Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

namen uitgever bekend maken op SOL?

Zoals al kort besproken in een andere post: waarom zetten we op dit forum eigenlijk nooit namen van uitgeverijen erbij? Als we zeggen waar we ons manu heen sturen en welke reactie we krijgen, waarom dan niet gewoon de uitgeverij noemen? Het zou wel interessant zijn.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... SKIP .... Redhed, een boekpresentatie is toch voor boeken die al op het punt staan om te verschijnen? Niet boeken waarvan auteurs in spe de intentie hebben te laten verschijnen? Edit: ik heb het even nagezocht: http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/898
Zo heb ik het niet opgevat. Want hier staat ook : Plaats alleen boeken die af zijn (op spelling e.d. na). Een boek is af als er geen grote veranderingen meer aan plaatsvinden en als je het zelf geschikt vindt voor publicatie. Dus als ik vind dat het klaar is, als ik ermee ga leuren om het ergens te plaatsen, dan begint het presentatietopic.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, dat lijkt wat dubbel, pvdwngrd, wat jij citeert én wat er ook staat:
De boekpresentatie is bedoeld om het traject naar publicatie te volgen en erover te discussiëren of om erover te vertellen als je boek al gepubliceerd is.
Dan moet er toch sprake zijn van een aanstaande publicatie, zou je zeggen - óf een al bestaande publicatie. Niet de wens tot publicatie. Maar wat jij aandraagt, staat er ook. :?
Er wordt de laatste tijd door bedrijven in zijn algemeenheid nogal aan webrep gedaan. Het bewaken van het bedrijfsimago en dan dus specifiek aangaande het internet, de social media en daar horen fora ook bij. Alleen dat zal een bedrijf eerder doen richting klanten, of in ieder geval de doelgroep waaraan ze verkopen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
´Het traject naar publicatie.´ Ik zou denken dat het dan gaat om een boek dat af is en dat je wilt uitgeven en dan ga je op zoek naar een uitgever die dat wil doen. Wat mij betreft hoort die zoektocht daar dan ook bij, met het risico dat het niet uitgegeven wordt. Therese, ik vind wat Peter zegt dan dus niet dubbel.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien is het dan zo bedoeld, Anouk. Kan zijn dat ik er te veel in lees. Dan maar weer :ontopic: .

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, back on topic. Dat je afgaat als je afgewezen wordt? Ik vind dat mensen hier wel vaker afgaan, maar dat heeft zelden met afwijzingen te maken.. En hoezo pretentieus? Je stuurt toch altijd eerst naar de grote uitgeverijen en dan pas naar de kleinere?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou daar mijn manu in de dop, in de wieg of in de maak dan toch niet lanceren. Gewoon omdat ik mijn ongebakken brood of mijn niet gerijpte olijven nog niet wil aanbieden :eek:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfffffffffffffffffffffffffffffffff. nou, laten we zeggen dat ik niet in heksen geloof. Maar bedankt voor de uitleg!
Ik geloof wel in heksen, want die bestaan echt, maar als je nog nooit van pagans gehoord hebt begrijp ik dat je dit zegt. Ik geloof echter niet in jinxen. Ondanks de 'uitleg' zou ik niet weten waarom ik zelf de naam van een uitgever niet zou noemen. Ik begrijp echt niet waarom, behalve dat het emotioneel gezien wellicht gevoelig ligt. Het is voor mij hetzelfde wanneer je zwanger bent, en je niemand wil vertellen of je een zoon of dochter krijgt, terwijl je dit zelf wel weet. For the life of me, ik snap niet waarom niet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet dat er redacteuren van grote(re) uitgeverijen hebben meegelezen en dat misschien nog wel doen. Maar ik weet niet meer welke uitgeverijen dat waren, het interesseerde me niet. Het is dus geen wishful thinking, het gebeurt.
Kan het wat concreter? Dat jij het 'weet' zegt toch niet zo veel. Ik weet nergens van. En wie wel?
Ik wel. Ik ken twee uitgeverijen (nee, ik geef geen rugnummers) waarvan er mensen hier lid zijn en meelezen en van vrijwel alle uitgeverijen heeft de marketingafdeling een Google-alert aanstaan op hun naam. Als er hier dan iets gepost wordt in het openbare deel over hun uitgeverij dan openen ze dat meteen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik weet dat er redacteuren van grote(re) uitgeverijen hebben meegelezen en dat misschien nog wel doen. Maar ik weet niet meer welke uitgeverijen dat waren, het interesseerde me niet. Het is dus geen wishful thinking, het gebeurt.
Kan het wat concreter? Dat jij het 'weet' zegt toch niet zo veel. Ik weet nergens van. En wie wel?
