Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Regels verspringen

Af en toe heb ik teksten met op bijna elke regel wel een enter. Op zich geen probleem, maar Word 2000 (het programma dat ik gebruik) verspringen die teksten af en toe. Ik ga met de pijltjestoetsen een eindje naar onderen in die tekst, maar wanneer ik een letter typ verspringt de regel soms naar boven of naar onderen. Eén millimeter, soms drie of vier, maar het leidt me wel af, en dat is niet goed. Dit heeft Word 2000 alleen bij teksten met op vrijwel elke regel een enter. Hoe zit dat, is daar iets tegen te doen? En niet zeggen dat ik een andere Word-versie moet nemen, ik hou het op 2000 :P Oef, ik zit deze forumpost te redigeren :confused: ik ga maar weer verder met de echte herschrijf.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dus jij geeft openlijk toe dat je een tien jaar oude tekstverwerker gebruikt? ;) Je hebt tegenwoordig een gratis versie van Word 2007 (met reclame) en Open Office natuurlijk. Misschien is dit gewoon een oduerdomsprobleem en wordt het tijd je tekstverwerker te moderniseren?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jep, op het verspringen na niks mis met die versie en hij werkt uitstekend op Windows 7 :) Nu je het zegt, Open Office heb ik een tijdje geprobeerd en die had dat probleem niet, terwijl ik daar een nog langer stuk had met op elke regel een enter. Mijn probleem is dat ik niet van veranderingen hou/niet met veranderingen om kan gaan, zeker niet veranderingen in het programma waarmee ik schrijf. Daarom vroeg ik ook een oplossing binnen Word 2000, maar als zelfs jij die niet weet :confused:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie je dat alleen op je beeldscherm of ook als je het afdrukt? Druk op Ctrl+Shift+8 en je komt in het onderwaterscherm: staan er niet toevallig andere verborgen tekens waar je het verspringen ziet? (return-haakjes, paragraaf-tekens, sectie-einden o.i.d.) Maar buiten dat: Microsoft ondersteunt Word 2000 niet meer. Had je dit probleem al voordat je naar Windows 7 ging? Zo nee, dan zou ik "werkt uitstekend op Windows 7" herzien.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zit alleen op mijn beeldscherm, als ik de pagina afscroll en er weer naartoe ga, staat alles weer goed. Bij het afdrukken gaat het ook goed, en dingen als die returnhaakjes zijn er niet. Ik denk dat je met je laatste alinea gelijk hebt (hij gaf al een rare melding bij het installeren van Word 2000, de helpfunctie zou niet kunnen werken maar die werkt dus wel) en ik moet het gewoon maar accepteren, als ik Word 2000 wil blijven gebruiken :nod: Dank jullie :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, Waus. Dat is wel een heel oud programma, hoor. Heb jij nooit problemen met het doorsturen en ontvangen van Worddocumenten dan? Het klinkt alsof de tekst op een automatische instelling staat, net als uitlijnen bijvoorbeeld. Maar het kan ook de ouderdom zijn ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan ook slecht tegen veranderingen voor wat betreft mijn "schrijfprogramma". Zo heb ik heel lang met Work gewerkt, maar na twee manuscripten per hoofdstuk steeds naar mijn Mac te hebben moeten doorsturen om daarop het bestand om te zetten naar pdf, omdat mijn proeflezers geen Work konden lezen op hun computer, heb ik toch de overstap gemaakt naar Word 2003 (Office). En ja, ik heb heel erg moeten wennen, maar nu ben ik heel blij dat ik het heb gedaan. Niet alleen makkelijker om door te sturen naar de proeflezers, maar ook uitgeverijen die manuscripten per mail accepteren vragen eigenlijk altijd het bestand in Word aan te leveren. Grote kans, Waus, dat ze die oude versie dan niet kunnen lezen. Misschien moet je toch de stap wagen en even doorbijten :D Zodra je eraan gewend bent, ben je er blij mee, dat weet ik zeker!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
...maar als zelfs jij die niet weet :confused:
