Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weergeven aanmerkingen als proeflezer

Ik heb maanden geleden mezelf aangeboden om een verhaal van iemand (niet hier) te lezen en opmerkingen en aanmerkingen te maken. Zonder ervaring en zonder techniek. Dus heb ik het verhaal afgedrukt en met de rode bic 'verbeteringen' aangeduid in de afgedrukte versie. Nadien heb ik deze aanmerkingen aangebracht in het ms op pc. Daarbij heb ik er voor gezorgd dat de auteur heel gemakkelijk de originele tekst kon terug vinden. Bv (niet zijn tekst!) Daar alle zeteltjes bezet waren zocht hij een plaatsje in de hoek. Mijn tussenkomst : 'Daar alle zeteltjes bezet waren, (komma) zocht hij een plaatsje in de hoek. Ik schrijf (komma) omdat ik uit ervaring weet, dat over een komma heen gekeken wordt. Nog een voorbeeld : 'De hond plaste tegen de paal en drentelde vervolgens de hoek om. Mijn tussenkomst : 'De hond plaste tegen de paal (schrap en). Vervolgens drentelde hij de hoek om. Bij herhalingen heb ik nu geadopteerd voor (1), (2), (3) enz na elk woord zoals bv terwijl, inmiddels, maar, ... in het ms, voorkomend in één paragraaf. Suggesties van zinnen, plaats ik tussen haakjes achter de originele zin voorafgegaan met 'suggestie'. Heel tijdrovend. Ik zoek dus naar even duidelijke aanmerkingen zodat de schrijver geen twee teksten met elkaar dient te vergelijken maar in het manuscript zeer vlot 'verbeteringen' kan laten of wegwerken en zijn oriineel schrijven behouden blijft. Spellingsfouten verbeter ik zo :bv 'hij houdT'. Ik vind het belangrijk dat een schrijver de frequentie van bepaalde spellingsfouten opmerkt en er aandacht aan kan schenken voor nieuwe schrijfsels. Het is tijdrovend, dus zoek ik naar een vlottere techniek en vraag me af hoe andere mensen dit doen. Ik heb al gedacht dat ik met hoofdletters zou kunnen werken : bv H voor herhaling, K voor (komma), S voor 'schrap', enz. Met kleuren werken ben ik nog niet vertrouwd en weet zelfs niet of dat met mijn pc mogelijk is. Alle tips zijn welkom. Ik heb gemerkt dat ik graag lange teksten lees, en herlees tot ik de structuur opmerk. Ik ga dat dus nog doen. Ik leer ook veel bij want wat ik niet weet, zoek ik op. (dit terzijde). Verder voel ik de nood om een ms twee keer te lezen : één keer : om er de spellingsfouten, herhalingen, enz uit te halen de tweede keer : om aandacht te schenken aan beschrijving van personages, structuur, ritme, rustpauzes, spanning... Deze vallen al op bij de eerste lezing maar ze 'rijpen' en dus vind ik een tweede lezing nodig. Alle tips zijn welkom. Technisch efficiënt werken is mijn sterkste punt niet. Ik heb de neiging om de tijd uit het oog te verliezen en vrij klungelig of omslachtig te werk te gaan. Dank bij voorbaat.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werk je in Word? Dan zet je gewoon 'wijzigingen bijhouden' aan. Dan ziet de schrijver alles wat jij wist en alles wat je toevoegt duidelijk. Klik daarnaast op 'opmerkingen' om een tip te geven of een vraag te stellen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O jee, ik ken de Nederlandse terminologie hiervoor niet, maar gebruik je niet de tracking, comments buttons? Je krijgt dan naast de tekst een extra column, waarin je de verbeteringen/opmerkingen etc aan kunt brengen. Wie begrijpt wat ik bedoel en kan het beter in het Nederlands uitleggen? PB me maar, als je geen duidelijke uitleg krijgt en dan ga ik ervoor zitten en het voor je uitzoeken.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het hebt uitgeprint en er met een rode pen doorheen bent gegaan, waarom dan niet dat teruggeven aan de schrijver? Dan kan hij zelf de opmerkingen en spelfouten in zijn worddocument veranderen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik doe het net als jij, Christine. Het is inderdaad tijdrovend. Meestal doe ik het vet en zet er ook vaak de uitleg bij. Ik print het niet eerst uit. Mijn vaste proeflezer doet alles bij mij op een uitgeprinte versie. Vervolgens breng ik de verbeteringen op de pc aan.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werk je in Word? Dan zet je gewoon 'wijzigingen bijhouden' aan. Dan ziet de schrijver alles wat jij wist en alles wat je toevoegt duidelijk. Klik daarnaast op 'opmerkingen' om een tip te geven of een vraag te stellen.