Ik wel. Ik ken twee uitgeverijen (nee, ik geef geen rugnummers) waarvan er mensen hier lid zijn en meelezen en van vrijwel alle uitgeverijen heeft de marketingafdeling een Google-alert aanstaan op hun naam. Als er hier dan iets gepost wordt in het openbare deel over hun uitgeverij dan openen ze dat meteen.
Dat geloof ik niet, hoor. Als ik google op mijn naam (*) en op die van diverse uitgeverijen, kom ik in de eerste vijf Googlepagina's Schrijven Online niet tegen (verder dan vijf pagina's ben ik niet gegaan), terwijl ikzelf echt niet alleen in het besloten deel reageer. Als je googlet op namen van uitgeverijen word je in de eerste vijf Googlepagina's ook niet naar SO geleid. (*) Ik kom mijn naam alleen hier tegen: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/th%C3%…, dat is niet op het forum. En ik heb ook Google alert aanstaan. En hoe weet je dat dan, dat de marketingafdeling van vrijwel alle uitgeverijen Google alert hebben aanstaan en meteen hier in het openbare deel gaan kijken als er iets over hen gepost wordt?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat geloof ik niet, hoor.
Nou, dan geloof je het toch lekker niet :p Dat zal wel komen omdat jij veel beter weet hoe het er bij uitgeverijen aan toe gaat dan wij ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan me niet voorstellen dat veel uitgeverijen meelezen op sol. Ze hebben het toch veel te druk met die honderd manuscripten die ze elke week zeggen binnen te krijgen? En dan heb ik het nog niet eens over al die afwijzingen die ze rond moeten sturen. Misschien dat er een enkeling hier leest, maar wat schieten ze daar in feite mee op?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nou, dan geloof je het toch lekker niet Dat zal wel komen omdat jij veel beter weet hoe het er bij uitgeverijen aan toe gaat dan wij
Nou Zjors, zo'n antwoord verklaart ook niet veel. Waarom geef je niet gewoon antwoord, daar hebben we meer aan. Misschien weet jij meer dan ik. Dan vertel het mij / ons ... 'Wij' willen ook graag weten wat jullie weten, maar wel concreet en niet suggestief. P.S. Ik vertelde wat ik ontdekte tijdens googlen; ik zei niet dat ik veel beter weet dan jij (jullie) hoe het eraan toegaat bij uitgeverijen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik noem uitgevers die ik aanschrijf, plus personen bij uitgevers waar ik daadwerkelijk contact mee heb, niet omdat het: a) nog niet 100% zeker is dat mijn boek(en) daar uitgegeven gaan worden b) ik het niet leuk vind om over afwijzingen te praten c) ik het niet netjes vind om gedetailleerd over allerlei ervaringen met contactpersonen of uitgevers te gaan praten op internet, dat heeft te maken met professionaliteit. Iets algemeens kan best, maar zeker geen uitgebreide roddels. d) ik het idee heb dat wanneer ik namen van contactpersonen bekend maak, schrijvers hen persoonlijk gaan aanschrijven om meer kans te maken. Ik weet zeker dat die contactpersonen dat niet waarderen (ze staan soms niets voor niets niet op de website van de uitgeverij vermeld). Die schrijvers moeten ook maar de gewone procedures volgen, dat is wel zo eerlijk. e) uit zelfbescherming: ik schrijf over een bepaald onderwerp voor een bepaalde uitgever, dat is míjn kans, en ik heb er geen zin in dat honderden anderen dat ook gaan doen. Dus noem ik mijn manuscript 'X' en mijn uitgeverij 'Y' als ik het er op dit forum over heb, en geef ik geen of nauwelijks details. Natuurlijk, als er een boek uitkomt, zal ik vertellen bij wie, waar het over gaat, en zal ik er ook bij zeggen dat ik voor dat boek 27 afwijzingen heb gekregen bij andere uitgevers, misschien wel met de namen erbij :lol:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het van A tot Z, eh, E met Judy eens. En daarbij vraag ik me af wat de meerwaarde van namen noemen is. Bevrediging van nieuwsgierigheid?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bevrediging van nieuwsgierigheid?
