Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

standaardcontracten en filmrechten?

Ik weet niet wat er staat in een standaardcontract. Stel dat je als auteur de filmrechten wilt behouden, waar dien je dan op te letten in het standaardcontract met de uitgeverij? Staat er iets over in, is het weggemoffeld in één of andere zin? Staat er niets over in maar is het inbegrepen... Of ligt het voor de hand dat je als auteur altijd de filmrechten hebt? En behoud je ook de filmrechten nadat het boek vertaald is in bv het Engels?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Er staat volgens mij dat over niet-genoemde vormen van openbaarmaking eerst onderhandeld moet worden met de uitgever.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeanne, dank je zeer voor de link. Ik ga dat aandachtig doornemen. Op het eerste zicht lijkt het niet zo eenvoudig. Ik wist niet eens dat je zo'n modelcontract zomaar kon opslaan. Het geeft me een idee om te zoeken naar het Vlaamse equivalent. Hopelijk is dat ook beschikbaar... Op die manier kan ik me toch min of meer een beeld vormen hoe deze elementen verwoord worden. Dank je Dries,. Ik ga de tekst ontleden. Wat je zegt heb ik in een vluchtige lezing ook opgemerkt. Dus er staat wel degelijk iets over beeldmateriaal in. Ook 'feuilleton en film' heb ik gelezen. Ik denk dat ik al een hele brok heb om me een tijdje zoet mee te houden.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je in eigen beheer uitgeeft houd je de filmrechten zelf. Pod niet altijd, dacht ik.xas

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
In eigen beheer houd je alle rechten altijd zelf he Sgoojur. Daarom heet het eigen beheer ;) En inderdaad, bij POD kan het wel eens verschillen. Dat kan het ook bij reguliere uitgevers die niet het standaardcontract volgen.