie verschwunden sind, wirst du weiter existieren,
aber aufgehört haben zu leben.

Jans
Laatst aanwezig: 1 jaar 13 weken geleden
Sinds: 23 Dec 2004

Eliesje, ik heb precies hetzelfde probleem met word 2008 op MAC. Ik verzend documenten nu maar als pdf (dat gaat dan weer wel ontzettend eenvoudig).

Jans

Ik zie in mijn word nu ineens ook dat je het kunt oplsaan onder
97-2003 en 97-2004 (ik zie dat voor MAC is).

Brengt me trouwens op een andere vraag. Mag je ervan uitgaan dat uitgevers/redacties de nieuwste versies hebben?

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 50 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Jans, nee, net als veel andere bedrijven lopen redacties nogal achter wat betreft soft- en hardware (en de kennis daarover).

Eliesje, je zou Open Office kunnen proberen.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

rietje

Nee denk ik Jans. Althans ik sla het script altijd op in 97-2003 als ik het opstuur. Dan weet ik zeker dat ze het kunnen openen.

Jans

Thanks, dan zal ik dat ook voortaan maar doen. Ik heb er echt nooit over nagedacht. Gewoon opgeslagen en verstuurd. Maar laatst hoorde ik van iem dat ze mijn bestand niet kon openen.
Goed dat dit topic er is!

Leo
Laatst aanwezig: 17 weken 1 dag geleden
Sinds: 5 Jan 2006

Met iets meer moeite kun je met Word 2003 ook 2007-bestanden lezen. Op de site van Microsoft kun je een converter vinden die het zelfs mogelijk maakt om met 2003 bestanden in 2007-formaat op te slaan.
Ik werk ermee en het gaat prima.

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 9 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Ik vind het behoorlijk irritant dat oudere versies geen 2007 kunnen lezen (kunnen ze niks aan doen, weet ik). Dan moet ik hele tijd eraan denken om het anders op te slaan.

Maud
Laatst aanwezig: 10 jaren 51 weken geleden
Sinds: 28 Aug 2008

Mensen, hartstikke bedankt!

Ik ga het meteen uitproberen en als het alsnog niet lukt weet ik tenminste waar ik terug kan keren wink

Bedankt!

Groetjes maud

rietje

DAt gaat vast prima lukken. Succes ermee!

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Schrijfboek cadeau? Nu gratis bij een abonnement op Schrijven Magazine!

Neem een abonnement op Schrijven Magazine!

Maak je keuze!