Zo inderdaad, en daarnaast gebruik ik de mogelijkheid (in Word) tot arceren met kleurtjes. Als bijvoorbeeld in een alinea vijf keer hetzelfde woord voorkomt, arceer ik die allemaal geel. Ik ga er dan van uit dat de schrijver zelf snapt waarom ik die geel heb gemaakt ;) Of als vijf keer achter elkaar de zin met Onderwerp-werkwoord begint, dan arceer ik vijf keer dat onderwerp-werkwoordgedeelte.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is even wennen, maar dat wijzigingen bijhouden is ideaal! Weet iemand trouwens of Iworks (pages 09) van de Mac dat ook heeft?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zelf gebruik ook pages. Ik heb net gevonden dat er onder het wijzig knopje houd wijzigingen bij staat. Ik zelf heb het nooit gebruikt, maar ik neem aan dat dat ongeveer het zelfde werkt. Ik heb het even geprobeerd. Alle wijzigingen krijgen een andere kleur, als je iets verwijderd wordt het doorgestreept en krijgt het een andere kleur. Alles wat je er nieuw inzet krijgt dezelfde kleur (bij mij was het blauwachtig grijs). Ook komt er een blauwe streep in de kantlijn te staan, zodat het extra opvalt. (Dit is dus bij pages, de versie weet ik niet precies.)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fabien, dat weet ik nog, met die gearceerde woorden. Vond ik toen handig. Ik gebruik wijzigingen bijhouden (word for mac). Heel handig, alleen irritant is dat als je met je cursor op de gewijzigde tekst gaat staan, je een blokje krijgt te zien waarin je naam en de datum staat. Als je beweegt verdwijnt het weer, maar het is irri als je je tekst wilt nalezen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
is 'wijzigingen bijhouden' hetzelfde als invoegen opmerking ? dat doe ik het liefst en tussendoor zet ik missende woorden in zinnen in een andere kler en ja highlighten als veel dezelfde woorden voorkomen in een alinea. Zeker niet uitprinten, veel te duur aan inkt. Mijn eigen leesmanuscript laat ik tegenwoordig door een poduitgever drukken. Slechts een exemplaar, komt rond de 15 euro, stukken goedkoper dan die inktcartridges van mijn deskjet. :lol:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
is 'wijzigingen bijhouden' hetzelfde als invoegen opmerking ?
nee, dat is heel iets anders :D

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
is 'wijzigingen bijhouden' hetzelfde als invoegen opmerking ? dat doe ik het liefst en tussendoor zet ik missende woorden in zinnen in een andere kler en ja highlighten als veel dezelfde woorden voorkomen in een alinea. Zeker niet uitprinten, veel te duur aan inkt. Mijn eigen leesmanuscript laat ik tegenwoordig door een poduitgever drukken. Slechts een exemplaar, komt rond de 15 euro, stukken goedkoper dan die inktcartridges van mijn deskjet. :lol:
Bij invoegen opmerking moet je dat elke keer aangeven. Bij wijzigingen bijhouden gaat het automatisch als je in de tekst iets veranderd. Proefleesversie als pod, super idee!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik sinds kort de notities van Open Office om commentaar te geven, maar ik weet niet of dat zo handig is, omdat de uitleg bij het commentaar bijna net zo lang is als de becommenteerde tekst, maar toch in die smalle kolom wordt geperst. De uitleg waarom ik iets anders zou willen zien vind ik belangrijker dan al dat gestreep en gekras, vooral omdat ik daar zelf niets mee kan: als me niet duidelijk is waarom iets moet veranderen, verander ik het immers niet. Het wijzigingen bijhouden is voor de schrijver makkelijk omdat je erop kunt klikken en kunt kiezen tussen "wijziging accepteren" en "wijziging annuleren". Met een rode pen krassen is niet handig. Dat is de eerste zinnige raad die ik van een "editor" kreeg. Als het in zwart/wit gedrukt is, doet een blauwe pen het net zo goed en die oogt minder aggressief. Het is ook handig om dat "editor steno" te leren, de symbolen die aangeven wat er fout is en hoe het opgelost kan worden. Helaas ben ik daar zelf ook niet handig in.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HoHo! Hier werd de DTP-er in mij wakker! Denken jullie er wel aan dat als je met dat 'wijzigingen bijhouden' gaat werken, dat je dan een ongeschonden kopie bewaart? Want met een 'platte tekst' waarop dat soort fratsen zijn uitgehaald (ook al is het later ogenschijnlijk ongedaan gemaakt) kunnen de drukkers écht niks meer! Het meest gebruikte zetprogramma (QuarkXpress) 'ziet' namelijk alle wijzigingen nog steeds en dan kun je je je hele ms fijn opnieuw gaan typen. edit: En als zetter stelde ik het toch werkelijk erg op prijs indien men, bij wijzigingen, wel degelijk in het rood werkte.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is even wennen, maar dat wijzigingen bijhouden is ideaal! Weet iemand trouwens of Iworks (pages 09) van de Mac dat ook heeft?
