Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beoordeling beoordelers?

Als de titel te vaag is, pas ik hem wel aan. Waar het mij om gaat is het volgende: hoe vind je een goed(e) onafhankelijk(e) manuscriptbureau/redacteur/editor/scriptdokter/enz.? En dan liefst nog eentje die bij je past (genre, werkmethode, persoonlijkheid). Niet iedereen doet de beoordeling gratis, het gaat dus om een investering die je moet doen. Dan wil je wel waar voor je geld, zéker als je er behoorlijk wat geld voor over hebt om het écht goed te laten doen. Hoe weet je wat de kwaliteiten zijn van een persoon in die branche? Ze kunnen verwijzen naar de uitgegeven werken van anderen waaraan ze hebben meegewerkt, maar omdat de naam van zo'n persoon of bedrijf in veel boeken ontbreekt kun je dat niet controleren. Bovendien weet je niet hoe beroerd of uitmuntend het manuscript er aan toe was voordat het onderhanden werd genomen: hoe kun je in het uitgegeven werk zien wat het aandeel van de beoordeler/corrector was? Ik denk dat dat bijna onmogelijk is. Ook kun je niet weten hoezeer de schrijver is meegegaan in de suggesties van de redacteur. Het niveau waarop ik doel is niet (alleen) dat van punten en komma's op de juiste plaats en spelling- en grammatica-controle, maar juist een stap verder, over de structuur en opbouw van het verhaal op ieder niveau, suggesties voor de inzet van verhaalelementen en stijlfiguren, opmerkingen over thematiek, symboliek en meer van dat soort literaire fijnslijperij. Ik wil, voor ik een verhaal aanbied aan een uitgever (of met POD in zee ga), het beste uit het verhaal halen. Daarvoor lijkt me een goede schrijfcoach onontbeerlijk. Maar ik vertrouw niet iedereen die zegt daarin expert te zijn... ik leg de lat flink hoog. Ik weet dat er op het forum een aantal worden genoemd, maar hoe kan ik zelf oordelen of ze het waard zijn om in te investeren? Hoe doen jullie dat? Gewoon maar proberen en door schade en schande wijs worden? Een CV opvragen en de referenties natrekken? Andere methoden?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schli, ik denk dat als je goed wilt zijn in je vak (als je met mensen werkt), je ook een beetje psychologisch inzicht moet hebben en deze moet kunnen toepassen in de praktijk. Daar kan je gewoon niet omheen.
Ik wil niet dat een manuscriptbeoordelaar met mij aan de slag gaat, maar met mijn manuscript! Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Ik wil gewoon een ms opsturen, als het moet betalen, en een goede redactie erop teruggestuurd krijgen. Ik wil helemaal geen persoonlijk contact, ook niet over de telefoon, en ook geen prietpraat in e-mails...
Ja maar Schli, prietpraat, daar zit een manuscriptbeoordelaar toch ook niet op te wachten? Die zit gewoon zijn geld te verdienen, die heeft helemaal geen tijd om verhalen aan te horen over de kat en de trouwerij van de dochter van de buren, of de staat van jouw psyche te analyseren. Het is al zulk tijdrovend werk. Misschien is het daarom wel lastig om te begrijpen wat jij wilt, omdat wij ervan uitgaan dat een manuscriptbeoordeler werkt zoals een redacteur werkt: het gaat van au maar je tekst wordt er beter van.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het daarom wel lastig om te begrijpen wat jij wilt, omdat wij ervan uitgaan dat een manuscriptbeoordeler werkt zoals een redacteur werkt: het gaat van au maar je tekst wordt er beter van.
Ik ga er ook vanuit dat het als een redacteur werkt, maar niet dat het au doet. Het is mijn tekst die onder het mes moet, niet ik. Daarom heb ik ook die psychologische begeleiding niet nodig, noch de persoonlijke benadering, noch hartelijkheid of interesse in de publicatieplannen. (daar heb je uitgevers voor, want die moeten daar van eten) Daarom zou ik ook graag willen weten hoe iemand je aanspreekt, bijvoorbeeld: - hier heb je het verhaal niet boeiend gemaakt, omdat je... of - het verhaal is hier niet boeiend, omdat...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede manuscriptbeoordelaar zal zich (zoals elke dienstverlener) tot op zekere hoogte moeten kunnen aanpassen aan de wensen van de klant. Uniformiteit in dienstverlening bestaat derhalve niet. Waar een dienst bij klant A op de ene manier 'moet' worden aangepakt, werkt dat bij klant B totaal niet en is een andere methode veel beter. Dus al zouden er tien mensen hier op het forum rondlopen die voorbeelden kunnen aandragen van hoe zij zijn aangesproken/behandeld, dan wil dat niet zeggen dat dat 'de wet van meden en perzen is'. Schli, ik wil je niet voorschrijven hoe te handelen (al denk ik niet dat jij je iets laat voorschrijven), maar waar komt toch die angst vandaan om contact te zoeken met je top 3 manuscriptbeoordelaars? Zet je wensen en desnoods je eisen in een mail en kijk welke reacties je krijgt. Dat werkt toch veel beter dan al dit indirecte vergelijkend warenonderzoek?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
het gaat van au maar je tekst wordt er beter van.
