Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgend hoofdstuk

Ik ben momenteel een boek aan het schrijven, maar ik weet nog niet zo goed of ik een volgend hoofdstuk op een nieuw blad moet beginnen of dat dat gewoon op hetzelfde blad mag beginnen, wat vinden jullie?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf meestal gewoon eerst het hele verhaal, bekijk het en herschrijf het en als het echt helemaal klaar is deel ik de hoofdstukken in. Maar dat is denk ik iets wat je het beste voor je zelf uit kunt maken. ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoofdstukken begin ik op een nieuwe rechterpagina. De linkerpagina ernaast is altijd leeg. Volgens mij doet bijna iedereen het zo.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anouplant, dat denk ik ook. Dat leest het prettigste. Mijn opmerking over het doorschrijven had betrekking op het schrijven, niet op de uiteindelijke geprinte versie. Nu ik er over nadenk, volgens mij volgen de hoofdstukken bij Dan Brown elkaar ook gewoon op, zonder op een rechterpagina te beginnen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anouplant, dat denk ik ook. Dat leest het prettigste. Mijn opmerking over het doorschrijven had betrekking op het schrijven, niet op de uiteindelijke geprinte versie. Nu ik er over nadenk, volgens mij volgen de hoofdstukken bij Dan Brown elkaar ook gewoon op, zonder op een rechterpagina te beginnen.
ah oke

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat vinden jullie het aangenaamst om te lezen?
Dat maakt toch niet uit? Het is jouw verhaal, en jij mag het schrijven zoals jij dat wil. Als jij twee hoofdstukken op dezelfde pagina zet, is dat prima. Ik zou gewoon doorschrijven als ik jou was, en me geen zorgen maken over wat anderen willen. Lekker doorschrijven dus.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hoofdstukken zijn bij mijn huidige verhaal afgeronde gehelen. Een volgend hoofdstuk is bv. een flashback en daarna springt het terug naar het heden. Daarom zou ik het op een andere pagina laten beginnen. Maar, tijdens het schrijven maak ik vaak voor ieder hoofdstuk een nieuw Word-document aan. Op die manier heb ik bij de herschrijf hapklare brokken en is in de mappenstructuur de indeling van het boek ook al goed te zien. Maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
huh? Ik heb nog nooit een boek gezien bij welk de tekst op de rechterpagina begint bij elk hoofdstuk (en de linkerpagina leeg blijft). Dat lijkt me toch ook vervelend. Straks komt het niet uit met de tekst. Zit je daar en moet je er aan een bepaald hoofdstuk meer of minder schrijven omdat het anders niet uitkomt. En dan vraagt de uitgever je het in een bepaalde grootte te zetten, klopt er niks meer van! Mijn uitgever vroeg me na elk hoofdstuk Ctrl+enter te doen, de hoofdstuktitel (Hoofdstuk 11: de zwarte kater, ik verzin maar wat) op de eerste regel van de bladzijde te zetten, dan een regel wit te doen en dan de tekst van het hoofdstuk te beginnen. dus...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke uitgever stelt zijn eigen eisen aan lay out en vormgeving. Het leegblijven van de linkerpagina, zoals hier bedoeld wordt, telt natuurlijk alleen als je anders bovenaan de linker pagina zou zijn begonnen. In veel gevallen zal het einde van het vorige hoofdstuk op de linkerpagina staan. Het belangrijkste is consequent zijn, tijdens het schrijfproces al, zodat jij, de uitgever of de vormgever later makkelijk kan wijzigen. In mijn laatste verhaal was ik dat zelf vergeten, en was het voor niemand duidelijk waarom sommige hoofdstukken wel en andere geen titel meekregen :( . Niet handig! Gelukkig herstelt in de redactieronde.