Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

letterspatiering en woordafbreken

Dit topic is waarschijnlijk alleen interessant voor PODers die zelf de opmaak verzorgen. Het gaat om het volgende: Een boekpagina is opgemaakt met een linker en rechter kantlijn. Hiervoor is in Word de optie uitvullen beschikbaar, maar die werkt maar heel beperkt. Alleen de spaties tussen woorden worden opgerekt en dat ziet er heel lelijk uit in veel gevallen. Als je woordafbreken aan zet met een heel smalle marge wordt het wel wat beter, maar wordt de tekst onleesbaar vanwege de vele woordafbrekingen. Een ander probleem is dat Word de rechterkantlijn niet scherp krijgt, omdat geen rekening gehouden wordt met de laatste letter van een regel, bijvoorbeeld een i en een w onder elkaar geeft een rafelig patroon. Bij een 'echte' drukker worden niet alleen de spaties opgerekt of versmald, maar ook de letters zelf en bovendien wordt rekening gehouden met de laatste letter op een regel. Ik ben al een poosje op zoek naar geschikte software die dat kan, maar tot op heden niks gevonden. Iemand enig idee?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Echte opmaaksoftware kan op een veel intelligentere manier uitvullen. Onder andere op de manier die je bedoelt. Dat kan nog versterkt worden door plugins die speciale algoritmes gebruiken om bepaalde combinaties en patronen te voorkomen. Download eens een demo van Adobe InDesign of Quark Express (de eerste is wat makkelijker in gebruik).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar dat zijn niet zulke goedkope programma's. Je ontkomt er echter niet aan, als je 'echt' wilt opmaken. Dat doen de drukkers overigens niet. Die drukken wat opgemaakt is. :) Het zijn verschillende beroepen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
..... waaraan ik, vanuit mijn verleden als DTP-er, alleen nog wil toevoegen dat Xpress niet 'even te leren' is. Het kostte mij jaren voor ik de meeste aspecten daarvan doorhad, ik ontdek nog steeds nieuwe 'kunstjes'. Bovendien is de afbreekwijze die dit programma hanteert zodanig dat handmatig nakijken altijd nog fouten oplevert.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
..... waaraan ik, vanuit mijn verleden als DTP-er, alleen nog wil toevoegen dat Xpress niet 'even te leren' is.
Dat is waar. Als je niet van plan bent er veel tijd (en geld) in te steken zou ik er niet aan beginnen. Hoewel InDesign een kortere leercurve heeft dan QuarkExpress kun je niet zonder ervaring in een maand je eigen boek professioneel opmaken.
Bovendien is de afbreekwijze die dit programma hanteert zodanig dat handmatig nakijken altijd nog fouten oplevert.
Dat bedoel je vast niet :) Je bedoelt vast dat het fouten oplevert als je het niet handmatig nakijkt.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel dat bij handmatig nakijken er een flinke oogst binnen te halen is, aan dingen die met geautomatiseerd afbreken niet correct waren gegaan. Het levert de ontdekking van fouten op, en inderdaad is het, zoals het daar staat, voor meer dan een uitleg vatbaar.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries Bedankt voor de tip, we blijken bij het bedrijf waar ik werk al over meerdere licenties te beschikken van InDesign, met de nodige mensen die er mee kunnen werken. Heb net een afspraak gemaakt om het eens samen met één van die collega's te bekijken. @Janheij Vraag me af of het afbreek probleem nog bestaat. We hebben een volledige Nederlandse versie.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nee hoor, want de fouten zijn er al. De techniek levert de fouten op, niet het nakijken. sorry, ik wil per se gelijk hebben;)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Dries, Ik heb Adobe Indesign geprobeerd. Voor mijn kookboek is het een must, je kunt het pixelprecies opmaken, maar voor een gewone paperback is het erg veel werk. Het wordt wel mooi, maar als ik zo 300 blz moet berekenen dan kan ik nog wel een jaartje uittrekken. Ik neem maar genoegen met hier en daar een brede spaties en een rafelige rechterkantlijn denk ik. :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het programma van Corel Word Perfect 8 trof ik de toepassing typografie aan en daarbinnen letterspatiëring. Ik weet niet in hoeverre de nieuwste versie dit nog ondersteunt. Het werkt uiterst simpel en doeltreffend. Vroeger, mechanische schrijfmachine, moesten we ook de letters dichter tegen mekaar aanzetten om te kunnen uitvullen. WP8 werkt ook onder Windows 7. Wel even de compatibiliteit wijzigen in XP. Indien u geïnteresseerd in een kopie van dit programma neem dan contact op met *** of mail naar ***