Ja, dat gaat in Pages 09 ook! En je kunt de kleur van de wijzigingen zelf kiezen. Als je het gecorrigeerde document vervolgens bewaart als een .doc dat kan iemand op een PC met Word de correcties ook zien. Werkt prima.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen hartelijk dank voor de verschillende tips. Ik heb microsoft word. Ik heb inderdaad overwogen om het manuscript toe te sturen maar er toch maar er vanaf gezien vanwege de kosten. Met de rode bic gaat het vlugger en is het ook comfortabeler lezen. De schrijver zelf ziet die rode bic niet. Ik zal het bijhouden van de wijzigingen eens uitproberen. Eerst zoeken op welk menu zich dat bevindt of moet je een toets op je klavier indrukken? Ik ben een echte oen in het gebruik van de pc. Ik begrijp meestal niet wat mensen bedoelen als ze het hebben over één of andere pc verrichting. Ik kan het eens aan mijn dochter vragen. Misschien weet zij wel hoe dat moet. En kan de schrijver deze wijzigingen dan vlot annuleren indien hij de originele zin, of het woord wenst te behouden? En wat wanneer de schrijver geen microsoft ter beschikking heeft? Ik heb ook gemerkt dat de opmerkingen met bic op een afgeprinte versie, aangevuld worden wanneer ik ze overbreng op het ms op pc. In feite lees ik de tekst dus tweemaal. Ik ga het laten bezinken en mijn dochter vragen of zij weet waar 'wijzigingen bijhouden' bij mij staat. Dank!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chris: in het menu 'extra' kun je klikken op wijzigingen bijhouden. Je kunt dan verschillende manieren kiezen. Als je het hebt ingesteld krijg je steeds als je typt de tekst in de aangegeven kleur (of onderstreept, net wat je hebt gekozen). De weggehaalde tekst komt in een tekstballon aan de zijkant te staan. Deze kun je altijd goedkeuren (dan verdwijnt de ballon) of afkeuren, dan komt de tekst weer terug in de verhaal te staan. Het is even wennen, maar heel gemakkelijk.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je zeer, Sjee. Dat ga ik uitproberen. Ik zit momenteel op diverse fronten en dit moet ik rustig doen met een tekst die niet essentieel is. Ik moet het ervaren tot in het kleinste detail, net alsof ik een operatie moet uit voeren voor de eerste keer. Ik heb al bij 'Extra' 'Invoegtoepassingen beheren' gelezen. Dat zal het zijn zeker? Als het meevalt, wen ik er aan, en nadien is het alsof ik het mijn hele leven lang al zo gedaan heb... maar het begin! Hoge drempel!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wijzigingen/commentaren die in Word worden gemaakt, zijn ook te zien in Open Office. Voor "verprutste" bestanden waarin de opmaak nog zit is ook een oplossing: opslaan als .rtf (Rich Text File) of als .txt (platte tekst/ascii bestand). Je verwijdert dan (het grootste deel van) de opmaak. Alleen niet aan te raden als je zelf al heel veel opmaakdingen in je tekst hebt gebruikt (voetnoten en zo). Een andere mogelijkheid is e.e.a. als PDF opslaan en dan inlezen. Of printen en scannen en dan met MODI omzetten in tekst. De mogelijkheden zijn legio.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, leuk als je zelf een printje wil maken. Maar een drukker werkt met professionele zetprogramma's en wil platte tekt. Dus dan is idd RTF je laatste redmiddel.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, leuk als je zelf een printje wil maken. Maar een drukker werkt met professionele zetprogramma's en wil platte tekt.
