Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Maar...

Wie o wie heeft er synoniemen voor het vreselijk irritante woordje 'maar'. Ik kom er maar niet van af in mijn schrijfsels. Mijn resultaten: Doch Hoewel Echter Toch De eerste en de derde zijn nogal deftig en ouderwetsch, de tweede en de vierde kun je niet in elk verband gebruiken. Wie helpt mij??

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maarre, probeer het gewoon eens weg te laten. Probeer het woord "maar" te vermijden als je het ergens niet mee eens bent. Door dat woord schieten mensen in de verdediging. Als je in plaats van "maar" het woordje "en" gebruikt, zal dat minder het geval zijn.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Maar' is zo'n gewoon en frequent woord dat het volgens mij gauw gekunsteld wordt als je het gaat vervangen alleen maar om er minder van te hebben. En wat mij betreft is er niks mis mee. Dus staar je er niet blind op. Of zeggen proeflezers dat je het te vaak gebruikt? Het zou natuurlijk wel kunnen dat er irritant veel '(mitsen en) maren' in je tekst voorkomen. Dan is het vervangen van alleen het woord ook niet de oplossing; 'dieper' herschrijven wel. Overigens kan 'en' ook wel vaak 'maar' vervangen. Louise

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien kun je zinnen anders construeren, zodat je maar omzeilt. Het woord wordt vaak gebruikt, terwijl het niet altijd nodig is. Maar veronderstelt een tegenstelling:
Hij keek naar haar, maar zij keek de andere kant uit.
Wat gebeurt er als je maar weglaat?
Hij keek naar haar, zij keek de andere kant uit.
Wat vind je sterker? Zo kun je spelen met de mogelijkheden.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Er werd inderdaad gezegd dat ik het woordje 'maar' nogal vaak gebruikte. Ik heb het al zo vaak als ik kon verwijderd, maar (oeps, daar ga ik weer) ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn om het in het vervolg maar gelijk te vervangen. Bedankt allemaal!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er werd inderdaad gezegd dat ik het woordje 'maar' nogal vaak gebruikte. Ik heb het al zo vaak als ik kon verwijderd, maar (oeps, daar ga ik weer) ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn om het in het vervolg maar gelijk te vervangen. Bedankt allemaal!
:D Nog een overbodige 'maar' gespot. ;)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, zo min mogelijk maren. Daar krijg je alleen maar builen van op je kop. Mij van geen kwaad bewust, peinsde ik al m'n vijf hersencellen af naar wat tante nou weer bedoelde. "Euhhh... E=M*C kwadraat," antwoordde ik intilligent. "Dom witgoed, je zou voor Opa wat eten overlaten," zei tante in het E=M*C kwaad. "Maaa...Maaa...," stotterde ik. *pets* *pets*pets* *pats*, sloeg tante er met de soeplepel op los. "Hoe vaak moet ik je nog zeggen dat je me geen mama moet noemen. Je wilt toch niet dat ik van schaamte de lakenrot krijg."

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij van geen kwaad bewust, peinsde ik al m'n vijf hersencellen af naar wat tante nou weer bedoelde. "Euhhh... E=M*C kwadraat," antwoordde ik intilligent. "Dom witgoed, je zou voor Opa wat eten overlaten," zei tante in het E=M*C kwaad. "Maaa...Maaa...," stotterde ik. *pets* *pets*pets* *pats*, sloeg tante er met de soeplepel op los. "Hoe vaak moet ik je nog zeggen dat je me geen mama moet noemen. Je wilt toch niet dat ik van schaamte de lakenrot krijg."
:D

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een boek geschreven waarin de letter E niet voorkomt, behalve in de naam van de schrijver. Zo kan je vast ook om het woordje 'maar' heen :nod: