Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tips websites poëzie

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste forum stel... Graag wil ik me gaan verdiepen in de technische kant van poëzie. Welke websites zijn aan te bevelen als het gaat om toegankelijke en correcte informatie hierover? Alvast bedankt!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tuimel: over vaste versvormen hebben we hier een aantal topics, bijvoorbeeld over sonnetten, Japanse versvormen, ollekebollekes, elfjes en limericks. Die zou je met de zoekfunctie allemaal moeten kunnen vinden, maar ik moet bekennen dat ik zelf geen held ben met de zoekfunctie van deze site :( . Wat basisinformatie over rijm e.d. kun je ook vinden op mijn blog: www.betjesonnetje.wordpress.com . Maar eigenlijk gaat mijn blog natuurlijk vooral over sonnetten. Onder de categorie 'over sonnetten' vind je instructieve artikeltjes. Op het ogenblik ben ik nogal actief bij ZinnigerZinnen; daar heb ik in recente topics het een en ander uitgelegd over ritme en metrum, een onderwerp waar ik op mijn blog nog niet aan toegekomen ben. Succes!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kate.S, Tantebetje en Four Seasons, ik ben heel blij met jullie suggesties :) Dit weekend kom ik er helaas niet aan toe maar ik ga van de week eens rustig alle genoemde links bekijken en op zoek naar het boek van C. Breukers. Bedankt voor het meedenken :thumbsup: .

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
FS weet je nog of dat een krant was waarin veel technische informatie stond? Dank je wel kate.s, ik ga binnenkort SOl-shoppen :nod: .

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De krant was van zomer 2009. Er staat op: Turing nationale gedichtenkrant wedstrijd. Dit is de site die eraan gelinkt zit: http://www.poezieclub.nl/ Er staan niet veel technische informatie in, want de bedoeling is (ik citeer) De Poëzieclub wil nog meer mensen enthousiast maken voor het lezen van poëzie.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel FS, voor je informatie. Ik zal er eens naar kijken :) .

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je echt over de techniek wil leren raad ik je aan om 'Het rijmhandboek' van Jaap Bakker te raadplegen. Let op: deze is heel moeilijk te krijgen! Prisma heeft ook een woordenboek over het schrijven van gedichten maar die ken ik niet zo goed qua inhoud.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
En voor de vormvaste poëzie: Versvormen van Drs. P Staan alle dichtvormen uitgelegd en met voorbeelden geïllustreerd. Is helaas ook moeilijk te krijgen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaap Bakker en Drs. P staan bij deze op mijn lijstje 8) . Ik ben heel blij met al jullie suggesties, bij elkaar genoeg stof om in te duiken lijkt me. :thumbsup: Kan ik straks niet meer wegkomen met 'Ik hou van jou en blijf je trouw'. :D