Start » Forum » Tips om een "ruwe bolster" type te tonen

Tips om een "ruwe bolster" type te tonen

16 reacties [Laatste bericht]
jeri
Laatst aanwezig: 1 jaar 51 weken geleden
Sinds: 19 Aug 2009

Tips om een "ruwe bolster" type te tonen

Hoi,

Hoe toon je de koelheid/eigenwijsheid van je hoofdpersoon?
Anders gezegd, hoe toon je de ruwe bolster van een persoon?
Mijn hoofdpersoon is iemand die niet veel van de maatschappij moet hebben. Hij doet zijn eigen ding en niemand hoeft zich daar mee te bemoeien.
Hoe toon je dat?
Iedere tip is welkom.

Om een paar film voorbeelden te geven:
- Kevin Costner in Waterworld is ook een soort "ruwe bolster" type
- Elionor (Emma Thompson) in Sense and Sensebility zag ik van de week is ook iemand die een binnenvetter is en weinig zegt. Toch spreekt ze erg aan, terwijl haar zus (die Kate van de Titanic film) het hart op de tong heeft liggen.
- Gladiator met Russel Crowe: In de scene dat hij alle andere gladiatoren dood en dan naar de mensen zijn zwaard gooit en roept:"Are you not entertained? Now, Are you not entertained." En vervolgens loopt hij verveeld de arena uit.
- Robert de Niro in diverse films

Gr,
Jeri

Reacties

sgoojur
Laatst aanwezig: 8 jaren 5 weken geleden
Sinds: 28 Sep 2009

De houding. Breed lopen? Biceps steeds aanspannen. Minachtende keel geluiden maken als iemand iets zegt. Harde stem. Niets aannemen van anderen. Op de voorgrond treden. Nors?
xas

De Aarde is het gekkenhuis van een andere planeet
(Deze uitspraak is van ...?)

Ka Sha Gan
Laatst aanwezig: 4 jaren 22 weken geleden
Sinds: 13 Mrt 2009

Hoe minder beschreven, hoe beter. Kort maar krachtig.
Net als zijn uitspraken. De manier waarop hij praat en wat hij dus zegt.

Geen ellenlange beschrijvingen, zoiets als: 'zijn tanden knarsten', kan al heel veel duidelijk maken. smile

Welkom in mijn Verwoeste Land, de reconstructie is bijna voltooid.
Het wordt sensationeel! Het zal de ogen strelen.
Evenals dat het onrust baren zal...

Ceridwen
Laatst aanwezig: 28 weken 4 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Misschien wel nergens de humor van inzien, maar wel humor hebben. En natuurlijk uiterste rechtvaardigheid bezitten!

Suma
Laatst aanwezig: 6 dagen 20 uren geleden
Sinds: 6 Sep 2007

Een minachtende oogblik tone bij alles wat sociaal gewenst is.

Geef woorden aan gedachten.

Four Seasons
Laatst aanwezig: 7 weken 1 dag geleden
Sinds: 29 Apr 2008

Bij een ruwe bolster denk ik aan een beetje een koele zakelijke man, die alleen wat zegt als het nodig is, zijn ware gevoelens aan (bijna) niemand toont en alleen doet wat hij moet doen. Geen energie verspillen dus.

Liedje dat op hem slaat: I can't make you love me.

Eigen wijsheid is ook wijsheid.

jascha
Laatst aanwezig: 5 weken 3 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Ruwe bolster blanke pit

Hij denkt anders over
bepaalde dingen
hij is een ruwe bolster
blanke pit

Hij kan soms een grote
mond geven
maar is iemand waar een
klein hartje in zit

Hij doet heel brutaal
en heel stoer
hij is een ruwe bolster
blanke pit

Je moet hem eerst
leren kennen
geef hem ook die kans

Als je niet die moeite
wil nemen
dan heb je ook geen recht
van spreken
dat is wat ik vind althans

Ruwe bolster blanke pit
iemand waar veel liefde in zit

Geef hem de tijd om te laten
zien hoe hij werkelijk is
hij is een kanjer....
hij is echt niet mis

Zomaar een gedichtje van internet geplukt

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Fijn dat je de schrijver van dat gedicht ook credit geeft door zijn naam te vermelden, jascha...

Wat het topic betreft, als je al die voorbeelden uit films al hebt, kun je daar toch uit afleiden hoe je zoiets beschrijft?

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 36 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010

Iemand die alles in twijfel trekt, die niets zomaar aanneemt. Snel geïrriteerd over gebeurtenissen die hem afsnijden van de weg die hij is ingegaan. Iemand die sterk gericht is op de eigen ervaring, tegenover theorieën, normen en waarden. Vaak vrij van of weinig last van schaamte, schuld en angst. Met het karakter kun je verder alle kanten uit. Teruggetrokken/prominent aanwezig, mooi/lelijk, zachtaardig/hard enz.

jascha
Laatst aanwezig: 5 weken 3 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

@ M: Er stond verder niets bij. Het kwam van een gedichtensite.

jeri
Laatst aanwezig: 1 jaar 51 weken geleden
Sinds: 19 Aug 2009
MichaM schreef:

[...]
Wat het topic betreft, als je al die voorbeelden uit films al hebt, kun je daar toch uit afleiden hoe je zoiets beschrijft?

Beschrijven misschien nog wel van wat ik zie. Maar juist hoe je je karakter inhoudelijk weergeeft vind ik moeilijk.
Het effect wat de films bij mij bereiken zou ik graag in taal om willen zetten. Ik voel en zie hun pijn, geworstel, probleem, maar hoe bereik je dat effect bereikt met tekst alleen?

Peregrine
Laatst aanwezig: 25 weken 6 dagen geleden
Sinds: 31 Jul 2009

Je kunt proberen de persoon met wat hij zelf denkt te karakteriseren. Zo is één van mijn hoofdpersonen ook zo'n type dat nogal eigengereid is, zijn eigen gang gaat en zich door niemand de wet laat voorschrijven. Dat laat ik aan de lezer zien door zijn gedragingen, door hoe hij praat (kort en bondig), wat hij zegt (en ook wat hij niet zegt!) en door wat hij denkt. Moeilijk uit te leggen, eigenlijk smile

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007
jascha schreef:

@ M: Er stond verder niets bij. Het kwam van een gedichtensite.

Blijft slordig om de bron niet te melden, zeker op deze site. Hier worden we toch geacht het auteursrecht hoog te houden?

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Jommeke
Laatst aanwezig: 4 jaren 45 weken geleden
Sinds: 13 Mei 2006

Google maar eens op Alpha male...

Wiske
Laatst aanwezig: 1 jaar 38 weken geleden
Sinds: 27 Mrt 2006

Jeri, als jij bij films de pijn en het geworstel van de hoofdpersoon kan voelen, moet je misschien nog eens kijken? Of bedenk zelf hoe een ruwe bolster zich gedraagt (en vergeet de blanke pit niet big grin ).
Wat doet de ruwe bolster als hij buitengesloten wordt? Na een vechtpartij waarbij hij verdomd veel pijn heeft, maar dat niet wil laten merken? Wat doet hij als hij zich eenzaam voelt?
Bedenk, dat een ruwe bolster pas interessant wordt door de blanke pit, dus door de tegenstellingen. dat maakt hem ook menselijk. De ruwe bolster is bijvoorbeeld alleen maar echt lief en is alleen maar echt zichzelf bij zijn vriendin, moeder of beste vriend, vul zelf maar in.
En als je gevoelens precies beschrijft, mist het vaak zijn doel. Dus niet: 'Hij voelde zich eenzaam' maar 'Als een gewond dier trok hij zich achter de struiken terug en rolde zich op zijn slaapmat op. ' Of iets dergelijks. Maar elke ruwe bolster is weer anders. Laat hem denken of hardop in zichzelf praten. Een ruwe bolster mag ook huilen, maar alleen als niemand kijkt natuurlijk.

Wonschik
Laatst aanwezig: 7 jaren 31 weken geleden
Sinds: 16 Jun 2010

Het karakteristieke gedragspatroon dat iemand in verschillende situaties vertoont is goed te beschrijven. In jouw geval "Ruwe bolster, blanke pit" Dikwijls extraverte persoonlijkheden met een goede inborst. Lees eens de Persoonlijkheidsleer van Carl Gustav Jung. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan film voorbeelden. Film is nep.

Dertig jaar op zee.
Dat is met geen pen te beschrijven.

Hjalmar
Laatst aanwezig: 4 jaren 31 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2007

Korte reacties. Weinig woorden. Kordate acties. Abrupt afbreken van gesprekken.

Hjalmar doet alsof hij kan schrijven op www.dachtikhetniet.nl

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!