Laat dat 'zelfs' maar weg hoor :) Ik werk al sinds 2005 met Open Office, dus aan mij zul je niet veel hebben voor Word-vragen. Probeer eens of het weg is met de spellingcontrole uit? Dat is geen oplossing, maar dat soort verspringingen in lange teksten komt vaak omdat er iets geladen moet worden.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk met Word 2003, en ik heb ook al opgemerkt dat als je entert na een alinea, maar de zin eindigt op het einde van de regel, dat je dan een iets grotere afstand tot de volgende regel krijgt dan de gewoonlijke afstand tussen twee regels die niet op enter eindigen. Dat vind ik wel handig, eigenlijk. Ik weet niet of dat een speciale instelling is, of standaard, maar ik heb het in ieder geval niet met opzet zo ingesteld. Voor zover ik weet, kunnen oudere word-documenten altijd zonder probleem door een nieuwere versie van Word gelezen worden. De nieuwste versie van Word (dan eindigt het bestand op .docx ipv .doc) kan echter niet door oudere versies geopend worden. Op mijn werk, waar we de nieuwste Office hebben (die ik persoonlijk erg slecht vind, zowel word als excel als outlook, dus thuis houd ik het ook liever op 2003), sla ik alle documenten daarom op als .doc, omdat ik weet (sinds de eerste dag dat we die nieuwe versie hadden en ik een paar paniekerige telefoontjes kreeg) dat sommige klanten of leveranciers het anders niet kunnen openen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat raar. Ik werk ook met 2003 maar ik heb dat probleem helemaal niet. Alles houdt gewoon dezelfde afstand. Wel stel ik altijd uitlijnen in, zowel links als rechts, misschien dat het daaraan ligt. Ik dacht ook altijd dat oudere Word-documenten door nieuwere versies gelezen konden worden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Kennisje van me stuurde mij een document in word 2007, die ik met moeite kon openen. Omdat ik er niets mee kon, heb ik het geknipt en geplakt in een 2003 document en na correctie teruggestuurd. Maar haar 2007 versie kon mijn 2003 document dus niet openen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem van Waus doet zich alleen tijdelijk op het beeldscherm voor, niet bij het printen. Ik denk daarom dat het niets met Word-instellingen heeft te maken, maar met de videokaart en de driver daarvan in combinatie met Word. Anders kan het zijn dat er rechts van de cursor nog een groter font is "blijven hangen" (Ctrl + A en dan instellen van de lettergrootte en lettertype en het is weer klaar). Word 2000/2003/2007: als je iets als .docx opslaat is het voor oudere programma's niet te openen. Maar Microsoft geeft wel de mogelijkheid om een bestand als Word 2003 bestand op te slaan met Word 2007. Bovendien is er voor Word 2003 een add-in te downloaden bij Microsoft waarmee je met Word 2003 de .docx bestanden kunt openen (heel handig als je nog niet over kunt of wilt). Word 2007 kan zonder problemen oude .doc bestanden openen, ook al zijn ze van Word 2.0. @ Hekate: dat lijkt me bij de alinea-instellingen van Word te zitten. Niets aan wijzigen als je het nu prettig vind, dat maakt het makkelijker als je naar Word 2007/2010 overgaat. In Word 2007 zitten een aantal onhandige dingen, die voor zover ik er een blik op heb kunnen werpen in Word 2010 verbeterd zijn. Ik zou het overigens vriendelijker vinden van schrijfwedstrijden als ze uitsluitend Open Office bestanden vragen. Dat is voor iedereen gratis, en voor verschillende systemen beschikbaar en met diverse tekstverwerkers compatibel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jascha, het enige probleem is wanneer ik een .docx document krijg, maar even vragen of ik het in .doc mag werkt ook :) @Peregrine, ik durf het nog niet aan, ik typ al jaaaaaaaaaren in Word 2000 en omschakelen, ik weet niet of ik dat wel kan :P @Dries, spellingscontrole uit is het ook niet. En herladen, het verspringen is er al met een halve pagina tekst :confused: Op Vista heeft Word 2000 dat probleem trouwens niet. Dacht ik. Ik weet het niet eens, terwijl op mijn andere laptop dus Vista met Word 2000 zit xD

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben van oud naar nieuw gegaan en heb nu Office 2010 :P In het Engels, maar daar kom ik wel uit :) Geen problemen meer dus met regels die verspringen! http://www.bourgondie.net/tiny_mce/plugins/emotions/images/smiley-cheerleader.gif

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes, Waus! Het zal best even wennen zijn, maar ook wat moet wennen went en straks weet je niet beter meer :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt tegenwoordig een gratis versie van Word 2007 (met reclame)
Waarrrr kan ik die vinden? Of is dat echt die uitgeklede trial-versie? Want dan heb ik er niks aan, die heb ik op mijn netbook zitten.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarrrr kan ik die vinden? Of is dat echt die uitgeklede trial-versie? Want dan heb ik er niks aan, die heb ik op mijn netbook zitten.
