Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stijloefeningen

Ik wil graag een aantal stijloefeningen doen, en één gebeurtenis/verhaal in verschillende stijlen beschrijven. De feiten wil ik zoveel mogelijk hetzelfde laten, maar de sfeer moet compleet veranderen door de stijl. Ik wil de stijlen expres een beetje overdrijven, dat lijkt me leuk. Bijvoorbeeld; ik haal een broodje bij de bakker/ mensen halen broodjes bij de bakker Iemand nog suggesties? Goeie voorbeelden? En, iemand zin om mee te doen?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
LouiseSchrijft zei het al eerder in dit topic (maar het werd niet echt opgepikt). Als je dit leuk vindt moet je Stijloefeningen van Raymond Queneau lezen. Dat is exact zoals dit, maar dan vooral de serieuze stijlen en met een langer verhaal. Het geeft je echt een andere kijk op je schrijfstijl en wat mij betreft is het essentieel voor iedere schrijver (ook omdat de kans groot is dat je zelf ook eens een andere stijl gaat proberen). Stijloefeningen is helaas slecht verkrijgbaar. Alleen 2e hands momenteel. Wat mij betreft onbegrijpelijk. Er zijn ook twee andere boeken die ik vond die net zoiets doen: http://www.ako.nl/product/9789077408698/99-witte-… http://www.ako.nl/product/9780224079259/99-ways-t… De eerste is meer perspectief dan stijl, maar daarom niet minder interessant.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Streekromanstijl: En Bregje haastte zich, want de hele lange weg lag nog vóór haar, dwars door de velden, voorbij de hoeve van Jelmer, waar zijn grootmoeder onder de lindeboom zou zittten, het haakwerk aandachtig in haar schoot, haar handen er behoedzaam overheen gevouwen - zo zou ze daar zitten knikkebollen in het lommerrijke zomernamiddaglicht, maar als ze de snelle voetstap van Bregje hoorde gaan over de dijk, zou ze zeker wakker schieten, en haar roepen: 'Bregje, famke, zo laat nog aan de diek?' En Bregje zou ondanks haar haast even inhouden, en vriendelijk teruggroeten, en een praatje maken over het kalfje, dat laatst zo jammerlijk aan zijn eind kwam nog voor het geboren was, en in zijn sterven het leven van Anna 14 meegesleurd had - een grote strop voor Jelmer, die Anna 14 node kon missen - en ze zou bewonderend iets opmerken over het haakwerkje van grootmoeder, omdat zij wist dat wanneer zij dit niet deed, zij zeker voor zessen niet bij bakker Bart zou zijn voor de rol beschuit die ze nodig had om in de melk te brokken voor kleine Magda die het zo aan haar darmpjes had.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog eentje dan, voor vandaag.. De kabouter-stijl: Vanmorgen, naast de Melkherberg.. Tingelingeling!! 'Bakkerdebakkerdebak: wie zullen we daar hebben?' 'Klusserdeklusserdeklus: hallokidoki, heeft u ook spruitjes-taart?' 'Bakkerdebakkerdebak: eh nee, dat heb ik niet!' (Boos) 'Klusserdeklusserdeklus: nou, mooi is dat, doe dan maar weer die Plopkoeken..' De volgende dag: Tingelingeling 'Bakkerdebakkerdebak, Klus, ben je daar nu alweer?' 'Klusserdeklusserdeklus, wat ik eens vragen wou.. heeft u ook spruitjes-taart?' 'Bakkerdebakkerdebak: ah nee hè, dat heb ik niet..' (Boos) 'Klusserdeklusserdeklus, alweer niet! Nou, doe dan maar wéér Plopkoeken.' De dag daarna: Tingelingeling 'Bakkerdebakkerdebak, goedemorgen Klus!' 'Klusserdeklusserdeklus, goedemorgen Bakkertje! Zeg, wat ik eens vragen wilde.. heeft u ook spruitjes-taart??' 'Bakkerdebakkerdebak, jazeker Klus, speciaal voor jou gebakken, voilá: spruitjes-taart!' 'Vies hè?'