Start » Forum » Stemming wisselen

Stemming wisselen

11 reacties [Laatste bericht]
SarahvanderMaas
Laatst aanwezig: 1 jaar 7 weken geleden
Sinds: 18 Mrt 2010

Stemming wisselen

Is het erg geloofwaardig als een stemming zomaar omslaat? Ik heb er zelf niet zo'n goed gevoel bij namelijk, ook al weet ik dat het in het echt wel kan gebeuren.

de situatie is als volgt:
Mijn HP heeft een oogje op een crimineel die haar moet helpen haar broer te vinden. Ze heeft dit van zichzelf nog niet in de gaten.
Op een gegeven moment ziet ze die crimineel terwijl hij hulp nodig heeft en ze besluit hem in een vlaag van overmoedigheid of zo iets te helpen.
Halverwege wordt ze nog iets overmoediger en wil ze hem dwingen de gestolen goederen weg te gooien, omdat ze zelf niet crimineel wil worden. dit valt niet in goede aarde bij crimineel en hij slaat het mes waarmee ze het touw door wil snijden uit haar handen.
op dat moment realiseert HP zich dat ze behoorlijk stom bezig is en ze vlucht weg.

Dus ineens verandert de hele aard van de situatie. Kan dit?

Mijn debuut 'Land van Staal'
www.boekscout-yo.nl

Reacties

Simon Corson
Laatst aanwezig: 1 jaar 24 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2010

Als jij dat wilt dan kan dat, maar wat je beschrijft is geen stemmingswisseling.

Het gaat hier om voortschrijdend inzicht en dat gebeurt ook weleens zo, ook bij mensen die verliefd zijn.

Dan blijkt diegene waar je eerst alleen maar dingen leuk van vond toch tegen te vallen en vanaf een bepaald punt kan dat dan ineens omslaan. Dan deugt er niets meer van.

Een stemmingswisseling heb je bijvoorbeeld bij iemand die eerst heel vrolijk is plotseling begint te schelden. Ook dat kan gebeuren.

Mara
Laatst aanwezig: 7 jaren 1 week geleden
Sinds: 11 Apr 2007

Een karakterontwikkeling, een ontwikkeling in inzicht is heel positief, Sarah.

www.thoeris.nl
Mooie, non-fictie uitgeverij

shadowangel
Laatst aanwezig: 9 jaren 34 weken geleden
Sinds: 16 Mrt 2010

Ik vind het heel goed om eerlijk te zijn.
Ik lees het net en moet zeggen dat ik het nu al spannend vind

pen en papier zijn mijn beste vrienden voor het leven en zijn me altijd trouw

SarahvanderMaas

Oké, bedankt allemaal! Inderdaad, een echte stemmingswisseling is het niet, maar ik wist niet goed hoe ik het anders moest verwoorden. Mijn zelfvertrouwen is weer een stukje opgekrikt en ik ga vol goede moed verder!

www.boekscout-yo.nl

SarahvanderMaas

Nog even een berichtje van mij: het daadwerkelijke fragment staat bij proeflezen onder de naam 'Amber Alert karakterontwikkeling'. Misschien kunnen jullie even kijken of het echt zo overkomt als ik heb geschreven.

www.boekscout-yo.nl

lucky-96
Laatst aanwezig: 7 jaren 39 weken geleden
Sinds: 4 Jan 2011

Als schrijver ben jij de baas, dus jij mag beslissen wat de personages doen/voelen. Als ze er goede argumenten voor hebben, komt het goed over. Niemand doet iets zonder reden, zorg dus dat die reden goed overkomt op de lezer.

It is our choices that show what we truly are
Far more than our abilities

Suma
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 6 Sep 2007

Ik heb twee keer gekeken bij proeflezen maar iets over Amber Alert kan ik niet ontdekken. ook jouw naam zie ik nergens staan. Dus geef me een tip?

Geef woorden aan gedachten.

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010
Suma schreef:

Ik heb twee keer gekeken bij proeflezen maar iets over Amber Alert kan ik niet ontdekken. ook jouw naam zie ik nergens staan. Dus geef me een tip?

Dat komt denk ik doordat lucky-96 oude topics aan het omhoogkicken is.

lucky-96
Laatst aanwezig: 7 jaren 39 weken geleden
Sinds: 4 Jan 2011
Via schreef:
Suma schreef:

Dat komt denk ik doordat lucky-96 oude topics aan het omhoogkicken is.

Sorry hoor! hoe doe ik dat dan. Ik doe dat onbewust, weet niet hoe ik het ongedaan maak! Ik ben hier nieuw en een beetje aan het rondneuzen! nogmaals sorry.

It is our choices that show what we truly are
Far more than our abilities

Waus
Laatst aanwezig: 7 weken 1 dag geleden
Sinds: 13 Dec 2006

@Lucky-96, ongedaan maken kan niet. Neus maar lekker rond want je kan er alleen maar van leren smile

Bobcat
Laatst aanwezig: 6 jaren 48 weken geleden
Sinds: 10 Nov 2010

Lucky-96 reageert erg entiosiast (moeilijk woord) being evil

Ik maak steeds andere schrijfvouten, ik heb tenslotte keus genoeg!

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Meer informatie