Kijk op http://office.live.com. Hier vind je de online suite (gratis) van Microsoft Office 2010. Je hebt hiervoor een Live ID nodig, maar als je al hotmail of messenger gebruikt, is dat waarschijnlijk geen probleem. Je kunt dan nieuwe Word-, Excel- of PowerPoint-bestanden maken en opslaan op de Live SkyDrive. Voordelen: gratis, overal beschikbaar, uitgebreid genoeg voor basic schrijf- en opmaakwerk, altijd back-up voorhanden. Nadelen: alleen bereikbaar via internet (Geen internet = niet schrijven), moderne browser nodig. Groet, Peter.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben van oud naar nieuw gegaan en heb nu Office 2010
Goed zo! Heb je ook geen last van de kinderziekten van Office 2007!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schlimazlnik, jep :) en als ik dan toch over moet, liever 2010 dan 2003 of 2007. Ben ik voor de komende 10 jaar weer onder de pannen :nod:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Word 2000 had je zo'n mooie functie, bij Opmaak > Alinea > tabblad Tekstdoorloop > Zwevende regels (de weduwen en de wezen) voorkomen. Waar staat dat in Word 2010?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarrrr kan ik die vinden? Of is dat echt die uitgeklede trial-versie? Want dan heb ik er niks aan, die heb ik op mijn netbook zitten.
Kijk op http://office.live.com. Hier vind je de online suite (gratis) van Microsoft Office 2010. Je hebt hiervoor een Live ID nodig, maar als je al hotmail of messenger gebruikt, is dat waarschijnlijk geen probleem. Je kunt dan nieuwe Word-, Excel- of PowerPoint-bestanden maken en opslaan op de Live SkyDrive. Voordelen: gratis, overal beschikbaar, uitgebreid genoeg voor basic schrijf- en opmaakwerk, altijd back-up voorhanden. Nadelen: alleen bereikbaar via internet (Geen internet = niet schrijven), moderne browser nodig. Groet, Peter.
Dat kan met google docs ook. Ik wil word omdat je dan twee bestanden naast elkaar open kan hebben en tegelijk kan scrollen. Onmisbaar voor het verwerken van proefleescommentaar. Maar dat heeft de gratis uitgeklede versie op mijn netbook dan weer niet :P

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil word omdat je dan twee bestanden naast elkaar open kan hebben en tegelijk kan scrollen. Onmisbaar voor het verwerken van proefleescommentaar. Maar dat heeft de gratis uitgeklede versie op mijn netbook dan weer niet :P
Maar met Office Live of Google Docs kun je toch gewoon twee browservensters naast elkaar openen en hierin document A (origineel) en document B (met aantekeningen) openen? Dan kun je ze weliswaar niet synchroon scrollen, maar je hebt ze wel naast elkaar in beeld.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar dat synchroon scrollen is nu juist het mooie eraan. Twee naast elkaar kan natuurlijk met zowat elk programma.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben van oud naar nieuw gegaan en heb nu Office 2010
Goed zo! Heb je ook geen last van de kinderziekten van Office 2007!
Ik heb juist Office2007 gekocht om niet met de kinderziekten van Office2010 opgezadeld te worden. De bugs uit 2007 zijn er allang uitgehaald (of op zijn minst bekend). Het was een flinke overstap (had ook nog 2000), maar ben er nu wel aan gewend.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Word 2000 had je zo'n mooie functie, bij Opmaak > Alinea > tabblad Tekstdoorloop > Zwevende regels (de weduwen en de wezen) voorkomen. Waar staat dat in Word 2010?
Niemand? :confused:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, wet van de remmende voorsprong hè? Volgende week moet ik weer werken, dan kan ik eens kijken, maar je kunt ook zoeken op "zwevende regels" en "word 2010". Rechtsonder in de groep van het lint vind je een vierkant met een pijltje (heel klein), als je daar op klikt zou je het gewone venster met het bekende tabblad weer moeten krijgen... of het werkt kan ik pas volgende week zeggen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Word 2000 had je zo'n mooie functie, bij Opmaak > Alinea > tabblad Tekstdoorloop > Zwevende regels (de weduwen en de wezen) voorkomen. Waar staat dat in Word 2010?
Niemand? :confused:
Het staat nog steeds bij opmaak, alinea tabblad tekstdoorloop maar het heet nu zwevende regels voorkomen en regels bijeenhouden. Je kunt ook kiezen of je er een paginaeinde voor wilt, of alles bij de volgende alinea wilt houden. Lastige keuzes.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elk programma heeft een help-functie. Waarom kijken mensen daar nooit als ze iets zoeken?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Micha, omdat ik niet weet hoe het in het Engels heet, en mijn Word 2010 is dus in het Engels. @Simon, gevonden, dank je :nod: