Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leeftijd vermelden in begeleidende brief

Stel, ik denk dat mijn leeftijd de kans op publicatie bij een reguliere uitgeverij verkleint. Mag ik hem dan simpelweg 'vergeten' in de begeleidende brief (en als de uitgeverij achteraf vraagt hoe oud ik ben, eerlijk antwoorden)? Ik vind het zelf niet zo netjes, maar aan de andere kant ben ik wel bang dat het uitgeefwereldje niet vies is van leeftijdsdiscriminatie en dat mijn manuscript daardoor meteen op de stapel 'retour' belandt. Wat denken jullie? Er was volgens mijn zoekopdracht nog geen specifiek topic over dit onderwerp.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het gek om gegevens achter te houden. Je doet toch een cv bij je begeleidende brief? Daar staat dan toch sowieso je geboortedatum in?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé Spirit, ik heb jouw discussie met Schli in een ander topic een beetje gevolgd en weet dus wat aan deze vraag vooraf is gegaan. Ik vond jouw redenen waarom je je leeftijd wél had vermeld zo gek nog niet, maar ben het met je eens dat er een grote kans bestaat dat je manuscript daardoor op de stapel 'retour' belandt. Als ik eerlijk ben, vind ik dat je in dit geval hem in eerste instantie niet hoeft te vermelden. Ze zullen het hooguit vreemd vinden dat je er niet bij hebt gezet hoe oud je bent, maar zullen gewoon denken dat je het vergeten bent. Je manuscript heeft dan (denk ik) meer kans om gelezen te worden en als ze dan doorhebben dat je zo gek nog niet schrijft (dat is een understatement, ik vind je ontzettend goed, wordt er haast jaloers van ;) ) en besluiten te onderzoeken wat ze met jou kunnen, is er nog tijd genoeg voor jou om ze te vertellen dat je 15 bent. Ze zullen ongetwijfeld nog meer onder de indruk zijn. Ook dan heb je natuurlijk nog kans dat ze besluiten het tóch (nog) niet uit te geven omdat ze je te jong vinden, maar je manu heeft een eerlijke kans gekregen en wie weet willen ze het wél uitgeven als je wat ouder bent en/of houden ze contact. :)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het eens met Scarlet. Ik wist niet dat je zo jong was Spirit. Je schrijfstijl is die van een volwassene. Laat je leeftijd in de begeleidende brief maar iets zijn waar de redacteur naar moet raden. Wat en hoe je schrijft is belangrijker dan je leeftijd.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan de andere kant kun je je afvragen of je uberhaupt wel in zee wil gaan met een uitgever die blijkbaar zo oppervlakkig selecteert dat je leeftijd een probleem is.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit, misschien een beetje off-topic, maar schrijf jij voor volwassenen of voor kinderen? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat ook een rol speelt bij de keuze wel/niet vermelden van je leeftijd. Ze nemen een 15-jarige die beweert een boek voor volwassenen te hebben geschreven vast niet erg serieus.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou het niet handig zijn als je zo jong al (zo goed) schrijft aan een (betrouwbare) schrijfcoach te beginnen? Ik kan me namelijk voorstellen dat iemand van 15 nog niet precies weet wat de wereld allemaal te bieden heeft, je kunt in ieder geval in veel situaties nog niet spreken uit ervaring. En zaken als mensenkennis en het op een gezonde wijze ontwikkelen van je talent zijn heel belangrijk in het leven.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@M: Daar hoef ik me geen zorgen over te maken, ik heb namelijk geen cv. :D @Scarlet: Ja, dat klinkt wel als een leuk scenario. :) Thanks voor je complimentje. Ik zit nu wel met één vervelende gedachte in mijn hoofd: Als ze geïnteresseerd zouden zijn in het ms en dan mijn leeftijd vragen en die vervolgens horen... Misschien besluiten ze het dan wel af te wijzen. Dan is een afwijzing op voorhand toch handiger. Over je tweede berichtje: Jeugd/Young Adult, geen volwassenen dus. :P @Richard: Oh, als mijn stijl volwassen is, val ik daarmee in elk geval niet zo snel mee door de mand. @Micha: Ja, dat had ik zelf ook al bedacht, maar ik kan me ook wel voorstellen dat een uitgever het beeld heeft dat alles van iemand van 15 bagger is en de manuscripten van mensen van die leeftijd meteen op 'retour' legt. Het is niet netjes, maar als ik zakelijk denk, kan ik het me wel voorstellen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