Dat werkt niet voor iedereen zo. Als ik kritiek krijg op mijn tekst, vind ik dat geruststellend. Maar als de manuscriptbeoordeler lovend is, word ik zenuwachtig. Dan vraag ik me af, wat betekent dit? Ik wil niet geloven dat het echt goed is. Heeft te maken met mijn persoonlijke geschiedenis. Bij mijn gedichten heb ik dat trouwens niet. Ik weet precies wanneer ik iets een verbetering van mijn tekst vind en wanneer niet, om het even wie het zegt.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur je ms gewoon naar mij op. Ik doe gratis en voor niets de eerste bladzijden, omdat ik het leuk vind om te doen. Als ik het niet leuk vind of het is gewoon niet goed genoeg om door te lezen, dan stop ik na enkele bladzijden. Vind ik het leuk, dan lees ik door. Ik ga er als een razende doorheen zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Enja, ik ben extreem goed in het beoordelen van teksten. Klinkt dat arrogant...ja, zal best, maar dat interesseert me niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:D Ja, het klinkt wel arrogant, maar als je goed bent, ben je goed. Wat is je geheim dat je er als een razende doorheen kunt gaan. Zou ik ook wel willen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Ja, het klinkt wel arrogant, maar als je goed bent, ben je goed. Wat is je geheim dat je er als een razende doorheen kunt gaan. Zou ik ook wel willen.
hehehe....P wat mijn geheim is....er is geen geheim. Het is gewoon oefenen geweest. Dit jaar heb ik meer dan 80 boeken gelezen, meer dan 2000 uur besteed aan schrijven -ik had een half jaar vrij genomen en heb 11 uur per dag zitten schrijven. Ik heb veel grote meesters voor mezelf geanalyseerd. Dusja, als ik nu een bladzijde lees heb ik binnen enkele minuten de fouten ontdekt. Hoewel dit natuurlijk ook aan een zekere mate van subjectiviteit is verbonden. Ik heb geen achtergrond in de literatuur, ik heb politicologie gestudeerd, dus heb me bijna alles van de literatuur zelf moeten aanleren. Had me deze vraag vorig jaar gesteld en ik had je moeten zeggen dat ik er niets van kan. Een boek van 200 blz. zou ik in principe binnen tien dagen compleet beoordeeld hebben als ik er tijd voor zou vrijmaken, tot aan de taal/en spellingsfouten. En daar zit geen geheim achter. Maar goed, straks gaan mensen denken dat ik reclame voor mezelf aan het maken ben. Ik ben gewoon een liefhebber. En misschien ook niet helemaal zuiver gezien mijn fanatisme.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ging mij dus uitdrukkelijk niet om het eruithalen van fouten, maar het op een meer literair niveau brengen van het geheel. Daar lijkt mij bavarois dus niet de geschikte persoon voor, gezien diens eerdere uitspraken. Aangezien ik tegen onbekenden op fora erg mild ben in mijn kritiek en bij teksten van mijzelf het onderste uit de kan haal, durf ik van mezelf ook te zeggen dat ik erg goed ben in het beoordelen van teksten. Dus zoek ik toch echt iemand die aantoonbaar meer in zijn mars heeft op literair gebied.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een vooroordeel, en ook nog eens een onjuist vooroordeel. Ik heb bovendien nooit gezegd dat ik geen literatuur kan schrijven. Sterker nog, dat is het makkelijkst wat ik kan. Ik heb echter mijn kritiek geuit op de meeste literatuur vanwege het gebrek aan emotionele triggering, en dat is dus iets anders dan wat jij er nu van maakt. Maar goed, het maakt ook helemaal niet uit verder.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ben jij mild in je kritiek op fora, Schlim? Mij niet opgevallen. Eerder het tegenovergestelde. En ja, Bavarios heeft wel degelijk zinvolle opmerkingen. Bovendien kun je geen twee mensen met elkaar vergelijken. Maar ik geloof niet dat we hier een wedstrijdje van moeten maken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja: ja, dat is mild als ik het vergelijk met hoe ik met mijn eigen werk omga. Kun je nagaan.
Ik heb bovendien nooit gezegd dat ik geen literatuur kan schrijven. Sterker nog, dat is het makkelijkst wat ik kan. Ik heb echter mijn kritiek geuit op de meeste literatuur vanwege het gebrek aan emotionele triggering, en dat is dus iets anders dan wat jij er nu van maakt.
En het zal je niet onbekend zijn dat ik van emotionele triggering niet gediend ben. Je poging tot "literatuur" was voor mij de druppel: je hebt geen idee waar ik mee bezig ben en hoe ik dat wil aanpakken, en dus ook niet welk niveau van proeflezer/redacteur ik daarvoor nodig heb. Maar zodra ik een goed stuk heb voor BSN ga ik daar mee in zee.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Toch ben ik nog steeds niet bang voor je, Schlim. Ik ben ook geen zestien meer, hè?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja: ja, dat is mild als ik het vergelijk met hoe ik met mijn eigen werk omga. Kun je nagaan.
Ik heb bovendien nooit gezegd dat ik geen literatuur kan schrijven. Sterker nog, dat is het makkelijkst wat ik kan. Ik heb echter mijn kritiek geuit op de meeste literatuur vanwege het gebrek aan emotionele triggering, en dat is dus iets anders dan wat jij er nu van maakt.
En het zal je niet onbekend zijn dat ik van emotionele triggering niet gediend ben. Je poging tot "literatuur" was voor mij de druppel: je hebt geen idee waar ik mee bezig ben en hoe ik dat wil aanpakken, en dus ook niet welk niveau van proeflezer/redacteur ik daarvoor nodig heb. Maar zodra ik een goed stuk heb voor BSN ga ik daar mee in zee.
Volgens mij weet je zelf niet precies wat je wilt. Je oproepen en reacties in deze topic zitten vol tegenstrijdigheden. En ik heb één van je verhalen op internet gelezen. Als dat het niveau is waar je op doelt dan kun je je ms bij elk modaal beoordelingsbureau opsturen. Maar goed, je maakt er weer een heel erg egodingetje van. Het lijkt wel of je op je pik getrapt bent. Chill out, en maak je niet zo druk. Je komt erg geìrriteerd over, en reageert heel erg out of sync op een gewoon, vrijblijvend, spontaan aanbod. Ik trappel als een hoflakei weer terug naar mijn plaats, hare majesteit.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Houden we het wel gezellig? Aanvallen op de man zijn nergens voor nodig, vooral niet zo publiekelijk. Heb je problemen met de wijze waarop iemand reageert, dan kun je dat rustig in een PB'tje zetten. Niet op SOL.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Toch ben ik wel benieuwd wat voor werk Schlim doet. Zo te horen gaat het er niet al te gemoedelijk aan toe. Tenzij hij het alleen over zijn eigen werk heeft.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dat het niveau is waar je op doelt dan kun je je ms bij elk modaal beoordelingsbureau opsturen.
Ja, want die zijn van hetzelfde middelmatige niveau. Ik zoek er een die me helpt om verder te komen (richting literatuur, niet richting hoge verkoopcijfers door o.a. emotionele triggering).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dat het niveau is waar je op doelt dan kun je je ms bij elk modaal beoordelingsbureau opsturen.
Ja, want die zijn van hetzelfde middelmatige niveau. Ik zoek er een die me helpt om verder te komen (richting literatuur, niet richting hoge verkoopcijfers door o.a. emotionele triggering).
