Start » Forum » wel niet of niet? - gebruik van wel als nuancering

wel niet of niet? - gebruik van wel als nuancering

17 reacties [Laatste bericht]
Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 17 weken geleden
Sinds: 16 Mei 2008

wel niet of niet? - gebruik van wel als nuancering

Wat vinden jullie dan deze zin? Of beter gezegd: wat vinden jullie van de tweede zin?
Loopt deze goed (genoeg)? Ik ben vooral benieuwd naar het gebruik van 'wel' en 'niet' achter elkaar. In spreektaal gebeurt dat regelmatig, maar stoort dat in schrijftaal?

Ze wist toch hoe hij naar deze reis had uitgekeken? Hoe vaak had hij haar wel niet geschreven over de plaatsen die hij op zijn reis allemaal zou aandoen, over Albi, Lavaur en Castres en over hoe hij daar op zoek zou gaan naar...

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Reacties

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Ik zou 'wel' weglaten. Dat heeft geen functie.

Als ik erover nadenk dan is het raar dat je met 'niet geschreven' zegt dat hij wel geschreven heeft confused Maar dat klopt wel zo, volgens mij.

Bij twijfel: zin omgooien nod

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Zjaan

Tuurlijk: omgooien kan altijd nog. Maar als ik de zin hardop voorlees dan vervuld 'wel' wel degelijk een functie. Alsof het contrast tussen die twee woordjes ervoor zorgt dat de zin aan betekenis wint.

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Ik ga stotteren als het woordje ertussen staat. confused

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Zjaan

Dat past wel bij het personage (die stottert ook), maar niet als ze denkt.

Peregrine
Laatst aanwezig: 25 weken 6 dagen geleden
Sinds: 31 Jul 2009

Mij werd door een redacteur verteld dat de combinatie "wel niet" geen correct Nederlands is. Ik moest het dus ook aanpassen in mijn manuscript blush

ilmrm
Laatst aanwezig: 5 jaren 30 weken geleden
Sinds: 25 Jan 2010

Wat een breinbreker zeg.

Ik heb de volgende bron gevonden:
http://www.seniorennet.be/Pages/Weetjes/taaltip.ph...
Met google. Ik kom niet regelmatig op die site. stick out tongue

Hier staat dat het wel mag omdat 'wel' in dit verband een nuancerende betekenis heeft. 'wel' wordt hier dus niet gebruikt als een tegenstelling van 'niet'.

sgoojur
Laatst aanwezig: 8 jaren 5 weken geleden
Sinds: 28 Sep 2009

Ze wist toch hoe hij naar deze reis had uitgekeken? Zo vaak had hij geschreven over de plaatsen die hij in die streek zou bezoeken. zoals Albi, Lavaur en Castres . Ook had hij verteld hoe hij daar op zoek zou gaan naar...

Twee keer reis / drie keer over !!!!
allemaal zou aandoen? beetje ouderwets taalgebruik.
Ik vind het wel/ niet en deze zin een typische scan-zin, In een boek laat ik mijn ogen erover heen vliegen, maar echt lezen, doe ik 'm niet. xas (dit is lekker Nederlands hihi)

De Aarde is het gekkenhuis van een andere planeet
(Deze uitspraak is van ...?)

Waus
Laatst aanwezig: 7 weken 2 uren geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Je kan ook 'wel' en 'niet' allebei weglaten.

Pluisebol
Laatst aanwezig: 3 dagen 7 uren geleden
Sinds: 10 Mrt 2007

Het mag dan misschien wel geen big grin correct Nederlands zijn, toch wordt het veel gebruikt.

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

Zjaan

Bedankt voor jullie meningen en tips. De link van Ilmrm legt in elk geval heel duidelijk uit welke functie 'wel' in mijn zin vervult (ik heb de titel daarom aangepast). Omgooien en weglaten zijn alternatieven waar ik nog even over na moet denken. Het taalgebruik is misschien wat ouderwets, maar aangezien het verhaal zich in de 16e eeuw afspeelt, vind ik dat alleen maar kloppen.

tantebetje
Laatst aanwezig: 7 jaren 11 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2008

De combi 'wel niet' stoort mij niet in dit stukje tekst. Maar ik zou die zin toch omgooien: hij had haar zo vaak geschreven... Dat leest vlotter. Die voltooid verleden tijd is toch al zo'n remmer.

Betjes Herinnering aan Holland: betjesonnetje.wordpress.com
Over rijm: http://betjesonnetje.wordpress.com/tag/rijm

Janheij
Laatst aanwezig: 4 jaren 15 weken geleden
Sinds: 26 Nov 2009

Los van of het nu wel of géén correct NL is, vind ik het lelijk staan.
En wat Tantebetje hierboven zei, het is zo gemakkelijk te vervangen.

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 36 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010

Ik begrijp meteen wat je bedoelt als ik het lees, maar mooi vind ik het niet.

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 50 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Waus schreef:

Je kan ook 'wel' en 'niet' allebei weglaten.

Dat lijkt mij ook. En dan kun je aan het woord "vaak" gaan morrelen: Hoe zelden/weinig/vaak/dikwijls/frequent/enthousiast... had hij haar geschreven over...?

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Zjaan

Dank voor alle reacties: ik heb de zin omgegooid. Is dit een verbetering?
Ter toelichting: ik heb de herhaling met over laten staan, omdat ik dat exemplarisch vind voor haar manier van denken.

Ze wist toch hoe hij naar deze reis had uitgekeken? Hij had haar zo dikwijls geschreven over alle plaatsen die hij dan zou aandoen, over Albi, Lavaur en Castres en over hoe hij daar op zoek zou gaan naar...

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 16 min 32 sec geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Dan kun je dan ook beter weglaten - het blijkt uit de context dat hij die plaatsen dan (tijdens die reis) zal aandoen.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

aricha
Laatst aanwezig: 7 jaren 3 weken geleden
Sinds: 31 Okt 2006

Ik twijfel. Ik zou het woordje 'dan' er in laten staan. Het past bij de opsomming daarna en het klinkt mooi als ik het hardop lees. Moet er geen dubbele punt achter 'dan' ?

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Schrijven Magazine SUPERAANBIEDING

Korting én 2 cadeaus!

Word nu abonnee!