FS, ik lees je reactie nu pas. Ik heb vrij veel mensenkennis hoor, en inderdaad heb ik minder levenservaring dan een ouder iemand, maar ik kan wel in de huid kruipen van mijn personages. Ik wil gewoon de gok wagen bij een (of meerdere...) uitgever(s). De behoefte aan een schrijfcoach heb ik niet, ik leer door ervaring en fouten van anderen (en mezelf). Denk jij dat ik het kan maken mijn leeftijd niet te noemen in een begeleidende brief?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat het manuscript gewoon voor zichzelf spreken. Dat is echt genoeg. Ik heb zoals meerderen hier denk ik, het diepduistere gevoel dat jij er toch wel komt :) ! Een begeleidende brief is geen CV. In de brief hoeft niet te staan waar je geboren bent en wanneer. De uitgever interesseert zich echt alleen maar voor het manuscript en daar hoort de brief ook over te gaan. Bij Het Telefoontje wilde mijn uitgever pas weten hoe oud ik was. Het maakte hem geen jeweetwel uit, maar puur uit nieuwsgierigheid. Even algemeen gezegd, ook voor anderen: een goed manuscript verkoopt zichzelf. De uitgever die een echt goed manuscript laat liggen op grond van de leeftijd van de schrijver moet nog geboren worden.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt geen cv? Iedereen kan toch een cv samenstellen? Je persoonlijke gegevens staan er o.a. in. Die heb je toch wel?!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit, ja, natuurlijk heb je kans dat ze het alsnog op je leeftijd afwijzen om o.a. de redenen die jij al eerder noemde in het topic over jong een boek uitbrengen, maar misschien vinden ze je wel zo veelbelovend dat ze bereid zijn in je te investeren. Met de juiste coaching, wat meer ervaring en wat jaartjes erbij kunnen ze dan alsnog dit of een ander manuscript van jou uitbrengen. Ik vermoedde al dat je Young Adult schrijft. Het lijkt me dat uitgeverijen het wel leuk vinden om een boek voor tieners uit te brengen dat ook geschreven is door een tiener. Om even in de Fantasy te blijven, je kent de serie Eragon toch wel? Als ik me niet vergis heeft Christopher nogwattes dat boek op zijn 16de (? - in ieder geval op jonge leeftijd) geschreven en dat boek is ook uitgegeven ondanks of misschien juist dóór zijn jonge leeftijd. Ik zeg niet dat dat een goede reden is om gepubliceerd te worden, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat - een boek. En volgens mij was je het er wel mee eens dat je een jonge leeftijd flink kunt uitbuiten. Natuurlijk hoop je dat je leeftijd uiteindelijk geen issue blijkt en dat er puur naar je manuscript gekeken wordt (hoewel ijdele hoop) en dan val jij echt niet door de mand. Ik ben het met Richard eens dat je de schrijfstijl van een volwassene hebt en zoals ik al eerder zei, je bent echt keigoed - en dat zeg ik alleen als ik het ook écht meen. Ik heb het idee dat ik nog veel van je kan leren op bepaalde vlakken en zie jou als een grote concurrent omdat we hetzelfde genre schrijven (hoewel we dus niet dezelfde doelgroep hebben) en jij wel al een manuscript af hebt. Hoe dan ook, ik wens je veel succes, jij komt er wel. :) Ps. Heb je trouwens nog wat gehoord van de uitgever waar je je manuscript naar toe had gestuurd? Puur uit nieuwsgierigheid.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@M:
Een curriculum vitae (mv: curricula vitae, Latijn voor levensloop) of kortweg cv (kleine letters, geen puntjes tussen afkorting) is een document waarin iemand een samenvatting van zijn leven geeft, met name wat betreft behaalde diploma's en werkervaring. Een cv wordt bijvoorbeeld gebruikt bij sollicitaties.
Ik heb nog geen diploma's of werkervaring (nou ja, ik denk niet dat een uitgever blij is met 'oppassen' of 'studiecoach' of iets in die richting), dus heb ik geen cv. Als ik er eentje ga samenstellen ben ik heel snel klaar en ik denk niet dat ik mijn kansen daarmee vergroot. :P @Wiske: Als meerdere mensen geen leeftijd benoemen, zal het bij mij niet eens opvallen. Nog een argument om het te doen. :P @FS: Nog iemand die doen zegt. Hm, ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Waarom ook niet? En bedankt voor de link, allemaal logische info. Ik vind dat Kluitman nog heel tolerant is vergeleken bij andere uitgeverijen... @Scarlet: Paolini was 15 toen hij begon met Eragon en 18 toen hij het afrondde. Zijn ouders hadden wel contacten in de uitgeefwereld, dat wil natuurlijk ook wel eens helpen. Eerst had hij het in eigen beheer uitgegeven (als ik het me goed herinner) en vervolgens is hij tijdens zijn 'promotietour' opgevallen. Ja, dat zijn ook voordelen van jong zijn. Misschien zet ik op de laatste pagina wel neer 'P.S. Ik ben vijftien jaar'. :D En je maakt me verlegen, haha. Ik beschouw jou juist als 'concurrente', omdat jij zo ongelooflijk boeiend schrijft. Jij gaat er ook wel komen, dat weet ik zeker. Van die uitgeverij heb ik niets meer gehoord na het beantwoorden van mijn mails in augustus(in april had ik het ms opgestuurd). Ik denk dat ze me vergeten zijn, of dat er iets fout is gegaan bij de post of iets in die richting (of dat het niet zo'n nette uitgeverij is, maar dat zal ik niet te snel roepen). Het maakt me niet meer uit. De nieuwe versie van mijn ms is veel beter dan de oude. En nu weet ik nog steeds niet of ik mijn leeftijd er wel of niet bij ga zetten, want ik kan het ook uitbuiten. Ligt er maar net aan hoe degene die het gaat lezen het bekijkt.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je je leeftijd niet noodzakelijk hoeft te vermelden in je begeleidende brief. Als ze geïnteresseerd zijn in je manuscript zullen ze je naar je leeftijd vragen, en dat je (net als ik) 15 bent, zal voor hun in het voordeel werken. Denk aan de publiciteit, iemand van 15 schrijft een succesvolle bestseller? Veel mensen zeggen ook dat je een geweldige schrijfstijl hebt, heb je soms verhaaltjes bij proeflezen? Want ik zou ze graag willen lezen. Verder vind ik het geweldig dat er leeftijdgenoten zijn met zulke passie voor schrijven.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat zijn ook voordelen van jong zijn. Misschien zet ik op de laatste pagina wel neer 'P.S. Ik ben vijftien jaar'.
:lol: Dat lijkt me een goede oplossing.
Je maakt me verlegen, haha. Ik beschouw jou juist als 'concurrente', omdat jij zo ongelooflijk boeiend schrijft. Jij gaat er ook wel komen, dat weet ik zeker.
Nou lekker dan, we beschouwen elkaar als concurrenten en worden verlegen van elkaars complimenten. :D We hebben allebei onze sterke punten en die liggen op andere vlakken. Laten we hopen dat we er inderdaad allebei komen en anders hebben we in ieder geval plezier gehad in het schrijven. :)
Van die uitgeverij heb ik niets meer gehoord na het beantwoorden van mijn mails in augustus (in april had ik het ms opgestuurd). Ik denk dat ze me vergeten zijn, of dat er iets fout is gegaan bij de post of iets in die richting (of dat het niet zo'n nette uitgeverij is, maar dat zal ik niet te snel roepen). Het maakt me niet meer uit. De nieuwe versie van mijn ms is veel beter dan de oude.