Hoe bedoel je? Van PDF inlezen naar platte tekst is echt niet moeilijk hoor. Er is véél meer mogelijk aan conversies dan de meeste mensen denken. Als je maar weet hoe het moet. Dus mocht iemand een "verprutst" bestand hebben: nog niet alle hoop is verloren en overtypen is echt niet nodig. En ik zou ze de kost niet willen geven die er werken met bepaalde opmaak (stijl, voetnoten, opmaak in andere lettertypen, alinea-opmaak, etc. etc.) in hun "platte tekst".

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar bij al mijn uitgevers doen ze het zo. Met die wijzigingen bijhouden en dat ik dan accepteer of verwerp. Dus het zal vast eenvoudig op te lossen zijn.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Zjors, dat klopt! Dan heeft nl jouw uitgever al eerst een kopie opgeslagen. En degene die de laatste hand aan jouw bladspiegel legt, de weduwen en wezen verwijdert en dergelijke, past ook jouw tekst aan in de tekst die de uitgever bewaard had. En Schlimmerick, jij wil echt alles beter weten, is het niet? Dat begint knap te irriteren, eerlijk gezegd. Ik heb decennia de kost verdiend als zetter/typograaf oftewel DTP-er. Misschien wel langer dan jij jaren oud bent. Ik wil niet te technisch worden, maar je vraagt erom. In een tekst zitten niet alleen ASCII-codes, er zitten ook ANSI-tekens in. Dat raak je beiden kwijt wanneer je tekst op jouw manier gaat platmaken. (de voetnoten, die jij al noemde, bijvoorbeeld) Ik weet niet wat jij voor de kost doet maar zullen we zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ICT helpdesk, systeembeheer, dat werk. Dus als je even van mijn leest weg wil stappen? Dan kunnen wij ook weer door. Converteren van verschillende soorten tekstformaten naar andere soorten tekstformaten doe ik al 20 jaar op verschillende soorten operating systems. En mijn uitgever heeft nooit een probleem gemaakt van teksten met wijzigingen/notities etc, en die had zeker geen origineel van de tekst.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, als je in het vak zit, inderdaad. Ik plaatste mijn opmerking hier in zijn algemeenheid. Voor de gemiddelde schrijver. Niet voor mensen zoals jij en mijn zoon, die alle kneepjes kennen. Met de hulp van mijn zoon is het me zelfs gelukt om een tekst uit het Pools vlekkeloos (uit Word) in Quark te krijgen. Toen ik het zonder zijn hulp had gedaan - en niet alleen ik, ik had er de DTP-er van de boekdrukker ook nog bijgehaald - léék het Pools. Maar de klant moest heel hard lachen om wat er stond... Dat waren dus de ANSI-codes die door Xpress niet werden herkend. Maar nogmaals, de gemiddelde schrijver is géén DTP-er, en ook geen IT-er en gewoon een kopie van je eigen tekst zonder 'fratsen' bewaren, is een advies wat ik staande houd. Ook wanneer je met bepaalde POD-uitgevers in zee gaat, kan ineens blijken dat zij heel vreemde eisen stellen aan grafische zaken, waaruit ik moet opmaken dat zij niet (allemaal?) werken met de standaardprogramma's. Onlangs ontwierp ik een cover, en kreeg die terug met de meest vreemde instructies.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik wilde uitsluitend af van het middeleeuwse idee van "als je geen kopie hebt moet je je hele ms opnieuw typen". Dat is gewoon niet waar. Er zijn heel veel mogelijkheden om iets terug te halen. Misschien niet altijd alles, maar het overgrote deel van je ms toch zeker wel. Ik zou zeggen, als iemand daarmee problemen heeft, vraag eens rond (hier op het forum bijvoorbeeld). Niets is zo afgrijselijk als het monnikenwerk van het overtypen van een ms.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien mosterd na de maaltijd, maar @Chris, je kan de wijzigingen ook gewoon een kleurtje geven zonder dat je de wijzigingen bijhouden-functie gebruikt.