Yep :D En ik vind het ook wel handig als het genoemd wordt om te zien of het POD of regulier is. Er wordt tenslotte regelmatig gemeld dat "een uitgever heeft mijn manuscript geaccepteerd!" en dan blijkt het FM te zijn.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook handig als mensen overzicht geven van welke uitgevers ze benaderd hebben en wat voor afwijsredenen en er waren en binnen welke termijn, omdat dat de sollers inzicht geeft in hoe het gaat bij uitgevers. En omdat het helpt om te zien dat mensen die gepubliceerd worden, soms ook eerst vaak afgewezen zijn. ;)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Trenke: Ik vind het echter alleen maar handig als we daar één topic over zouden maken, zodat je een overzicht of schema hebt. Het is niet zo handig als iemand in een bepaald topic even iets noemt. Ik onthoud dat echt niet allemaal. Het is ook fijn als iemand dan de reacties bijhoudt en de eerste post bijwerkt, zodat je niet telkens het hele topic af moet struinen en je eigen conclusies trekken. En als dat topic dan ergens als vast topic bovenaan wordt gezet. 'Gemiddelde wachttijden & reacties uitgevers in de praktijk' of zoiets. Eigenlijk zou er gewoon een onderzoekje naar gestart moeten worden. Leuk voor een artikel voor Schrijven Magazine misschien...? En wat MichaM zegt, ja, ik vind het ook vervelend als mensen niet gewoon zeggen dat het om POD gaat. Er is een wezenlijk verschil tussen het traject van POD & reguliere uitgevers.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors: dat klinkt heel plausibel. Helemaal niet aan gedacht, maar zulke techniek zal ongetwijfeld bestaan. Dank je! Blijft wel de vraag of het erg is, als een uitgever weet dat ik mijn manuscript naar hem heb gestuurd en hoe snel hij heeft gereageerd. @Therese: ze is toch concreet? @Judy: zoals al eerder vermeld gaat het niet om persoonlijke gegevens, onderhandeling etc. En dus ook niet om namen van contactpersonen, daarvan is hier helemaal geen sprake. En er zijn misschien mensen die wel over hun afwijzingen willen praten. @ Trenke: helemaal mee eens! Wij kunnen daar ook wijzer van worden. Dat je dan beter weet naar welke uitgeverij je een boek kan sturen bijvoorbeeld. Of waar je op moet letten.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien mag fatsoen ook nog meedoen? Als ik een rottige reactie van een uitgever krijg wil ik dat graag kwijt, gewoon om mijn hart te luchten. Toch zie ik er niets in om de naam erbij te zetten. Dat is gewoon niet netjes. Zo ook voor andere reacties die misschien wel correct zijn. Hoe zouden jullie het vinden als de uitgever een plekje op zijn site zou maken voor de meest domme, leuke, originele begeleidende brieven? Je zult je naam er maar tussen zien staan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel het ook wel aan zoals Judy zegt in #43 zegt. Als alles in kannen en kruiken is, zet ik ook gewoon alles in mijn boekpresentatie. Daarvoor noem ik niet graag namen.
Het is ook handig als mensen overzicht geven van welke uitgevers ze benaderd hebben en wat voor afwijsredenen en er waren en binnen welke termijn, omdat dat de sollers inzicht geeft in hoe het gaat bij uitgevers. En omdat het helpt om te zien dat mensen die gepubliceerd worden, soms ook eerst vaak afgewezen zijn. ;)
Als ik in een topic relevante informatie voor mij zie, dan zet ik dat in een documentje. Zo heb ik bv. al een textdocument over de verschillende lengtes die sommige uitgeverijen prefereren of specifieke informatie over bepaalde uitgeverijen in functie van het genre van manuscript dat ik schrijf.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Redhed: zie # 39.
Hoe zouden jullie het vinden als de uitgever een plekje op zijn site zou maken voor de meest domme, leuke, originele begeleidende brieven? Je zult je naam er maar tussen zien staan.
Brieven van anderen moet je niet op een site openbaren, en ik vraag me af of het qua copyright mag. Dus dat zal niet gebeuren.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben daar ook niet bang voor Thérèse, maar het is niet anders dan hier vermelden wat uitgever zus en zo in zijn brief heeft gezet.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé DeEllis, ik was wat geschrokken van je posts hier. Heel naïef dacht ik dat ik in mijn topic gewoon mijn afwijsredenen had verteld. Geen seconde heb ik er bij stilgestaan dat dat misschien niet zou mogen. :O Nu heb ik echter gegoogeld, en je schijnt e-mails helemaal niet zomaar te mogen citeren, zonder toestemming van degene die de mails gestuurd heeft! Ik heb mijn post nu dus maar aangepast en alleen aangegeven wanneer ik welke uitgever heb benaderd en wanneer ik de afwijzingen kreeg.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft nu ook niet gelijk te schrikken Trenke, het ging mij alleen maar om redenen voor het wel of niet vermelden van de naam van de uitgever. Fatsoen is gewoon mijn reden, niets meer en niets minder. Als anderen dit wel doen heb ik geen moeite mee, je zal er ook echt geen problemen mee krijgen. Vrees niet, die hebben wel wat anders te doen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het wordt hier aardig uit zijn verband gerukt. Het ging mij er alleen om te vermelden naar wie je het hebt verstuurd en of je bericht hebt gekregen en of dat positief of negatief is. Verder helemaal niks. En daar heb ik nog steeds geen sluitende argumenten over gehoord.