Jammer, maar je hebt gelijk. Gewoon de herschreven versie naar een andere uitgeverij opsturen. :nod:

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Amélie, het vervelende is dat er zowel voor- als nadelen aan 'jong zijn' zitten. Sommige uitgevers kijken naar de voordelen, maar anderen zullen zeker de nadelen het zwaarst vinden wegen. Haha, 'geweldig' zegt niemand, hoor. Ik heb inderdaad stukjes bij proeflezen staan. Als je er gaat kijken: verwacht niet te veel. :P Jij hebt nog niets bij proeflezen staan, toch? Oké, ik ga weer even ontopic, want ik dwaal om één of andere reden constant af. :P @Scarlet: Ik heb dé oplossing: de begeleidende brief in het midden van het manuscript neerleggen. Moeten ze verplicht de 1e 100 pagina's lezen om hem te vinden, haha. :D Nee, dat ga ik niet doen, ik denk niet dat een uitgever dat waardeert. Ik zit nog steeds in het dilemma. Grrr. En zo is het: als we er niet komen, hebben we in elk geval plezier.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Soms is het verstandig om je leeftijd niet te noemen. Uiteindelijk gaat het daar niet om. Wel willen ze altijd weten waarom je uitgerekend naar die uitgeverij schrijft. Ook zo'n onzinvraag. Ja, omdat je denkt dat je ms daar natuurlijk past. Vertel gewoon in het kort dat je een verhaal hebt geschreven over.... Daarna geef je een duidelijke samenvatting en hoop je op een positief antwoord. In een eerste brief hoef je niet alles bloot te geven. Zijn ze geïnteresseerd, horen ze het later wel.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertel in je cv dat je een jonge schrijfster bent (zonder een leeftijd te noemen), Je bent een grassprietje, dat gelukkig nog niet gemaaid is.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit mijn leeftijd in een begeleidende brief gezet. Ik heb ook nog nooit een cv meegestuurd. Waarom zou je dat doen? Mijn begeleidende brief gaat over het boek en over de doelgroep en de mogelijkheden die ik voor het boek zie enzovoort. Als ze je uitnodigen (wat lang niet altijd het geval is, soms doen ze alles per mail) kun je nog altijd zeggen: ik neem even een van mijn ouders mee want ik ben helaas nog niet tekeningsbevoegd :D

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft je leeftijd niet te vermelden; het is niet verplicht en ik vind niet dat je iemand belazert door het niet te doen (dat een redacteur er wellicht vanuit gaat dat de auteur volwassen is, is in deze niet jouw verantwoordelijkheid). Bovendien geloof ik niet dat een uitgever een aanbod om een manuscript uit te geven achteraf intrekt omdat de auteur jong is. Dat weet ik ook uit ervaring. Misschien ziet hij het zelfs als een pluspunt, zoals hierboven al gezegd werd, maar dat weet je niet van tevoren. Of je het in je begeleidende brief vermeldt of niet hangt ervan af of je jezelf als "jonge" schrijfster wil profileren, met alle positieve of negatieve gevolgen van dien. Je lokt een zuiverder oordeel uit als je het niet doet. Een uitgever zal jouw manuscript dan hetzelfde beoordelen als alle andere en je niet een streepje vóór geven, danwel onderop de stapel leggen, op basis van je leeftijd. Ik denk dat het voor jou de vraag is wat je eigen standpunt hierin is, zonder alvast vooruit te denken voor de uitgever. Hoe wil je jezelf neerzetten?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Scarlet: Ik heb dé oplossing: de begeleidende brief in het midden van het manuscript neerleggen. Moeten ze verplicht de 1e 100 pagina's lezen om hem te vinden, haha.
:D Ik zou willen dat ik een kant-en-klaar antwoord had, maar het is erg moeilijk. Op dit moment zou ik zeggen: niet doen, dat komt wel als de uitgever interresse heeft. Maar ik weet dat het heel anders is als je zelf voor die keuze staat, het is zo'n belangrijke beslissing... Misschien om en om, uitgeverij 1: wel, uitgeverij 2: niet, uitgeverij 3: wel, uitgeverij... Of een bloem plukken en blaadjes eraf trekken. :p Nee, dat zijn onzinsuggesties, je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. :) Wat dacht je van deze: Waar een wil is, is een weg

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja: Gewoon een flinke dosis geslijm :D @eigen: Hm, ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat ik mijn leeftijd wel of niet moet melden en niet iets ertussenin. @Zjors: Oké, dat versterkt mijn beeld dat het niet opvalt als je je leeftijd weglaat. Hihi, ik zou het gezicht van een uitgever wel eens willen zien als hij iemand uitnodigt het contract te komen tekenen en dan "O, dan breng ik mijn ouders wel even mee, want ik mag zelf nog geen contract tekenen" als reactie krijgt. :P @Jamie: Lastige vraag... ik wil eigenlijk alleen zorgen dat het manuscript gelezen wordt, dus ik vertel zo min mogelijk over mezelf. Als ik mijn leeftijd niet noem, kan ik ook niet vertellen dat ik bij de schoolkrant zit of een schrijfwedstrijd op school heb gewonnen of iets in die richting, dus dan valt er heel veel weg. @Scarlet: Het is gewoon die onzekerheid. Wat gebeurt er als ik mijn leeftijd noem? Wat gebeurt er als ik hem niet noem? Het voelt allebei raar aan, alsof ik de uitgever uitdaag of bedrieg. Misschien is een bloem zoeken die dit herfstweer overleefd heeft nog niet eens zo'n gek idee...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie ook niet in waarom je je leeftijd zou moeten vermelden. Als ik ook maar het geringste vermoeden had dat het mijn kansen zou verkleinen, deed ik het ook niet. Volgens mij zou het best eens fout uit kunnen pakken als ze je leeftijd weten voordat ze je manuscript gaan lezen. Zeker weet je dat niet, maar als ik jou was zou ik het risico niet nemen. Als je manuscript in de smaak valt en een uitgever hoort achteraf hoe jong je bent, dan kan dat minpunt heel goed meteen een groot pluspunt worden. Ik vind absoluut niet dat je de zaak bedot als je het zo speelt. Het tegenovergestelde kan ook spelen. Ik ben zo ongeveer vier keer ouder :D en dat is volgens mij ook niet in elk genre en bij elke uitgever een aanbeveling. Maar ergens geldt daarvoor hetzelfde. Ik geloof niet dat een uitgever me snel om mijn leeftijd alleen af zal schrijven. Toch vermeld ik voor de zekerheid mijn leeftijd alleen als ze me daarom vragen. Mijn leeftijd heeft in elk geval niet verhinderd dat dit jaar mijn eerste jeugdboekje uitkomt. :) Dat vind ik een van de mooiste dingen aan schrijven. Je schrijft met je geest en niet met je lichaam (nou ja, een heel klein beetje dan :rolleyes: ) en uit datgene wat aan die geest ontspruit kunnen ze blijkbaar lang niet altijd je leeftijd afleiden. :p

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi Spirit, Mijn ervaring is dat je helemaal geen leeftijd oid. hoeft te vermelden. Misschien is het in mijn geval gewoon puur mazzel, en ik was nog heel erg groen in de uitgeverswereld. Nadat ik mijn manuscript aan een aantal proeflezers had gestuurd en terug had gekregen, heb ik het herschreven verhaal gewoon verstuurd per mail, naar een uitgever die voor mijn gevoel het soort boeken in het fonds had. Een heel kort mailtje met daarin slechts dat ik een verhaaltje had geschreven over adoptie en waar het verhaaltje over ging. Geen leeftijd, geen CV, geen werkervaring en diploma's enz. Niet veel later kreeg ik het bericht dat ze verder wilden gaan met mijn manuscript. Ze wisten nog niets over mij, dat kwam later pas toen ik mijn gegevens moest doorgeven en toen ik het gesprek had met de uitgever. Misschien zijn je kansen kleiner, maar zo kan het dus ook gaan. Kortom, volgens mij gaat het om het manuscript en niet om je leeftijd.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, de bovenstaande reacties zijn duidelijk. Ik zet er geen leeftijd in. Dankjulliewel! :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie niet in waarom iemand zijn/haar leeftijd, sekse, studies, werkervaring zou moeten vermelden bij het insturen van een eerste manuscript, tenzij die gegevens relevant zijn. Het gaat immers in eerste instantie om de inhoud van het boek. Misschien wordt er achteraf wél gekeken naar interessante of juist slechte kwaliteiten qua marketing (Meisje Van Twaalf Schrijft Succesroman, Tachtigjarige Opa Schrijft Fantasy, Het Dagboek Van Een Serieverkrachter). Het leuke is volgens mij juist dat je je eventueel kunt verschuilen achter een pseudoniem en je eigenschappen en interesses wat kunt verbloemen of interessanter maken - tenzij je historische werken schrijft, dan zijn je studies, leeftijd, diploma wel belangrijk voor de verkoop.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit, heb je eigenlijk nog bericht gehad op je vorige inzending naar een uitgeverij? Ik meen me te herinneren dat je bij je aanmelding op het forum vertelde dat je manuscript bij een uitgeverij lag. Of ben ik nu veel te nieuwsgierig? :D (En ik ga off topic, besef ik nu...)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dahlman: Nou ja, een andere identiteit aannemen in een begeleidende brief is misschien niet het slimste wat je kunt doen... Stel dat je boek wordt uitgegeven, dan komt het natuurlijk uit. @Peregrine: Ik heb helemaal niets meer gehoord. Ik had mijn leeftijd bij die uitgever wel vermeld, dus misschien durven ze me geen afwijzing te sturen omdat ze denken dat hij mijn leven verpest, of misschien is er iets foutgegaan bij de post, of misschien is het niet zo'n nette uitgever... Ach ja, nu heb ik een manuscript dat ik heel erg verbeterd heb om op te sturen naar andere uitgevers. :)