En heb je er al één in gedachte?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alle berichten van bij aanvang nog eens gelezen. BSN heb ik dan maar gegoogeled. Ik wil ook wel iemand treffen die oog heeft voor thematiek, motieven, het gebruik van symbolen van pagina 1 tot de laatste. Met aandacht heb ik dus gelezen. Even snel BSN analyseren, voor mij is het oude koek. Toch maar dit : "Topklas" (het woord alleen al!) "Kom naar Noordwijk, beste schrijver of schrijfster. Mits u van zins bent er nu eens echt iets van te gaan maken." Dat 'nu eens echt' staat me al duchtig tegen. Nog even verder: "Voor schrijvers die serieus bezig zijn met het werken aan een publicatie, biedt Bureau Script Noordwijk de mogelijkheid om deel te nemen aan een ambitieus schrijfklasje." Een schrijfklasje nog wel. Dat het nieuws op TV afgestemd is op twaalfjarigen, had ik al lang door, de aankondigingen van programma's ook voor zelfs een nog jonger publiek 'het varkentje met de krul' (geen kinderprogramma), enz, maar topklas linken aan 'schrijfklasje buiten prime time? Ivm de procedure van toetreding tot het 'schrijfklasje' -moet echt wel iets select zijn- want eerst moet je 25 euro betalen om tot het schrijfklasje te mogen toetreden. (Doet me denken aan 'Lord of the flies' van William Golding): "Het tarief voor deelname aan de Topklas is 350 euro (416 euro incl. btw) Als er 25 euro betaald is voor het introductie-verhaal, resteert voor deelname nog een bedrag van € 391,- " Heb ik dat nu gemist of mag je als je toegelaten wordt tot het topschrijfklasje een ms bloot geven van 340 A-viertjes? Oh, dus na 25 euro is er al de grote spanning: gaan ze me toelaten of niet op grond van hoeveel A-4 blaadjes? Een zeer plaatselijk gebeuren, lees ik, in den lijve. Dan maar afzakken naar 'Coaching': De aanpak van BSN is deze: u zendt per e-mail of per post een fragment in en binnen een week krijgt u daar respons op, waarbij gelet wordt op alle zaken die van belang zijn. Kleine foutjes, twijfelachtige formuleringen, maar ook en vooral de zuiver inhoudelijke elementen. Hoe worden de personages in de scènes gezet, heeft het verhaal voldoende spanning, is de thematische lading interessant genoeg? Is de thematische lading genoeg? Ja, dat vraag ik me dus af over mijn ms.. En dan lees ik ook de 'beperking' : "Het enige wat daarbij telt is de kans die het manuscript heeft op de boekenmarkt; het doet er dus niet toe of de redacteur zelf affiniteit heeft met chicklit, met politieromans of met fantasy." M.a.w. zijn de schrijvers van chicklits, politieromans en fantasy, de marketing doelgroep. En hoe kan een medewerker van BSN nu een ms beoordelen van 140.000 woorden? Thematische lading van hoofdstuk 1 misschien even beoordelen? Nog iets: "houdt ook in dat u nooit maanden op de respons hoeft te wachten." Dus ze rekenen op slachtoffertjes die die ervaring hebben opgedaan en spelen in op de 'foutjes' van de 'anderen'? Zeer nobel van hen, moet ik zeggen. Er is ook nog een 'Kleine cursus' en een 'Grote cursus'. Dit is in mijn ogen dus gekleuter om mensen die dromen hebben te laten betalen. De dromen moeten in leven blijven en BSN heeft voldoende 'gradaties' voorzien' zodat éénieder een voldaan gevoel krijgt. Topklas = schrijfklasje. Een trapje lager 'Coaching' (indrukwekkende term hoor, iemand kan dus in alle eerlijkheid zeggen 'ik wordt gecoached', slim bedacht ook!), de kleine en de grote cursus; kijk eens aan, alle maten zitten erin. Conclusie: als je diverse watertjes hebt doorworsteld, dan engageer je je niet. Ben je jong en naïef, doe het dan maar. Dan ben je de uitgelezen doelgroep van BSN. Volgens mijn normen in elk geval. Zij reageren zeer slim op een gat in de markt. Dat heeft helaas niets met schrijven te maken. Hoe kan je in hemelsnaam op een webside spreken over 'kleine cursus' en 'grote cursus', over 'coaching', over 'topklas', en terzelfdertijd het woord 'filosofie' ertussen droppen? Legge het uit wie er zich toe geroepen voelt.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen, sla die manuscriptbeoordelingsbureau´s gewoon over en stuur het gelijk naar een uitgever, ben je gelijk van het gezever af. Verder vind ik niet dat je objectief kunt oordelen over manuscriptbureau´s als je nog nooit een manuscript bij ze hebt aangeboden. Deze hele topic zit boordevol insinuaties en nattevinger-oordelen. Alhoewel...bij nader inzien zien die bureau´s er erg amateuristisch uit. Een gat in de markt...misschien wel, als je de amateuristische opbouw van hun site ziet. Misschien is er te weinig vraag om het een gat in de markt te noemen, alhoewel ik ertoe neig te zeggen dat er wel genoeg vraag is, maar dat mensen gewoon te weinig vertrouwen hebben.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, zoals ik net al zei: dat kan per PB. Daarnaast speel je nu wel heel erg op de man.
Mijre, Ik snap niet wat Tja verkeerd doet. Zij verwoordde gewoon wat veel mensen willen weten maar niet schrijven. Heb je soms iets tegen haar?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat krijgen we nu? Speel IK op de man? Ik dacht het toch niet. Ik herhaal alleen wat hij zelf aangeeft en ben benieuwd wat voor werk hij doet. Hoe erg kan dat zijn? :confused:

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ FS: Het was off-topic. Een vraag zo op de man spelen, insinueren dat je gefrustreerd raakt van je werk en dan vragen wat je doet. Dat past niet in dit topic en sowieso niet op SOL. Als je het antwoord wilt weten, dan PB je maar en duim je dat je reactie krijgt. Dat geldt voor iedereen. @ Tja: Het is off-topic en mijn inziens ook regelrecht op de man gespeeld. Dat is allebei niet toegestaan. Nogmaals: PB. Voortaan mag je klachten over mijn mod-schap ook per PB doen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@chrisleavers, je verwart de inhoud met de verpakking. Wat Tja betreft: mij viel niets bijzonders op en zeker niets onvriendelijks. :confused:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik al zei: klachten kunnen per PB bij mij. Hier op SOL ga ik daar niet op in, :ontopic:
Hoezo? Als we het hebben over of gedrag is toegestaan is of niet kunnen we dat hier toch openlijk op SOL bespreken? Het is iets wat ons allen aangaat en het komt de communicatie niet ten goede als we alles alleen maar per PB bespreken. Ik ben voor open communicatie en ik hoop dat je wel doorhebt dat er hier iets moet veranderen voordat het de spuigaten uitloopt. Als het echt zo off-topic is wil ik er best een topic over openen zodat het wel on-topic is. Ik hoop dat je zelf ook door hebt dat er hier iets moet veranderen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Terug on topic door Topic Starter:
Ik zou zeggen, sla die manuscriptbeoordelingsbureau´s gewoon over en stuur het gelijk naar een uitgever, ben je gelijk van het gezever af.
Het punt is dat ik zelf niet tevreden ben en weet dat het beter kan op het punt van literaire technieken. Maar ik zie nog niet hoe. Dat ik zo nu en dan fouten maak in spelling en grammatica is een stadium dat ik qua schaamte voorbij ben. Ik ken ook een handvol mensen die me graag willen helpen om die fouten uit mijn tekst te halen. En na een half jaar schaven haal ik het meeste er zelf ook wel uit (maar dat werkt op een forum dus niet). BSN biedt een mooie, niet al te dure gelegenheid om kennis te maken met wat ze bieden. Als het achteraf gezien niet is wat ik zoek, ben ik er in ieder geval geen kapitaal aan kwijt.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Terug on topic door Topic Starter:
Ik zou zeggen, sla die manuscriptbeoordelingsbureau´s gewoon over en stuur het gelijk naar een uitgever, ben je gelijk van het gezever af.
Het punt is dat ik zelf niet tevreden ben en weet dat het beter kan op het punt van literaire technieken. Maar ik zie nog niet hoe. Dat ik zo nu en dan fouten maak in spelling en grammatica is een stadium dat ik qua schaamte voorbij ben. Ik ken ook een handvol mensen die me graag willen helpen om die fouten uit mijn tekst te halen. En na een half jaar schaven haal ik het meeste er zelf ook wel uit (maar dat werkt op een forum dus niet). BSN biedt een mooie, niet al te dure gelegenheid om kennis te maken met wat ze bieden. Als het achteraf gezien niet is wat ik zoek, ben ik er in ieder geval geen kapitaal aan kwijt.
Taal/en grammaticafouten zijn helemaal niet zo belangrijk. Daar heb ik het niet over. Soms valt het me op dat je nogal snel conclusies trekt. Het gaat natuurlijk om de logische opbouw tussen de zinnen, in het hele boek, de constructie/en plotfouten, de strakheid van het verhaal, zoals een goede pokerspeler tight speelt, de beoogde diepgang, het ritme en vloeiendheid van de zinnen, het vertelperspectief, de cliché´s, de verweving van verhaallijnen, de symboliek, de dialoogscherpte, de logica en geloofwaardigheid etc.