Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

optiecontract, wat houdt dat in?

Hoi hoi, Naar aanleiding van het winnen van de schrijfwedstrijd van Flair wil de uitgever me een optiecontract aanbieden. Volgens mij houdt het in dat ik me (en mijn toekomstige verhalen) hiermee ga binden aan hen. Ik ben me aan het verdiepen in de regeltjes maar ik weet op het ogenblik van toeten noch blazen! Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Wat voor een contracten hebben jullie met de uitgever? Waar moet ik op letten? Tips? Groetjes Luisa

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een optie is niet meer dan een optie. Van hen op jouw verhalen of van jou op hun publicatieafspraak. Kan ook altijd nog niet doorgaan. Het ligt er dus aan wat er in dat optiecontract staat. Vraag het op en beoordeel het. Vaak betekent het dat jij belooft dat zij het mogen publiceren (zij nemen een optie op jouw verhaal) en daarbij beloven ze dat ze dat binnen anderhalf jaar (of een andere tijd) zullen doen. Hebben ze het dan niet gedaan dan ga je naar elders met je verhaal. Als je dat wilt. Maar dat is voor mij dus even gissen. Dat zou het kunnen zijn. Elke uitgever heeft weer andere contracten, er is wel een standaardcontract, maar daar kunnen ze op varieren. Het zal niks zeggen over toekomstige verhalen, denk ik, en zo wel dan laat je dat er gelijk uit schrappen. Tenzij je zekerheid wilt en niet wilt leuren met toekomstige verhalen. Dus vraag eerst even dat contract op, dan kun je concreet aan ons vragen of dingen wenselijk/gebruikelijk en zo zijn. Gefeliciteerd trouwens!!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat erom dat zij de eerste optie hebben op het boek/ de bundel, mochten zij het iets vinden. Is het af, stuur je het op en ze zeggen: nee, dan ben je weer vrij om naar een ander te gaan. En voor die optie wordt geregeld wel wat geld geboden bij grote internationale schrijvers. (vaak worden titels gekocht met een optie op nog twee boeken. Dan weet een uitgever dat hij het eerste recht heeft op te verschijnen titels) Zoiets is het. Heel contracttechnisch weet ik het niet, en het kan zijn dat ik het mis heb met de mogelijkheid van een andere uitgever opzoeken bij een negatief antwoord. Maar vraag even precies na wat het inhoudt bij de uitgever. Ieder contract is anders opgesteld.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de antwoorden, voel me een beetje een nono. Het houdt inderdaad in dat ze een optie willen op het verhaal waar ik net aan begonnen ben. Het is geldig voor 1 jaar. Ze sturen me een voorbeeldcontract op. Ik ben benieuwd... Heeft iemand wel eens een optiecontract gehad?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het betekent wel dat er interesse is voor je verhaal (boek) maar tegelijkertijd ben je direct al gebonden. Ik weet niet of het wel zo gunstig is voor een debutant, een optiecontract. Als uitgeverij A jouw werk interessant vindt, kan uitgeverij B in hetzefde genre dat namelijk óók vinden, want dan is het waarschijnlijk een goed verhaal. Dus A heeft bij voorbaat al de mogelijkheden, maar misschien heeft B bij nader inzien wel betere voorwaarden. Eerst maar eens goed lezen. Nog niet direct ondertekenen. Je zou moeten vragen wat voor contract er ná dit optiecontract komt. Dat moet een sluitend standaardcontract zijn, niet met allerlei andere vage voorwaarden en afwijkingen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt trouwens geweldig! Ik zou ze de vraag stellen of ze je ook kunnen/willen begeleiden in de periode dat je aan je verhaal werkt. Vooral dit zou een mooi tegenaanbod van hun kunnen zijn. Zelf heb ik geen optiecontract, al heeft een redacteur van een literaire uitgeverij gezegd graag met me over een boek te praten als ik meer verhalen/ pagina's manuscript heb. Hij leest momenteel mee en geeft me veel vertrouwen in het schrijven. Dat is voor mij (en ik denk voor elke beginnende schrijver) heel belangrijk. Als ze deze begeleiding niet kunnen bieden, dan zou ik nog eens nadenken over het aanbod. Anders gewoon toehappen! Niet huiverig zijn!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze hebben al toegezegd dat ze me willen gaan begeleiden. Ik heb er gisteren twee uur gezeten en ik had het gevoel dat ze erg geinteresseerd waren. Ze wilden van alles weten. Misschien heb ik gewoon een beetje podiumvrees :o Groetjes Luisa

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een optiecontract heb ik wel eens gehad ... maar niet voor een boek. Marrie Jeanne stipt een goed punt aan: dit is het begin van een relatie met een bedrijf. Als het bedrijf je bevalt, en ze kunnen aangeven wat er gebeurt als de optie wordt ingewilligd (bij mij stond dat al in het optiecontract) dan teken je. Als je twijfels hebt dan teken je niet. Het is via Flair, dus ik ga ervanuit dat het een professionele uitgever is die wel bekend is en waar je genoeg informatie over vinden kan. Op basis daarvan kom je al een eind heen in de beslissing. Waar ik in een contract altijd even oplet zijn de ontsnappingsmogelijkheden, onder welke voorwaarden kunnen zij jou alsnog de deur wijzen, onder welke omstandigheden kan jij van de optie af. Meestal niet nodig, maar fijn om te weten hoe het zit mocht het voorkomen. Hoe dan ook, gefeliciteerd met je winst én de optie, het is hoe dan ook een mooie opsteker en met ook nog eens die begeleiding erbij lijkt het me sterk dat je er niet komt! Succes!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi Luisa, gefelciiteerd joh, met het winnen ! Ben benieuwd naar je verhaal, mag ik dat lezen ? Weet ook weinig van contracten af, lees alleen de kleiene lettertjes extra goed en succes. laat het ook door andere mensen lezen, heb je meer soorten blikken erop gehad toch ? Ik heb nu een tijdelijk abonnement van Flair, ben 5 of 6 jaar eerder abonnnee geweest, dus leuk tijdschrift meestal wel;) Nu neem ik steeds losse proefabonnementen, heb ik meer afwisseling. En van Vriendin heb ik wel een vast abonnement. Van Schrijven Magazine ben ik pas abonnee geworden, hebben jullie dat blad ook ? En wat vinden jullie ervan ? xxxM

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi, thanx voor het medenken! de uitgeverij is Sijthoff dus een gevestigde naam. Mijn verhaal staat 19 september in de Flair, ik mag het niet eerder online brengen. Ik ben geen lid van schrijven Magazine, ik ben ook benieuwd wat anderen daarvan vinden! Groetjes Luisa

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie uitgeverij. Leuke mensen. Ik doe nog wel eens wat redactiewerk voor ze, maar dan vooral vertaalde literatuur. Goed gedaan, Luisa!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het contract binnen, er staat bar weinig in. Het gaat erom dat ze het eerste verhaal wat er van mijn hand komt willen hebben. Het is geldig voor een jaar. Meer staat er eigenlijk niet in. Ik denk dat ik het wel doe. Ik zit na dat jaar nergens aan vast en ze hebben toegezegd dat ze me graag willen begeleiden als startend schrijver. Groetjes luisa

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat klinkt wel goed. Maar is het nu een verhaal of een heel boek?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als debutant zou ik blij zijn met zo'n aanbod. Succes!!!