Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Papieren of digitaal manuscript opsturen>

Wie kan mij vertellen waarom de meeste uitgevers anno 2008 nog steeds liever papieren manu's aangeleverd willen hebben? Is het om zo hun eigen printkosten laag te houden? Want ze lezen liever met een stapel papier thuis op de bank, ipv met hun laptopje op schoot? Of is het om de drempel voor de matige schrijver te verhogen? Of is het omdat ze gewoon mateloos conservatief zijn en nog niet bedacht hebben dat het ook makkelijker kan. Voor alle partijen en niet in de laatste plaats de bomen die ze sparen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je vraagt, kan het eventueel wel denk ik. Zeker als je zegt dat je in het buitenland woont en het dus veel duurder is. Maar ze printen het sowieso, dus dat zal het waarschijnlijk zijn. Wat ook wel stom is... Als ze toch zelden verder komen dan de eerste alinea, maakt het toch niet uit?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het gewoon gevraagd en van alle uitgevers was er maar 1 die het geprint wilde hebben (die heeft het dus ook niet gehad hihi want ik wachtte eerst op resultaat van de andere). Ik heb dus alles kunnen mailen. VAak staat het ook op de site wel vermeld.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[off topic]
snap even niet waarom dit niet in recente reacties verschijnt
Marjet, tegenwoordig heb je 'recente onderwerpen', daar stond je onderwerp dus wel direct bij. De recente reacties staat het bij, zodra iemand erop post. Dries heeft de recente onderwerpen erbij gezet, omdat iedereen steeds op zijn eigen topic ging reageren om het bij recente onderwerpen te krijgen.[/off topic] Ik denk inderdaad dat ze liever van papier af lezen. En die drempel, wellicht speelt dat ook mee. Misschien een idee dat Schrijven daar eens een gedegen artikel over schrijft, dat er iemand contact opneemt met uitgevers om dit te vragen? Of is het daar niet interesssant genoeg voor? Op zich maakt het mij niet uit, ik stuur het wel zoals ze het willen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mail het. De papieren versies hadden geen succes en de gemailde wel! Nu, voor een andere uitgever, kan ik het ook mailen. Ze stelde het mij gewoon voor. Ik denk dat ze het daarna gewoon wel zelf uitprinten.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om de hele dag manuscripten te printen, dat is erg duur. En kost veel tijd. Tegelijkertijd is het een eerste selectie. Anders gaat ECHT IEDEREEN die op een avondje iets geschreven heeft, het mailen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Denk je dat eens in! Vreselijk voor die redacteuren daar. En zij maar printen. Duizenden euros per jaar aan papier, toner en manuren.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mij dit ook afgevraagd.. Ik heb bewust nieuwe inkt gekocht.. ik ben eerst bij de Biblio gaan informeren en dit kwam uit op 17,50 per uitgeprint manuscript..dus maar even nieuwe inkt kopen á 25,00 euro.. Ik ben nog niet gaan uitprinten omdat mijn proeflezers nog niet klaar zijn, dan moet nog aangepast worden etc. Ik heb gemaild naar een uitgever en dit gevraagd..en ze hebben mij hun adres toegestuurd..dus met de post..verder heb ik op meerdere uitgevers sites gekeken waar dan bij staat: Gelieve niet per email..!! Ofwel..wij ontvangen geen manuscripten per email, diskette of cd. Dan denk ik ook nog eens het gevaar met eventuele virussen die misschien op een cd of discette staan..( misschien onbewust voor de mensen die het sturen) Ik stuur dus alles maar per post..het kost wel wat.. oke even ruim berekend: stroom, inkt, papier, slijtage van de printer, benzine naar het postkantoor( oke je kan met de fiets maar dat kost weer meer tijd) dan nog het geld om het te versturen á 6,75, plus nog één keer die prijs als retourporto, plus eventueel aangetekend versturen.. dus stuur je manuscript naar 5 uitgevers en je weet wat het kost..mits je geen retourporto bijstuurd maar dan moet je het steeds weer opnieuw uitprinten.. Oke..je moet er dus wat voor over hebben.. Overigens heb ik gelezen dat veel uitgevers het niet ingebonden willen hebben enzo..dus het in een mooie map steken zodat het 'mooier' blijft heeft dus geen zin? (Even een klein vraagje tussendoor, ik heb wat uitgevers gevonden bij...witte boek ofzoietsd..ik weet de website even niet meer..waar kan ik uitgevers vinden, of is dit een hele domme vraag) Excuses voor het offtopic gaan

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier sturen we ook altijd ons uitgeprinte manuscript op naar een uitgever...we wachten, als het terug komt, en het is nog goed bruikbaar sturen we het naar een ander. Soms ook 2manuscripten tegelijk. We maken ook foto's en verdienen er wat mee, dat gaat in ons geldpot voor zoiets te bekostigen. 'als' we nu met ons eerste boek wat onder eigen beheer gaat verkocht worden, op gaan verdienen naar een X aantal boeken, dan is het ook weer om het tweede boek te proberen bij een uitgever

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitgever wil graag een manuscript op papier, omdat men bij het openen van een digitaal bestand van een onbekende bang is voor virussen, is me eens verteld. Die kunnen ook in een floppy of cd zitten. (*) Verder is (misschien) kopiëren gemakkelijker dan printen. Vooral als je een eenvoudig demontabel manuscript instuurt. Plus: lezen van papier lezen is prettiger en geeft een beter idee van het geschrevene. (*) Ik open ook geen bestanden van onbekenden. Die beschouw ik als spam en vaak zitten ze ook in de spam-map en ZIJN ze ook spam. Als je een keer begint met het openen van spam-berichten, krijg je je Mailbox zo vol als een slakkenhuis. Daar zit niemand op te wachten. Weet men echter wie je bent, dan kan de digitale post wel gelezen worden.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marriejeanne.. Dat hoop je dan..vaak kan iemand ook ongewenst dingen meesturen en weet je niet wat je opent. Mijn vorige laptop is daaraan kapot gegaan...daar moest ik een beveiligingswachtwoord invoeren voordat ik hem opende..Op die laptop stonden heel veel bruiloftfotos die alleen maar op de laptop stonden..dus toen ik hem niet meer open kreeg was ik in paniek...mijn broer werkt in de comp. branche dus die heeft hem meegenomen maar niet meer te maken...één of ander virus van een bekende ( ik open ook nooit iets van vreemde) en dat heeft blijkbaar een hele hoop gewist, incl. mijn wachtwoord met als gevolg...Dat we nu maar een foto of tien van de bruiloft hebben...en ik een nieuwe laptop moest kopen...Dus die redenatie werkt niet altijd helaas

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je moet ook niet een heel manuscript gaan printen en opsturen. Dat lezen ze toch niet helemaal, tenzij je geweldig bent. samenvatting en een hoofdstukje of paar bladzijden, als ze interesse hebben, dan vragen ze je wel de rest te sturen 8en dat kan dan vaak per email). Dat scheelt weer een hoop bomen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een manu op wilt sturen naar een bepaalde uitgever dan staat vaak op zijn website hoe ze het ontvangen willen. Ik heb laatst eens gekeken bij verschillende kinderboekenuitgevers en die beschreven bijna allemaal wel hoe ze het aangeleverd willen hebben. En de een wil het wel via de mail en een ander wil het weer uitgeprint. Dus ik zou het eerst even per uitgever bekijken als ik jou was. Je kunt ook altijd even bellen, toch?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch heb ik op veel sites gezien van uitgevers dat ze het vaak helemaal willen..ik ben er op eentje uitgekomen slechts een paar hoofdstukken...de rest willen het allemaal.. Ds jullie raden aan om anders gewoon telefonisch contact op te nemen en te vragen of je ook een paar hoofdstukken kunt opsturen? Overigens vragen ze allemaal een samenvatting + plot van het boek...waarom doen ze dit? Als het verhaal ze niet intereseert wat je daarop hebt geschreven ze het meteen terug sturen? En nog een vraagje..sorry kben op dreef.. Ik heb laatst naar een uitgever, waar ik niet kon vinden hoe ik het ms moest opsturen, gemaild en gevraagd hoe dit moest, ze heeft mij toen een mail terug gestuurd waarin ze vroeg om een samenvatting.. Ik heb dit opgestuurd en toen stuurde ze mij het adres van de uitgever en zei dat ik het ms moest opsturen.. Kan ik dit als positief ervaren?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet bij welke uitgevers je kijkt, maar ik ken ze niet. Ze lezen echt hoogstens een bladzijde. Als je echt goed bent, kan je gerust 1 hoofdstuk sturen en niet meer. Als ze dat goed vinden vragen ze echt wel om meer. dan denken ze niet: goed, maar hij had het helemaal moeten sturen... Een uitgever geeft alleen boeken uit die binnen zijn fonds passen en die goed geschreven zijn. dus daarom willen ze ook een samenvatting. Als het goed geschreven is, maar ze kunnen met het verhaal inhoudelijk niks, dan wordt het ook niks.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
al zoveel reacties, tja, wat te doen. Trenke, dank voor je verklaring. En aan virussen en spam (heb ik geen last van met windows 95 :nod: ) had ik even helemaal niet gedacht, logische verklaring. Een mailtje sturen met de vraag of ze het per email willen ontvangen terwijl duidelijk op de website staat dat ze het hele manuscript per post willen, vind ik zo dom staan. Eigenlijk voel ik ook wel voor jouw suggestie A.Redhed niet teveel sturen. Ik dacht eerst het hele eerste deel, 72 bladzijden, nu denk ik gewoon eerste hoofdstuk: 16 bladzijden en de samenvatting, pff. Ik denk dat uitgevers ook kijken hoe je overkomt, ziet het er zelfverzekerd uit, maar is het niks, of bescheiden en lijkt het wel wat. Niki jouw kostenraming is ook heel handig, en dan woon ik nog in Spanje en wordt het nog duurder. En die bomen en al die inkt en die benzine gaan me ook echt aan het hart. Ik zou trouwens wel even op de fiets gaan, want al dat gezit is ook zowat, bovendien was je het parkeergeld bij het postkantoor vergeten :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig dat bij ons postkantoor het parkeergeld NOG gratis is..gewoon een schijfje nog.. Ja vanuit mij ook via Belgie..Maar ja..ik reis dan gewoon eventjes naar NL om het dn goedkoper te versturen... er zijn indd. uitgevers waar staat heel het manuscript..maar ik denk dat ik dan toch maar wat hoofdstukken opstuur...is VEEL goedkoper.. en misschien dat ze voor buitenlanders ( haha) wel een uitzondering maken..want dan word het kostenplaatje wel erg duur toch

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zal dan wel te brutaal zijn of zo, maar ik mail gewoon. Desnoods doe je het via een omweg, met de vraag of ze je script willen hebben. Geef je even snel de inhoud van je boek aan en vraagje dan als ze het willen of het dan per mail of post moet.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Rianne, brutalen hebben ook weer vaak een voet tussen de deur, da's waar. Maar het moet je liggen. Trouwens ik zou mijn manuscript altijd laten copieren, even met een cd (Of een emailtje met attach sturen )naar de copyshop en dan daar voor 2 cent ofzo per aviertje laten printen. Waarschijnlijk ga ik dat nu door een vriendin laten doen en het haar ook laten opsturen. Scheelt mij een hoop poen en ik geef haar wel een gesigneerd boek ( :rolleyes: )

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het hetzelfde als Rietje. Mijn hele persoffencief heb ik per mail opgezet. Ik google gewoon alles en ik vind het ook.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik een mail gestuurd naar de uitgever die ik op het oog had, ik krijg per omgaande een bericht. Mijn boek zou zeker in hun fonds (tuinboeken en thrillers) gepast hebben en ze waren ook geïnteresseerd, ware het niet dat de uitgeverij ophoudt te bestaan. Niet meer rendabel. Helaas nu is mijn enige kans op een doorbraak verkeken :rolleyes: :mad: :drool: Nee hoor, goed idee, Mara ik ga ook een persoffensief per email opzetten en wat ben ik blij dat ik niks per post verstuurd heb. KyI Marjet

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ggggrrr, da´s mooi pech Marjet! Maar je hebt beslist gelijk, over de inkt, de bomen en het bos. Ik print er ook maar één, en stuur hem één keer op, met retourzegels, vanwege die bomen en dat bos.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja Marjet dat is jammer.. maar goed dat je toch gemaild hebt.. scheelt je weer een msje voor niets toch? enne niet opgeven, gewoon een nieuwe zoeken en die weer mailen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt Marjet, je vindt een hoop op het internet! Van alle instanties is er wel een redactieadres of een emailadres te vinden of anders wel een redacteur of hoofdredactie. Of anders op de naam zelf googlen van de redacteur/redactrice.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net ook even wat emails verstuurd... Ze zullen dat misschien niet leuk vinden maar ja.. beter een verslagje over het MS en meteen zien dat het niet in het fonds past ofzo dan een heel MS binnenkrijgen.. Ik hoop dat ik wat reacties terug krijg

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de argumenten van Marriejeanne de meest steekhoudende. Straks leg je als SO'er opeens een hele uitgeverij plat waar andere SO'ers ook wilden debuteren. :lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van de zes uitgevers kreeg ik van twee het antwoord dat ik voor deze keer per email mocht toesturen. Heb een teen tussen de deur, :nod:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jammer van die eerste uitgever, Marjet, hopelijk wordt je teen bij één van die anderen een complete voet!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ik reken op niks, maar ik vind deze nieuwe fase in mijn leven erg leuk, wie had er gedacht dat ik na het schrijven van mijn bildungsroman ook nog eens aan uitgeven ging denken :)