Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beoordeling beoordelers?

Als de titel te vaag is, pas ik hem wel aan. Waar het mij om gaat is het volgende: hoe vind je een goed(e) onafhankelijk(e) manuscriptbureau/redacteur/editor/scriptdokter/enz.? En dan liefst nog eentje die bij je past (genre, werkmethode, persoonlijkheid). Niet iedereen doet de beoordeling gratis, het gaat dus om een investering die je moet doen. Dan wil je wel waar voor je geld, zéker als je er behoorlijk wat geld voor over hebt om het écht goed te laten doen. Hoe weet je wat de kwaliteiten zijn van een persoon in die branche? Ze kunnen verwijzen naar de uitgegeven werken van anderen waaraan ze hebben meegewerkt, maar omdat de naam van zo'n persoon of bedrijf in veel boeken ontbreekt kun je dat niet controleren. Bovendien weet je niet hoe beroerd of uitmuntend het manuscript er aan toe was voordat het onderhanden werd genomen: hoe kun je in het uitgegeven werk zien wat het aandeel van de beoordeler/corrector was? Ik denk dat dat bijna onmogelijk is. Ook kun je niet weten hoezeer de schrijver is meegegaan in de suggesties van de redacteur. Het niveau waarop ik doel is niet (alleen) dat van punten en komma's op de juiste plaats en spelling- en grammatica-controle, maar juist een stap verder, over de structuur en opbouw van het verhaal op ieder niveau, suggesties voor de inzet van verhaalelementen en stijlfiguren, opmerkingen over thematiek, symboliek en meer van dat soort literaire fijnslijperij. Ik wil, voor ik een verhaal aanbied aan een uitgever (of met POD in zee ga), het beste uit het verhaal halen. Daarvoor lijkt me een goede schrijfcoach onontbeerlijk. Maar ik vertrouw niet iedereen die zegt daarin expert te zijn... ik leg de lat flink hoog. Ik weet dat er op het forum een aantal worden genoemd, maar hoe kan ik zelf oordelen of ze het waard zijn om in te investeren? Hoe doen jullie dat? Gewoon maar proberen en door schade en schande wijs worden? Een CV opvragen en de referenties natrekken? Andere methoden?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
We hebben het toch over beoordelen van beoordelaars? Schlim is toch ook een beoordelaar? Hij schreef dat hij mild was, maar niet in zijn werk. Daarom ben ik benieuwd naar zijn werk. Antwoord krijg ik kennelijk niet. Ik doe niet aan pb's MG, als ik het hier ook kwijt kan. Als dit al niet meer mag. Heb je alle berichten wel goed doorgelezen? Als er iemand recht heeft om op de man te spelen, ben ik het wel, maar ik doe het niet. :\\

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, bavarois, dat haal ik er zelf wel uit.
Ah oké...wees dan niet zo vaag. De zin ´´ik wil literair geholpen worden´´ zegt net zoveel als een verhaaltje over Paris Hilton op de universiteit.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De meeste berichten heb ik doorgelezen. Schlimazlnik waarom ga je niet schrijven? Dit soort discussies is een verspilling van je geweldige talent. Verspil het dus niet en begin, op sol heb je nu wel voldoende mensen onderuit gehaald.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou het een idee zijn om gewoon te gaan schrijven, schrijven, schrijven, en op die manier je niveau verder te ontwikkelen? En als dat na jaren van oefenen nog steeds niet lukt... Tja, misschien ben je dan gewoon niet zo getalenteerd als je dacht. Misschien is het wel zo simpel. En dan kun je eens kijken of beeldhouwen je beter ligt. Of schilderen, of... Dit schrijf ik aan niemand in het bijzonder. Ik zit gewoon hardop te denken.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien zou het een goed idee zijn om dostojevski op te graven en hem de manuscripten van schlizmanik te laten lezen P. Immers, er lijkt geen levend wezen te kunnen voldoen aan de eisen. (Dit was een grap) Het is allemaal overanalyse van het zuiverste soort. Zoals Wil K. het zegt. Schrijven tot je erbij neervalt. Kom je er niet, dan ben je gewoon niet goed genoeg of heb je te weinig wilskracht.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Als er mensen (Schli en Bavarois) met elkaar gaan kibbelen en een moderator vraagt dat per PB te doen, dan gaat dat dus via PB. Wat anderen daarvan vinden hoort ook niet in dit topic thuis. Alleen daardoor kan een discussie ontopic blijven. Nu is iedereen erop gesprongen en is het weer een rommeltje. Schli, je mag ook wel eens wat minder bot zijn. Zal niemand problemen mee hebben. Deze discussie gaat alleen maar tot meer geruzie leiden en daarom gaart ie dicht.